این روزها با فرارسیدن ایام محرم در ایران بار دیگر این شایعه در شبکه‌های اجتماعی …

این روزها با فرارسیدن ایام محرم در ایران بار دیگر این شایعه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که سفیر انگلیس در ایران اولین کسی بود که قمه‌زنی عاشورا را در این کشور باب کرد.

🔹ما پیش‌تر این ادعا را فکت‌چک کرده و به آن نشان «شاخ‌دار» داده بودیم.

🔹تصویر پرتکراری که به همراه این شایعه منتشر می‌شود مطلقا ربطی به سفیر و سفارت انگلستان ندارد، بلکه عکسی است که یک عکاس آمریکایی در نجف گرفته و نخستین‌بار ۱۰۸ سال پیش (در سال ۱۹۱۴) در نشریه نشنال جئوگرافیک منتشر شده است.

🔹اما فراتر از اصالت عکس، ادعای مطرح شده نیز صحت ندارد. قمه‌زنی یک شخصیت بلندپایه دیپلماتیک، آن هم به صورت عمومی و برای تبلیغ و ترویج قمه‌زنی، پدیده‌ای نیست که از چشم مورخان، روشنفکران و روزنامه‌نگاران ایرانی بعد از مشروطه دور بماند، اما در هیچ منبع معتبر و نیمه‌معتبری اشاره‌ای به چنین چیزی نشده است.

🔹برخی منابع مورد اعتماد شیعه سابقه قمه‌زنی را به زمان صفویه نسبت می‌دهند. در دوران صفوی نفوذ بریتانیا در ایران در حدی نبود که بتوان بدعت‌گذاری در مراسم عمومی شیعیان را به آن نسبت داد.

🔹در سال‌های گذشته برخی رسانه‌ها و نظریه‌پردازان تئوری توطئه ادعاهایی درباره وجود اسنادی مبنی بر حمایت انگلیس از قمه‌زنی و بدعت‌گذاری و حتی پخش غذای نذری در سفارت بریتانیا مطرح کرده‌اند، اما ما چنین اسنادی را ندیده‌ایم.

👈 در فکت‌نامه بخوانید

👈 در تلگرام بخوانید

@Factnameh

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *