برای اولین‌بار یک هوش مصنوعی یک ابرنواختر را شناسایی و طبقه‌بندی

دانشمندان می‌گویند یک ابزار هوش مصنوعی برای اولین‌بار موفق ه ‌صورت کاملاً خودکار یک ابرنواختر را رصد، شناسایی و طبقه‌بندی کند. سازوکار نه‌تنها می‌تواند سرعت تحلیل و طبقه‌بندی ابرنواخترها را افزایش دهد، بل می‌تواند از بروز خطای انسانی جلوگیری کند.

گروهی از دانشمندان بین‌المللی رهبری دانشگاه نورت‌وسترن آمریکا سیستم هوش مصنوعی جدیدی را توسعه داده‌اند می‌تواند تمام فرد جستجو ‌دنبال ابرنواخترها در آسمان شب را ‌طور خودکار انجام دهد. اولین موفقیت سیستم حالا با جامعه جهانی منجمان اشتراک گذاشته ه .

شناسایی ابرنواخترها با هوش مصنوعی

«آدام میلر»، از دانشگاه نورت‌وسترن رهبر پژوهش ه ، می‌گوید: «مجموعه‌ای از ربات‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای نخستین‌بار در تاریخ توانسته‌اند رصد انجام داده و بعد اجرام را شناسایی کنند و با یک تلسکوپ دیگر حرف بزنند تا کشف یک ابرنواختر را تأیید کنند. دستاورد نشانگر گام مهمی ‌سمت جلو ، چرا ینه‌سازی‌های بیشتر در مدل‌ها ربات‌ها اجازه خواهد داد تا زیرنوع‌های خاص انفجارهای ستاره‌ای را تشخیص دهند.»

تصویری از قبل (چپ) و بعد (ر) کشانی SN2023tyk در آن رخ داده .

پژوهشگران در شش سال گذشته جمعاً حدود 2200 ساعت زمان را صرف بررسی و طبقه‌بندی ابرنواخترها ه‌اند. اما هوش مصنوعی جدیدی حالا با نام BTSbot در دسترس قرار گرفته ، می‌تواند دانشمندان کمک کند تا زمان ارزشمند خود را صرف کارهای مهم‌تری کنند.

دانشمندان برای آموزش هوش مصنوعی با بیش از 1.4 میلیون تصویر از 16 هزار منبع مختلف یک الگوریتم یادگیری ماشینی را آموزش دادند. سپس برای آموزش BTSbot، سراغ یک کاندید ابرنواختر موسوم SN2023tyk رفتند. سیستم پس از کشف SN2023tyk، طیف ابرنواختر احتمالی را از رصدخانه Palomar درخو . در آنجا هم یک ربات پاسخ BTSbot را داد و اطلاعات مربوطه را ارسال .

آن‌گاه مشخص SN2023tyk یک ابرنواختر نوع Ia ؛ یک نوع انفجار ستاره‌ای طی آن یک کوتوله سفید در یک سامانه دوستاره‌ای ‌طور کامل منفجر می‌شود. نتایج یافته‌ها ‌صورت خودکار در تاریخ 7 اکتبر با جامعه منجمان اشتراک گذاشته .

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *