ایران یک زن متهم به جاسوسی را آزاد کرد و تحویل جمهوری آذربایجان داد

سازمان جهانی هواشناسی و مرکز پژوهش‌های اقلیمی اتحادیه اروپا (کوپرنیک) روز پنجشنبه پنجم مرداد در بیانیه مشترکی گفتند که شدت گرما در ماه ژوئیه امسال «به احتمال فراوان رکوردهای قبلی را خواهد شکست.»

همزمان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز با استناد به این یافته‌های علمی در یک نشست خبری در شهر نیویورک گفت:«لازم نیست برای درک این واقعیت تا پایان ماه ژوئیه صبر کنیم. ژوئیه امسال گرم‌ترین ماه ثبت شده خواهد بود مگر آنکه ناگهان کره زمین وارد عصر یخبندان شود. تغییرات اقلیمی حقیقت دارد و هولناک است و این فقط آغاز دوران به جوش آمدن کره زمین است.»

پیامدهای گرمای شدید در ماه ژوئیه امسال در سراسر جهان مشهود است. امواج گرما سرتاسر منطقه مدیترانه، بخش گستردهای از جنوب غربی ایالات متحده و بخش وسیعی از خاک چین را در برگرفته است. دمای هوا در شمال غربی چین به بالاتر از ۵۲ درجه سانتیگراد رسید و رکورد گرما در این کشور را شکست.

سازمان جهانی هواشناسی قبل از اعلام نظر قطعی منتظر خواهد شد تا تمامی اطلاعات هواشناسی تا پایان ماه ژوئیه (دوشنبه نهم مرداد) جمع آوری و بررسی شود.

مرکز پژوهش‌های اقلیمی دانشگاه لایپزیک در آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد که ژوئیه امسال رکوردهای قبلی گرما را خواهد شکست و از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۹ که طبق آمارهای اتحادیه اروپا گرم‌ترین سال در ۱۷۴ سال گذشته بود دستکم دو دهم درجه گرمتر خواهد بود.

به این ترتیب دمای متوسط در ماه ژوئیه امسال تقریبا ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی خواهد بود.

سازمان جهان هواشناسی چند روز پیش اعلام کرد که دمای سه هفته اول ماه ژوئیه امسال بالاترین رکورد گرمای ثبت شده در تاریخ است.

براساس اطلاعات هواشناسی دمای متوسط کره زمین با در نظر گرفتن فصل زمستان در نیمکره جنوبی در ماه ژوئیه قاعدتا باید حدود ۱۶ درجه سانتیگراد باشد ولی امسال به حدود ۱۷ درجه افزایش یافته است.

برخی از کارشناسان علوم اقلیمی با استناد به پژوهشهای مربوط به دمای زمین در هزارههای گذشته معتقدند که به احتمال فراوان کره زمین در ۱۲۰ هزار سال گذشته هیچگاه تا این حد گرم نبوده است.

بالاترین درجه حرارت در ژوئیه امسال در بخشی از قلمرو ایالت کالیفرنیا موسوم به «دره مرگ» ثبت شده است.

تحت تاثیر گرما، دامنه آتش سوزی جنگل‌ها از کانادا گرفته تا کشورهای حاشیه دریای مدیترانه نظیر یونان و الجزایر گسترش و شدت پیدا کرد. در کشورهای لهستان، فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا درجه حرارت به بالاترین رکوردهای ثبت شده رسید و دمای هوا در جزیره سیسیلی ایتالیا که بخش گستردهای از نواحی جنگلی آن در آتش سوخت به ۴۵ درجه رسید.

افزایش دمای آب اقیانوس‌ها و دریاها، از سواحل فلوریدا گرفته تا سواحل استرالیا، نگرانی در مورد از بین رفتن زیست بوم‌های مرجانی در حاشیه سواحل جهان را افزایش داده است که یکی از عوامل مهم پایداری و تعادل در زیست آبزیان است.

جدیدترین تصاویر ماهوارهای نشان می دهد که وسعت لایه‌های یخبندان در هر دو قطب شمال و جنوب به کمترین ميزان رسیده است.

همزمان با موج گرمای شدید در بسیاری از نقاط آسیا از جمله کره جنوبی، ژاپن، هند و پاکستان به دليل بارش باران شدید سیل‌های سهمگین و مرگباری جاری شده است.

کارشناسان هشدار می دهند که گرمای شدید ممکن است به طور مستقیم تلفات کمی در برداشته باشد ولی پدیده‌های جوی که تحت تاثیر این عدم تعادل در اقلیم جهان روی می دهند مرگبار و ویرانگر هستند.

هر چند پدیده‌های جوی نظیر «ال نینو» که از ماه گذشته فعال شده است و گردش آب گرم و سرد در اقیانوس‌های جهان را مختل می کند روی گرمای تابستان امسال تاثیر دارد ولی دانشمندان معتقدند که مهمترین عامل گرمایش تدریجی زمین در دهه‌های اخیر فعالیت‌های بشری و در صدر آنها مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی است.

با استفاده رویترز؛ ش.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *