ایران در سال ۲۰۲۳ بیشترین سقوط را در زمینه آزادی ترنت در جهان ه

سازمان غیردولتی «فریدام هاوس» یا «خانه آزادی» در گزارشی اعلام ایران در سال ۲۰۲۳ با پنج امتیاز منفی در مقیاس ۱۰۰ امتیاز، بدترین سقوط در آزادی ترنت در کل جهان را ه و «سرکوب دیجیتال» در کشور تید ه .

در گزارش آمده حکومت جمهوری اسلامی ایران پس از جان‌باختن مهسا امینی در باز گشت ارشاد، با قطع ترنت، مسدود ن واتس‌اپ و ستاگرام و افزایش رصد و نظارت برای سرکوب ن اعتراضات ضدحکومتی، در ارزیابی آزادی ترنت در جهان بیشترین پس‌روی را ه .

همچنین ایران در کنار میانمار عنوان کشوری معرفی ه مقام‌های آن‌ها ‌دلیل اظهارنظر آنل مجازات مرگ برای شهروندان در نظر گرفته‌اند و اعدام دو ایرانی دلیل «کفرگویی» بعد از انتشار مطالبی در کانال‌های تلگرام اشاره ه .

اشاره گزارش یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع، دو کاربر فعال در شب‌های اجتماعی، روز ۱۸ اردیهشت امسال اتهام آنچه «هتاکی مقدسات اسلامی» و «سب‌النبی» (توهین پیامبر اسلام) خوانده ، توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعدام ند.

در گزارش آمده از نظر سقوط میزان آزادی ترنت در سال ۲۰۲۳، بعد از ایران کشورهای فیلیپین با منفی چهار، ‌بلاروس و کاریکا و نیکاراگوئه، هریک با منفی سه امتیاز قرار گرفته‌اند.

در گزارش برای نهمین سال پیاپی، چین عنوان «بدترین فضا برای آزادی ترنت» را ‌دست آورده و اشاره ه در مقطع بررسی گزارش، دست‌کم در ۱۶ کشور محدودیت دسترسی ترنت رخ داده .

همچنین اعلام ه در ۵۵ کشور از ۷۰ کشور بررسی‌ه، شهروندان ‌دلیل ابراز عقیده از طریق ترنت با تعقیب قضایی مواجه ه‌اند و در ۴۱ کشور، مردم ‌دلیل ابراز عقیده در فضای آنل مورد حمله فیزیکی قرار گرفتند یا قتل ند.

خانه آزادی همچنین اعلام ه گسترش و پیشرفت هوش مصنوعی برخی دولت‌ها اجازه داده تا با بکارگیری سیستم‌های خودکار، «سانسور آنل» را ببخشند و گسترش اطلاعات را کنترل کنند.

همچنین دولت‌های ۴۱ کشور با بکارگیری شیوه‌های سنتی، وب‌سایت‌هایی را باید تحت انهای آزادی بیان قانون جهانی حقوق بشر مجاز فعالیت باشند، مسدود ند و حتی در کشورهای دموکراتیک مانند آمریکا و کشورهای اروپایی محدودیت‌هایی برای وب‌سایت‌ها یا شب‌های اجتماعی انه نگرانی از دخالت خارجی، اخبار جعلی و امنیت آنل اعمال ه .

گزارش نتیجه گرفته سقوط آزادی ترنت در جهان برای سیزدهمین سال پیاپی ادامه یافته ، دلیل در ۲۷ کشور بدتر ه و در ۲۲ کشور یافته .

خانه آزادی سال گذشته گزارش داده ایران پس از دو کشور چین و میانمار، بیشترین محدودیت‌ها را در زمینه ترنت اعمال می‌کند.

با فاده از گزارش‌های خانه آزادی و رادیو فردا/ع.م/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *