ایران سردار زن هم داشت؟ بله، همین بی‌بی مریم بختیاری!



بی‌بی مریم بختیاری، همواره به‌عنوان یکی از شخصیت‌های ضداستعماری و استبدادی عصر قاجار شناخته میشد. 

ایشون قبل از فتح تهران به دست مشروطه خواهان، مخفیانه با عده‌ای سوار وارد شهر شد. به محض حمله سواران بختیاری به تهران، پشت بام خانه‌ای رو که مشرف به میدان بهارستان بود، سنگربندی کرد و با تعدادی سوار بختیاری، از پشت سر با قزاق‌های طرفدار محمدعلی‌شاه، مشغول نبرد شد.

نقشی که در فتح تهران داشت، باعث شد که میزان محبوبیتش در ایل بختیاری و مجاهدین مشروطه‌خواه افزایش و طرفداران زیادی پیدا کنه، تا اونجا که به لقب سرداری مفتخر شد.

منزل بی‌بی مریم، پناهگاه خیلی از آزادی‌خواهان عصر مشروطه بود. به طوری که هنگام فتح اصفهان از سوی روس‌ها در جنگ جهانی اول، فن کاردف؛ کاردار سفارت آلمان، به خانه بی‌‌بی مریم بختیاری پناه برد و مدت ۳ ماه و نیم در پناهش زندگی کرد. کاردف، بعد از شکست بختیاری‌ها از روس‌ها و کشته شدن ۵۸ تن از سواران بختیاری، راهی کرمانشاه شد و از اون‌جا به برلین رفت.

جریان مبارزات سردار مریم بختیاری با انگلیسی‌ها در قرارداد ۱۹۱۹ و نیز کودتای ۱۲۹۹ همچنان ادامه داشت، به طوری که محمد مصدق حاکم وقت فارس، در زمان کودتای ۱۲۹۹، پس از مخالفت و عزل، راهی منطقه بختیاری شد و مدت‌ها مهمان بی‌‌بی مریم بود.

محمدابراهیم باستانی پاریزی، از مورخان معاصر، در خصوص بی‌ بی مریم می‌نویسد:
در این کوهستان، زنی می‌زیسته که برابر ۱۰۰ مرد در سرنوشت تاریخ معاصر ایران دخیل بوده‌ است. منظورم بی‌‌بی مریم بختیاری است که وقتی در جنگ بین‌الملل اول، ایرانیان وطن‌خواه ابتدا از اولتیماتوم روس و پس از هجوم انگلیسی‌ها، ناچار به مهاجرت و آواره کوهستان شدند، این زن نامدار همه آنان را پناه داد.

🇮🇷 @farzandeIRAN_ir

#فرزند_ایران #مفاخر #مریم_بختیاری #بی‌بی_مریم_بختیاری #سردار_مریم_بختیاری #مشروطه #مشروطه_خواهان #قاجار

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

یک پاسخ به “ایران سردار زن هم داشت؟ بله، همین بی‌بی مریم بختیاری!”

  1. پوریا نیم‌رخ
    پوریا

    درود گرامی
    بی بی مریم در ماجرای مشروطه هرگز به تهران نرفت و این دروغها فقط تبلیغات است و درهیچ سندی اشاره ب تهران رفتنش نکرده حتی در خاطراتش، و تنها حرکت ایشان در ماجرای فتح تهران، گربتن قران بالای سر تفنگچیان چارمحالی در راه عزیمت ب فتح اصفهان بوده است،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *