با شکنجه ید حتی قوی‌ترین و سالم‌ترین آدم‌ها اعتراف اجباری تن می‌دهند

بخشی از دست‌نوشته‌های جواد روحی، معترضی اخیرا در زندان جان باخت، نشان می‌دهد او یدا در زمان باز برای اخذ اعتراف اجباری تحت شکنجه ه .

آتنا دائمی، فعال مدنی، روز پنج‌شن، ششم مهرماه، در شب اجتماعی ایکس نوشته‌های جواد روحی را منتشر .

رادیوفردا در تماس با خانواده‌ روحی توانست تایید کند اسناد نوشته‌های معترض جان باخته .

او در نوشته‌ها اتفاقات روز بازش در تاریخ سی‌ام شهریور سال گذشته را شرح داده و از جمله نوشته زخم عمل جراحی کمرش سال ۱۴۰۰ انجام داده ، دلیل شکنجه از سوی ماموران، باز ه .

او در شرح بازش نوشته : «ساعت نه شب طور وحشیانه بازدشت م. تا صبح زیر ضرب و شتم م و کتک خوردم و کمرم جای شوکر می‌با. کمرم عمل جراحی ه در سال ۱۴۰۰ و در بیمارستان‌های امام رضا و امام خمینی و ۱۷ شهریور آمل مدت چهار ماه بر اثر زخم و بیماری و اعضاب و روان بستری م و زیر شکنجه و ضربات ید جای عمل سابق باز .»

جواد روحی ادامه داده : «در دوران باز در بیمارستان ولایت ساری ۴۸ ساعت بستری م و علت بستری ن من شکنجه و اعتراف اجباری .»

او همچنین اضافه ه مدت ۴۴ روز در اداره اطلاعات و امنیت سپاه ان مازندران زیر شکنجه روحی و روانی ه و بازجویی ه . روحی درباره دوره نوشته : «سه شبانه‌روز زیر پاهای من شلاق و باتوم زدند. در اثر ضربات زیاد پای سمت ر بنده فلج و بی‌حس ه.»

جواد روحی، از باز‌گان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، حکم سه بار اعدام او چندی پیش در دیوان عالی کشور نقض ه ، بامداد روز ۹ شهریور سال جاری جان باخت و روابط عمومی زندان نوشهر علت انتقال او بیمارستان پیش از درگذشتش را «تشنج» اعلام .

پیش از آن، عفو بین‌الملل اعلام ه ماموران سپاه پاسداران بارها با گذاشتن اسلحه روی شقیقه او و تهدید شلیک خوار «اعتراف» وی ند و آقای روحی در نتیجه همه شکنجه‌ها دچار اختلال گفتاری و حرکتی، عوارض گوارشی، بی‌اختیاری ادرار و آسیب‌دیدگی عضلانی ه .

خود روحی نیز در یادش نوشته : «زیر شکنجه از بنده اعتراف اجباری گرفتند مبنی بر قرآن آتش زدم و توهین مقدسات م و تخریب م در صورتی هیچ گونه از موارد را نم فقط از ترس جانم و زیر شکنجه ید مجاب م گردن بگیرم.»

او در نوشته‌های خود خطاب مقام‌های حکومت تاکید ه : «اگر بنده را پزشکی قانونی اعزام کنند و بدنم بررسی و تحقیقات شود گواه بر شکنجه ید ه‌ام و آثار شکنجه مشهود . با طرز شکنجه ید حتی قوی‌ترین و سالم‌ترین آدم‌های اجتماع تن اعتراف اجباری می‌دهند چه برسد بنده….»

پیشتر مجید کاوه وکیل جواد روحی گفته موکلش در بازجویی‌ها و دادگاه نیز «بارها و بارها ‌صراحت منکر» اتهامات وارده ه و سه حکم اعدام علیه او «فاقد ادله اثباتی» ه و هیچ شاهدی هم در پرونده وجود ن.

جمهوری اسلامی از ابتدای قرار خود رویه شکنجه زندانیان ویژه زندانیان سیاسی را برای اخذ اعترافات اجباری و مبنا قرار دادن اعترافات برای صدور احکام قضایی از جمله احکام اعدام را اجرا گذاشته .

بر اساس گزارش شب‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. خ./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *