برخی مردم در اصفهان «دبه به‌دست» منتظر تانکرهای آب‌رسان هستند

نظامیانی که با کودتا در نیجر، از چهارم مردادماه کنترل این کشور را به دست گرفته‌اند، از گروه مزدوران روسی واگنر درخواست کمک کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وسیم نصر، روزنامه‌نگار و پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشی «سوفان» گزارش داد که ژنرال سالیفو مودی، از رهبران کودتا، به‌تازگی در بازدید از کشور مالی، این درخواست را مطرح کرده‌است.

در این گزارش آمده است که روسای واگنر در حال بررسی این درخواست هستند.

پیشتر، خبرگزاری فرانسه از انتشار پیامی منتسب به یوگنی پریگوژین، فرمانده و مالک شرکت «واگنر»، خبر داده بود که در آن، پریگوژین از کودتا در نیجر اعلام حمایت می‌کند. واگنر شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیرمستقیم به ارتش روسیه است.

در این پیام آمده است که «حوادث در نیجر بخشی از جنگ ملت‌ علیه استعمارگران است. استعمارگران پیشین در تلاش‌اند تا افسار مردم کشورهای آفریقایی را در دست بگیرند و این کشورها را گرفتار تروریست‌ها و باندهای متفاوت کنند؛ مسئله‌ای که بحران امنیتی بزرگی می‌آفریند».

تلاش برای کمک گرفتن از مزدوران واگنر، در واکنش به ضرب‌الاجلی ا‌ست که «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» تعیین کرده‌است.

کشورهای عضو این گروه، هفت روز به کودتاگران مهلت داه‌بودند تا آن‌ها محمد بازوم، رئیس‌جمهور «منتخب و خلع‌شده» این کشور را به قدرت بازگردانند و سازوکار قانون اساسی را دوباره حکمفرما کنند.

این کشورها هشدار داده‌بودند که اگر خواسته‌هایشان برآورده نشود، ممکن است در نیجر «مداخله نظامی» کنند. مهلت تعیین‌شده روز یک‌شنبه به پایان رسید. رؤسای ستاد ارتش‌های «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» بیش از یک هفته پیش، برنامه مداخله نظامی در نیجر را آماده کردند.

پس از آن‌که یک هیئت از سوی این کشورها به نیجر رفت و نتوانست با عبدالرحمن چیانی، فرمانده کنونی کودتاگران مذاکره کند، این مقامات از نیروهای نظامی خود خواستند که آماده حمله باشند.

سنگال، از جمله کشورهایی‌ است که نیروهای ارتش را برای حمله آماده کرده‌است. روز شنبه، مجلس سنای نیجریه به رئیس‌جمهور این کشور توصیه کرد که از گزینه‌هایی دیگر برای بازگرداندن دموکراسی در نیجر استفاده کند.

کشور چاد که با نیجر هم‌مرز است، اما عضو بلوک منطقه‌ای نیست، تصریح کرد که هرگز به‌صورت نظامی در این کشور مداخله نمی‌کند. الجزایر در شمال آفریقا نیز با حمله نظامی موافق نیست.

با این حال، تصمیمات نهایی در جامعه اقتصادی غرب آفریقا، در پی «توافق کشورهای عضو» اتخاذ می‌شود.

روز شنبه، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به ضرب‌الاجل شماری از کشورهای آفریقایی، به کودتاگران هشدار داده بود که از آخرین فرصت‌ها استفاده کنند.

کشور فرانسه در گذشته‌ای دور، نیجر را مستعمره خود کرده‌بود، اما در سال‌های اخیر و تا هنگام رخ‌دادن کودتا، روابطی نزدیک را با دولت محمد بازوم برقرار کرده‌بود.

کودتاگران نیجر هشدار داده‌اند که در مقابل «زور» از زور استفاده خواهند کرد. برخی از هواداران‌شان هم پیوسته در خیابان حضور دارند و می‌گویند که ایستادگی خواهند کرد.

مالی و بورکینافاسو، دو کشور همسایه نیجر‌ هستند که در هر دو کشور، نظامیان از طریق کودتا قدرت را در اختیار گرفته‌اند.

این دو کشور هشدار داده‌اند که هرگونه مداخله نظامی در نیجر به معنای «اعلان جنگ» علیه آن‌ها قلمداد می‌شود.

مالی از جمله کشورهایی است که مزدوران واگنر در آن فعالیت می‌کنند. هنگامی که نظامیان روسی عضو واگنر در پایان سال ۲۰۲۱ وارد مالی شدند، ارتش فرانسه پس از سال‌ها همکاری، ناگزیر شد که آن‌جا را ترک کند.

وزیر دفاع فرانسه روز شنبه گفت که کودتای نیجر، امکان مبارزه با تروریسم را در منطقه ساحل، کاهش می‌دهد.

شماری از کشورهای منطقه ساحل که اکثرا دچار مشکلات اقتصادی شدید هستند، در سالیان پیشین به محل برآمدن گروه‌های جهادگر مسلمان مبدل شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، رویترز و رادیوفردا/ش.ع/آ.ت.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *