با پیوستن به دادگاه لاهه؛ ارمنستان موظف به دستگیری پوتین می‌شود

با پیوستن به دادگاه لاهه؛ ارمنستان موظف به دستگیری پوتین می‌شود

پارلمان ارمنستان روز سه‌شنبه اساسنامه تأسیس دادگاه کیفری بین‌المللی را تصویب کرد و خود را تحت صلاحیت دادگاه لاهه قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ کرملین مسکو در واکنش به این خبر آن را خطايی بزرگ از سوی ارمنستان دانست.

پس از اینکه جمهوری آذربایجان قره باغ را بازپس گرفت، روابط روسیه و ارمنستان به شدت تیره شده چرا که این کشور معتقد است روسیه از ارامنه به اندازه کافی حمایت نکرده است.

پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی به این معنی است که ارمنستان در صورت پا گذاشتن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه موظف به دستگیری وی خواهد بود، زیرا دادگاه حکم بازداشت او را به ظن اخراج غیرقانونی صدها یا بیشتر کودک از اوکراین صادر کرده است.

روسیه کنترل خاور نزدیک خود را از دست داده است

تحولات اخیر قره باغ نشان داد که روسیه کنترل خاور نزدیک خود را از دست داده است.

به گزارش خبرآنلاین، الکساندر گابویف مدیر اورآسیای کارنگی برلین در مقاله ای برای فایننشال تایمز نوشت: از هنگام تهاجم روسیه به اوکراین، وابستگی روسیه به آذربایجان و ترکیه افزایش یافته است و این موضوع اهرمی را بدست اردوغان و علی اوف داده است که در استفاده از آن در میدان رودربایستی ندارند.

اتحادیه اروپا نیز در بخشی آذربایجان را جایگزین برای انرژی روسیه کرده است. از طرفی روسیه دیگر قادر به کار با غرب نیست.

همچنین مسکو از بحران جاری بدنبال استفاده برای سرنگونی پاشینیان است و بخش زیادی از جمعیت ارامنه بویژه جوانان نیز احساس خیانت از جانب مسکو کرده و در صدد خروج از حوزه نفوذ روسیه هستند.

برای ارمنستان یافتن راه گریز آسان نخواهد بود. این کشور با گزینه های کمی روبرو است: روابط با ترکیه به دلایل تاریخی مسموم شده است، ایران امکانات لازم برای ارائه کمک های معنادار را ندارد، و منابع غرب با توجه به تعهدات در اوکراین و سایر مناطق جهان کمرنگ شده است.

در نتیجه اثرات بی ثبات کننده همچنان در سراسر خشکی وسیع اوراسیا همچنان احساس خواهد شد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *