با تخلیه محموله نفتکش فرسوده صافر از یک فاجعه زیست محیطی جلوگیری شد

سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۰ مرداد اعلام کرد که تخلیه بیش از یک میلیون بشکه نفت از نفتکش فرسوده «صافر» در سواحل کشور جنگ‌زده یمن به پایان رسید و از یک فاجعه زیست محیطی جلوگیری شد.

آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا و عربستان از این خبر استقبال کرده‌اند.

فرهان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، در بیانیه‌ای گفت، عملیات تخلیه محموله «صافر» از یک «فاجعه تاریخی و زیست‌محیطی و انسانی» جلوگیری کرد.

نفت‌کش غول‌پیکر «نوتیکا» وابسته به سازمان ملل متحد روز یکشنبه ۲۵ تیر برای انتقال نفت از نفت‌کش فرسوده «صافر» به سواحل یمن رسید.

نفت‌کش «صافر» به دنبال آغاز جنگ داخلی یمن در هفت سال پیش در آب‌های سواحل بندر الحدیده یمن بدون حرکت متوقف ماند و در این مدت هیچگونه عملیات تعمیر و نگهداری در مورد این نفتکش صورت نگرفت و احتمال نشت نفت از آن، منطقه را با خطر زیست‌محیطی بزرگی مواجه کرده بود.

از این نفت‌کش که نزدیک به ۵۰ سال پیش ساخته شده، به‌عنوان یک مخزن شناور نفت در سواحل بندر راهبردی الحدیده یمن استفاده می‌شد.

آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در همین زمینه در توییتی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «سازمان ملل متحد با موفقیت یک میلیون بشکه نفت را از یک نفتکش فرسوده در سواحل یمن انتقال داد و از بروز یک فاجعه زیست‌محیطی و انسانی جلوگیری کرد.»

تا پیش از تخلیه محموله «صافر» مقامات سازمان ملل متحد هشدار می‌دادند که نشت نفت از این نفتکش فرسوده احتمالا به وقوع فاجعه‌ای چهار بار بزرگتر از فاجعه «اکسان والدز» که در سال ۱۹۸۹ در سواحل آلاسکا روی داد، منجر خواهد شد.

نشت نفت از نفتکش اکسان والدیز یکی از بزرگترین فاجعه زیست محیطی جهان به شمار می‌آید که میلیاردها دلار صرف عملیات رفع آلودگی ناشی از آن شد.

دیوید گرسلی، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در یمن، نیز گفت: «امروز می‌توانیم بگوییم که سازمان ملل و گروه بسیار گسترده‌ای از شرکای خود موفق شده‌اند از بدترین سناریوی نشت نفت در دریای سرخ جلوگیری کنند.»

سازمان ملل هشدار داده بود که پاکسازی نفت نشتی احتمالی از نفتکش فرسوده صافر به آب‌های منطقه، بیش از ۲۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

گزارش‌ها حاکی است که ایمن سازی نفتکش «صافر» همچنان نیازمند بودجه است و سازمان ملل می‌گوید، همچنان مقدار کمی نفت در این نفتکش فرسوده باقی مانده است.

در بیانیه سازمان ملل آمده است، از محموله یک میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه نفت صافر تا آنجا که مقدور بود، تخلیه شده است. با این حال، کمتر از دو درصد از محموله اصلی نفت که با رسوبات مخلوط شده در این نفتکش باقی مانده است که می بایست در عملیات نهایی پاکسازی صافر به آن رسیدگی کرد.

ایالات متحده از خبر موفقیت آمیز بودن عملیات تخلیه صافر استقبال کرد و از سایر کشورها خواست تا نهایی شدن این عملیلت با آن همکاری کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که سازمان ملل متحد برای تکمیل و مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی باقیمانده نیاز به ۲۲ میلیون دلار دیگر دارد. او خواستار حمایت و کمک بین المللی برای نهایی شدن این عملیات شد.

وزارت خارجه عربستان نیز از تلاش‌های آنتونیو گوترش و کارگروه سازمان ملل برای پایان دادن به معضل مخزن شناور «صافر» تقدیر کرده است.

به دنبال پیش‌روی شبه‌نظامیان حوثی‌ و فرار عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن به جنوب این کشور، عربستان در سال ۲۰۱۵ با تشکیل ائتلافی از نیروهای نظامی چند کشور عرب منطقه برای عقب راندن حوثی‌ها وارد عمل شد.

شعله‌های جنگ یمن، که نبرد نیابتی میان عربستان و ایران تلقی می‌شد، از حدود یک سال پیش تا حد زیادی فروکش کرده و ارزیابی شده که توافق اخیر ریاض و تهران برای از سرگیری دوباره روابط بین خود و برطرف کردن خصومت‌های دیرینه، در حفظ آرامش در یمن و دستیابی به توافق صلح در این کشور نیز کمک کند.

در طول این جنگ، بخش زیادی از زیرساخت‌ها و خدمات عمومی نظیر بهداشت در یمن که فقیرترین کشور عربی است کاملا نابود شده و طبق آمارهای سازمان ملل حدود ۸۰ درصد از جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه خارجی نیاز دارد.

تخمین زده می‌شود که در طول جنگ ده‌ها هزار نظامی و بیش از صدهزار غیرنظامی یمنی کشته شده‌اند. سازمان ملل یمن را بزرگترین فاجعه بشری توصیف کرده است.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو فردا

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *