بحران منطقه و ۶ میلیارد دلار در قطر؛ پیامی که یک مقام اروپايی داد

بحران منطقه و ۶ میلیارد دلار در قطر؛ پیامی که یک مقام اروپايی داد

حسین موسویان، دیپلمات پیشین و عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده اتمی جمهوری اسلامی با انتشار یادداشتی در میدل‌ایست‌آی هشدار داده که تنها ایالات متحده می‌تواند با مهار اسرائیل از وقوع یک جنگ گسترده منطقه‌ای جلوگیری کند. موسویان با تکرار دیدگاه تریتا پارسی، معاون اجرایی موسسه کوئینسی، گفته: اسرائیل می‌خواهد جنگ را به داخل لبنان گسترش دهد و به نظر می رسد از جنگ علنی علیه محور مقاومت (جمهوری اسلامی و گروههای نیابتی) استقبال می کند.

موسویان نوشت: اخیرا واشنگتن و تهران با میانجیگری قطر و عمان به توافقی دست یافتند که به موجب آن شش میلیارد دلار از منابع مالی مسدود شده ایران در اختیار قطر قرار گرفت تا برای نیازهای بشردوستانه استفاده شود. هم‌چنین ایالات متحده و ایران به عنوان بخشی از این توافق، به مبادله زندانیان پرداختند. هم‌چنین، ایران موافقت کرد که انباشت اورانیوم بسیار غنی شده خود را محدود کرده و مجوز افزایش بازرسی‌های بین المللی از تاسیسات هسته‌ای خود را بدهد. از سوی دیگر قرار شد حملات به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه متوقف شود. در مقابل، تهران اجازه صادرات نفت بیشتری را خواهد داشت و منابع مالی ایران در عراق به تدریج آزاد شود.

با این حال، جنگ اسرائیل علیه غزه، توافق موقت بین ایران و آمریکا را از بین برد. یکی از مقامات اروپایی به موسویان گفته: «به دلیل جنگ اسرائیل و حماس، آمریکایی‌ها به مذاکره با ایران ادامه نمی‌دهند، برجام مرده است، دیپلماسی هسته‌ای با ایران مرده است. اکنون آمریکا از دولت قطر خواسته که از ایران بخواهد در شرایط کنونی درخواستی برای برداشت از آن شش میلیارد دلار نداشته باشد».

این در شرایطی است که مجلس نمایندگان آمریکا در سی نوامبر یک اقدام دو حزبی را برای جلوگیری از دسترسی ایران به شش میلیارد دلار تصویب کرد.

در مسیر برخورد

به عقیده موسویان، واشنگتن و تهران در مسیر برخورد قرار دارند. علاوه بر تشدید درگیری‌های منطقه‌ای، دولت بایدن به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ادامه می‌دهد و در پاسخ، تهران به سرعت دادن به برنامه هسته‌ای خود بازگشته است. با ادامه جنگ در غزه و در غیاب مذاکرات ایران و آمریکا و شکست در احیای توافق هسته‌ای ایران، احتمال تشدید تنش در منطقه بیش از سال‌های گذشته است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *