اینتل می‌خواهد تا سال 2025 با لیتوگرافی 1.8 نانومتری از سامسونگ و TSMC پیشی بگیرد

TSMC و سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه در جهان و تنها شرکت‌هایی هستند که موفق به توسعه تراشه‌های 3 نانومتری شده‌اند. اما حالا اینتل می‌گوید که تا سال 2025 با لیتوگرافی 1.8 نانومتری یا 18A، از این شرکت‌ها جلو می‌زند.

اینتل درزمینه تولید تراشه‌های 14 و 10 نانومتری عملکرد بسیار ضعیف‌تری نسبت به رقبای خود داشت، اما از سال گذشته میلادی روی این زمینه تمرکز ویژه‌ای کرده است. مدیرعامل اینتل، «پت گلسینگر»، به‌تازگی دوباره تأیید کرده که اینتل در سال 2025 شروع به تولید تراشه‌ها با لیتوگرافی 18A می‌کند. به گفته گلسینگر، اینتل می‌خواهد تا 2.5 سال دیگر متحول شود و این شرکت کمتر از گذشته به توانایی‌اش برای چنین کاری شک دارد.

برنامه‌های اینتل برای صنعت تراشه

اینتل درحال‌حاضر از فرایند Intel 7 برای ساخت تراشه‌هایش استفاده می‌کند که معادل فرایند 7 نانومتری TSMC و سامسونگ است. البته اینتل حالا آماده تولید انبوه تراشه‌ها با فرایند Intel 4 یا لیتوگرافی 4 نانومتری است که برای پردازنده‌های Meteor Lake و تراشه‌های ASIC مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اواخر سال جاری میلادی هم فرایند 3 نانومتری اینتل از راه می‌رسد.

در نیمه اول 2024، اینتل می‌خواهد از فرایند Intel 20A (معادل 2 نانومتری سامسونگ و TSMC) استفاده کند. پردازنده‌های Arrow Lake با این فناوری از راه می‌رسند. در نیمه دوم 2024، اینتل به سراغ فرایند ساخت 18A می‌رود و این فناوری احتمالاً در سال 2025 مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته از آن برای ساخت تراشه‌های شرکت‌های دیگر هم استفاده خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد درحال‌حاضر یک شرکت ناشناس پیش‌پرداخت قابل‌توجهی برای ساخت تراشه‌های 1.8 نانومتری به اینتل داده و به همین دلیل اینتل اعتماد‌به‌نفس بالایی برای پیشی‌گرفتن از TSMC و سامسونگ پیدا کرده است. بااین‌وجود، نمی‌توان به‌طور کامل به گفته‌های اینتل اعتماد کرد و البته رقبای اینتل هم تا سال 2025 بیکار نخواهند بود.

سامسونگ و TSMC می‌خواهند در سال 2025 تراشه‌های 2 نانومتری تولید کنند، اما اینتل از فناوری 1.8 نانومتری حرف می‌زند که می‌تواند برای برخی مشتریان جذاب باشد. بنابراین شاید اپل، کوالکام و حتی AMD به‌جای TSMC، در آینده با اینتل همکاری کنند.

طبق برخی شایعات، کوالکام ابتدا به‌دنبال استفاده از فرایند Intel 20A برای تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 بود، اما درنهایت به‌خاطر قیمت بالا، تصمیم به استفاده از لیتوگرافی 3 نانومتری سامسونگ گرفته است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *