بازنشستگان در چند شهر ایران برای اعتراض معیشتی و حمایت از معلمان زندانی به خیابان آمدند

تجمع‌های گسترده بازنشستگان کشوری و فرهنگی در اعتراض به «وضعیت بد معیشتی» و با درخواست برای آزادی معلمان زندانی، روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد به طور هم‌زمان در چندین شهر ایران برگزار شد.

بنا بر گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در روز سه‌شنبه، این اعتراضات معیشتی هم‌زمان، دست‌کم در شهرهای تهران، شیراز، یزد، سمنان، کرج، شهرکرد، پلدختر، اردبیل، قزوین، کرمانشاه، ایلام، سنندج، و اهواز برگزار شد.

معترضان خواهان همسان‌سازی حقوق‌ها، تأمین معیشت، و حفظ منزلت خود شدند.

بازنشستگان معترض این تجمع‌ها را با شعارهایی از جمله «بازنشسته داد بزن، حقت رو فریاد بزن»، «همسان‌سازی حق ماست، حق مسلم ماست»، «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم»، «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»، «یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل می‌شه»، «ننگ ما، صدا و سیمای ما»، «مرگ بر دروغگو»، و «این همه بی‌عدالتی، هرگز ندیده ملتی» برگزار کردند.

یکی دیگر از خواسته‌های معترضان تجمع‌کننده در چند شهر آزادی فعالان حقوق معلمان بود و شعار دادند: «معلم زندانی، آزاد باید گردد.»

  • گزارش‌ تصویری از اعتراضات بازنشستگان

کرج

قزوین

اردبیل

تهران

سنندج

کرمانشاه

سمنان

اعتراضات بازنشستگان در ایران، سمنان، سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

اعتراضات بازنشستگان در ایران، سمنان، سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

پلدختر

اعتراضات بازنشستگان در ایران، پلدختر، سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

اعتراضات بازنشستگان در ایران، پلدختر، سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

ایلام

اعتراضات بازنشستگان در ایران، ایلام، سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

اعتراضات بازنشستگان در ایران، ایلام، سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

تداوم اعتراضات معیشتی در ایران در حالی است که با عبور قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز از مرز ۵۵۰ هزار تومان، یک کارگر برای خرید یک کیلو از این ماده غذایی باید دستمزد معادل دو روز کار خود را پرداخت کند و همین موضوع ترکیب سبد غذایی کارگران را نشاسته‌محور کرده است.

در حال حاضر حداقل حقوق کارگران و بازنشستگان بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان است و خط فقر نیز بنا بر گزارش‌های مختلف، از ۱۸ تا ۳۰ میلیون تومان اعلام شده است.

روز دوشنبه برنامه «روی خط» صدای آمریکا بخشی از نظرات مخاطبان بخش فارسی صدای آمریکا را درباره وضع معیشت بازنشستگان بازتاب داد.

همچنین، پیش از این، ستار رحمانی، فعال مدنی، به صدای آمریکا گفته فشارهای امنیتی بر معلمان هم‌زمان با کاهش کیفیت معیشت آنان افزایش یافته است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *