ایران و عربستان سعودی پس از سال‌ها تبادل سفیر کردند

سفرای ایران و عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور وارد پایتخت کشورهای یکدیگر شدند، امری که به منزله آغاز فصل جدیدی در روابط طرفین پس از هفت سال گسست روابط محسوب می‌شود.

ایران و عربستان سعودی که قطب‌های دو مذهب شیعه و سنی هستند، اسفند سال گذشته با میانجی‌گری چین برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌خانه‌های خود توافق کردند.

روابط تهران و ریاض دی ماه ۱۳۹۴ در پی حملات گروهی از هواداران حکومت ایران به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در کشور قطع شد. این حملات پیامد اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه مخالف حکومت عربستان سعودی بود که حاکمان ایران نسبت به آن هشدار داده بودند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی، عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان سعودی، به هنگام ورود به تهران گفت که پادشاهی سعودی «بر اهمیت تقویت روابط [با ایران]، گسترش همکاری‌ها… و حرکت به سوی افق‌های وسیع‌تر » تاکید دارد.

وی افزود، پادشاهی عربستان سعودی و ایران همسایه هستند و هر کدام نیز از منابع طبیعی و اقتصادی فراوانی بهره می‌برند و از این رو روابط دو کشور به ارتقای توسعه، رفاه، ثبات و امنیت منطقه و دو کشور برادر کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز سه‌شنبه همچنین علیرضا عنایتی، سفیر ایران، وارد ریاض شد و در بدو ورود به این شهر مورد استقبال مقامات وزارت خارجه عربستان سعودی و کارکنان سفارت قرار گرفت.

العنزی پیش از این سفیر عربستان سعودی در عمان بود و عنایتی نیز سفیر ایران در کویت.

سفارت عربستان سعودی ماه گذشته فعالیت خود را تهران از سر گرفت. روزهای ۱۶ و ۱۷ خرداد هم سفارت جمهوری اسلامی در ریاض و سرکنسولگری آن در جده با به اهتزاز درآمدن پرچم ایران بازگشایی شد.

اواخر مرداد ماه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در اولین سفر خود به عربستان سعودی پس از توافق برای ازسرگیری روابط، بر اتحاد دو کشور و گفت‌وگو تاکید کرد و گفت که روابط دوجانبه تهران و ریاض در مسیر درستی پیش می‌رود.

ایران و عربستان سعودی برای سال‌ها در جنگ‌های خاورمیانه از طرف‌های مخالف یکدیگر حمایت کردند. اما از زمان برقراری روابط میان طرفین، ریاض روابط خود با سوریه را که متحد ایران محسوب می‌شود ازسرگرفته و تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن را تشدید کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و العربیه؛ س.ن/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *