باز ده‌ها تن همزمان با سالگرد مهسا در تهران، کرج، سنندج، تبریز، اصفهان و دیگر شهرها

ده‌ها تن از معترضان طی روز و شامگاه شن، همزمان با سالگرد مهسا امینی طی تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف از جمله در تهران، کرج، قرچک، اصفهان، تبریز، سنندج، سقز، دیواندره، بانه و مریوان، دهدشت و دیگر شهرهای ایران باز ند.

مقام‌های حکومتی و خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی صراحت باز‌های انجام ه طی سالگرد مهسا (ژینا) امینی در بسیاری از شهرهای ایران را تایید ند اما اتهام باز‌گان را «خرابکاری» و «اغتشاش» خواندند.

در همین حال کانال تلگرامی وحید آنل با انتشار چند عکس از مقابل «ستاد فرماندهی امداد نیروی انتظامی» در منطقه افسریه تهران، از انتقال همه افرادی طی صبح و بعد از ظهر روز شن ۲۵ شهریور در حد فاصل میدان انقلاب تا میدان آزادی باز ه‌اند، بازگاه ستاد خبر داد.

مقام‌های قضائی و امنیتی طی روز و شامگاه شن، شمار باز گان در تهران طی سالگرد مهسا امینی را اعلام نه‌اند.

در تصاویر منتشر ه از محوطه مقابل «ستاد فرماندهی امداد نیروی انتظامی» اما ده‌ها تن از خانواده‌های باز‌گان در حال انتظار برای روشن ن وضعیت بستگان خود، مشاهده می‌شوند.

همزمان دادستان قرچک از باز یکی از معترضان خبر داد و ن ذکر نام و هویت او، ادعا فرد باز ه «قصد انجام برخی اقدامات ایذایی و خرابکارانه در سطح ان تهران» را ه .

از سوی دیگر سپاه ان البرز در اطلاعیه‌ای از «باز یک فرد دو تابعیتی» در روز شن و همزمان با سالگرد مهسا امینی در کرج خبر داد.

در اطلاعیه اسم و هویت «فرد دو تابعیتی باز ه» اشاره نه اما عنوان ه او توسط «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» و اتهام «تلاش برای ساماندهی اغتشاش و خرابکاری» در کرج دستگیر ه .

همزمان سازمان اطلاعات فرماندهی نیروی انتظامی اصفهان شامگاه شن از باز ۱۰ تن خبر داد و اعلام یکی از افراد را اتهام «لیدری» اعتراضات باز ه .

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نقل از «سازمان اطلاعات فراجای اصفهان»، درباره اتهام فرد باز ه در شهر، نوشت: او با «حضور در شهرهای مختلف و انتشار تصاویر جانباختگان» اعتراضات پارسال، در صدد «جذب افراد ناآگاه» و «تشویش افکار عمومی» برای «برپایی موج جدید اغتشاشات» ه .

اطلاعیه سازمان اطلاعات فراجای اصفهان همچنین باز ۹ تن دیگر اشاره و از افراد عنوان کسانی نام برد پارسال نیز در جریان اعتراضات نقش ند و آنها را متهم «در حال برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات غیرقانونی و پروژه کشته‌سازی» ه‌‌اند.

علی محمدی، فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی، نیز شامگاه شن از باز یک نفر در تبریز خبر داد و ادعا «فرد باز ه، قصد ایجاد انفجار و کشته‌سازی را در یکی از میادین اصلی شهر با فاده از تعدادی کپسول گاز دستکاری ه» را ه .
«کشته‌سازی» از اصطلاحات مورد فاده مقام‌ها و دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی و مقامات شکل مکرر از آن برای «رد و عدم پذیرش مسئولیت کشتار معترضان دست نیروهای حکومتی» و همچنین عنوان «اتهامی برای باز معترضان» فاده می‌کنند.

«باز ۱۳۷ نفر» در آذربایجان غربی

در همین حال رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی، شامگاه شن و همزمان با سالگرد مهسا امینی از «باز ۱۳۷ نفر» اتهام «تشویش‌ اذهان عمومی در فضای مجازی» خبر داد.

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی افزود ۸۵ نفر از افراد از جمله «کاربران» فضای مجازی هستند اقدام «انتشار مطالب، تصاویر و فیلم‌های گوناگون برای گمراه ن افکار عمومی» ه‌اند و در پی «تحریک آشوب» ه‌اند.

جواد هاشمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی انداری گیلویه و بویراحمد نیز شامگاه شن ۲۵ شهریور از باز دست‌کم ۱۵ تن از معترضان در شهر دهدشت خبر داد.

معاون انداری گیلویه و بویراحمد درباره دلیل باز ۱۵ نفر گفت آنها دنبال حضور در تجمع‌ اعتراضی شن شب دهدشت و اتهام «اغتشاش» و «اخلال در نظم عمومی» در سالگرد مهسا امینی باز ه‌اند.

در ان ستان نیز امان‌الله گشتاسبی، فرمانده سپاه ان، از باز ۱۴ تن در شهرستان‌های سنندج، دیواندره، بانه و مریوان طی شبانه روز اخیر و همزمان با سالگرد مهسا امینی خبر داد.

دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی علاوه بر باز‌های گسترده معترضان طی روز شن و در جریان اعتراضات سالگرد مهسا امینی، در چند هفته اخیر نیز ده‌ها تن از خانواده‌های دادخواه معترضان کشته‌ ه و شماری از «آسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات» را باز ه ند.

شماری از کنشگران حقوق زنان در شهرهای مختلف، تعدادی از فعالان مدنی و همچنین شماری از دانشجویان و معترضان باز ه طی در اعتراضات سال گذشته نیز از جمله باز گان در روزهای منتهی ۲۵ شهریور، سالگرد مهسا امینی، هستند.

با فاده از ایرنا و شب‌های اجتماعی؛ ش.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *