ایران می‌گوید به هر حمله‌ای به خود و منافعش «پاسخ قاطع» خواهد داد

تنها چند روز مانده به برگزاری انتخابات سراسری در پاکستان، دادگاهی در این کشور عمران خان، نخست‌وزیر سابق را به اتهام «افشای اسرار دولتی» به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

یک عضو حزب «تحریک انصاف» که عمران خان رهبری آن را برعهده دارد، گفت یک دادگاه ویژه، نخست‌وزیر پیشین را به دلیل علنی کردن پیام سری ارسال شده توسط سفیر پاکستان در آمریکا به اسلام‌آباد مجرم شناخت.

همچنین شاه محمود قریشی، وزیر سابق خارجه پاکستان نیز در این پرونده به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

این دومین حکم زندان علیه عمران خان در ماه‌های اخیر است و باعث می‌شود او در حبس باقی بماند، در حالی که انتخابات مجلس پاکستان که در نهایت به تعیین نخست‌وزیر جدید می‌انجامد، قرار است هفته آینده برگزار شود.

یکی از وکلای او در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که حزب تحریک انصاف به این حکم اعتراض خواهد کرد و دیگر وکیل او گفت احتمال نقض این حکم در دادگاه تجدیدنظر «۱۰۰ درصد» است.

یکی از اعضای تیم حقوقی عمران خان به خبرگزاری رویترز گفت این محکومیت با هدف تضعیف جایگاه او صادر شده است و افزود: «حالا مردم مطمئن شده‌اند که باید بروند و در شمار زیاد رأی دهند.»

نخست‌وزیر سابق پاکستان در یک پرونده دیگر به اتهام فساد به سه سال زندان محکوم شد که مانع از حضور او به عنوان نامزد در انتخابات پارلمانی شد.

عمران خان از زمان برکنار شدن از سمت خود توسط مجلس پاکستان در سال ۲۰۲۲ با چندین پرونده قضایی مواجه بوده است.

او می‌گوید پیام سری که به پرونده جدید او الحاق شده است، مدرکی بر انجام «توطئه» علیه او توسط ارتش پاکستان و دولت آمریکا برای ساقط کردن دولتش در پی دیدار او از مسکو پیش از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است.

واشینگتن و ارتش پاکستان این اتهام را رد می‌کنند.

به‌دلیل حکم دادگاهی دیگر، نامزدهای حزب تحریک انصاف به عنوان افراد مستقل در انتخابات پیش رو شرکت خواهند کرد و این حزب می‌گوید انتخابات در میانه سرکوب گسترده توسط ارتش برگزار می‌شود.

ارتش پاکستان این اتهام را نیز رد کرده است.

عمران خان در پیامی بعد از صدور رأی دادگاه از هوادارانش خواست در حمایت از به خیابان‌ها نروند چون عده‌ای به میان جمعیت می‌آیند و دست به اقدامات خرابکارانه می‌زنند.

در عوض نخست‌وزیر سابق پاکستان از طرفداران حزب تحریک انصاف خواست به نامزدهای مورد حمایت او رأی دهند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *