برکناری معاون سیاسی وزیر کشور در پی تهدید نمایندگان مجلس به استیضاح وحیدی

پس از چندین هفته چالش میان جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با احمد وحیدی، وزیر کشور دولت رئیسی، که به دنبال «ابلاغ یک بخشنامه» اوج گرفته بود، سرانجام مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور روز یک‌شنبه از «تغییر معاون سیاسی این وزارتخانه» خبر داد.

به این ترتیب با اصرار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر استیضاح وزیر کشور، احمد وحیدی برای باقی ماندن در سمت خود اقدام به برکناری «محمدرضا غلامرضا» از سمت معاونت سیاسی وزارت کشور کرد.

محمدرضا غلامرضا ۱۲ تیر ۱۴۰۱ جایگزین محمدباقر خرمشاد در معاونت سیاسی وزارت کشور شده بود و حدود سیزده ماه در این سمت باقی ماند.

چالش نمایندگان مجلس با وزارت کشور بر سر معاون سیاسی این وزارتخانه از خرداد ماه و پس از آن آغاز شد که محمدرضا غلامرضا به عنوان معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات کشور در بخشنامه‌‌ای به معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌ها و روسای ستاد انتخابات کشور ابلاغ کرد که با توجه به انتخابات پیش روی «در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای» از همراهی و هماهنگی با نمایندگان خودداری کنند.

نمایندگان مجلس این اقدام را اهانت به خود و مجلس شورای اسلامی توصیف کردند و تاکید کردند که بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور در عمل دوره نمایندگی آنها را به سه سال کاهش داده است چرا که در صورت اجرای آن، نمایندگان در حوزه انتخابیه خود اختیاری ندارند.

در ادامه نزدیک به ۱۰۰ نفر از نمایندگان با تاکید بر اینکه بندهایی از ابلاغیه معاون سیاسی وزارت کشور را به معنای عدم تعامل با مجلس تلقی می‌کنند، اقدام به طرح استیضاح وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی کردند.

نمایندگان بخشنامه معاون سیاسی وزارت کشور را «ایجاد محدودیت در وظایف نمایندگی» خواندند و تهدید کردند که در صورت عدم برکناری معاون سیاسی وزارت کشور، احمد وحیدی را استیضاح می‌کنند.

مصطفی نخعی، عضو و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، گفت که «بُعد نظارتی» وظایف نمایندگان ایجاب می‌کند که در مقابل رفتارهای معاون وزیر کشور بی‌تفاوت نباشند.

این نماینده مجلس افزود: «دولت و مقامات ارشد در کلام و شعار به طور مداوم از تعامل دولت و مجلس صحبت می‌کنند، اما در عمل به خصوص در استان‌ها، عدم تعامل مقام‌های دولتی مشهود است.»

احمد وحیدی پس از مواجهه با اعتراضات نمایندگان، بخشنامه معاون سیاسی خود را لغو کرد اما از برکناری او خودداری کرد تا اینکه جمعی از نمایندگان روز ۳ مرداد ماه در بیانیه‌ای اعلام کردند که «برکناری معاون سیاسی، وعده ابتدایی وزیر کشور بوده و حتما باید محقق شود.»

در این بیانیه همچنین نمایندگان تاکید کردند که «استیضاح وزیر کشور به دلیل عملکرد ضعیف که آسیب‌های فراوانی به کشور وارد کرده و نگرانی‌هایی را نسبت به آینده ایجاد کرده، مستقلا توسط نمایندگان پیگیری خواهد شد.»

پس از آن با اظهارات شماری از نمایندگان مبنی بر جدی شدن استیضاح وزیر کشور، در نهایت احمد وحیدی اقدام به برکناری محمدرضا غلامرضا، از سمت معاون سیاسی وزارت کشور کرد.

آقای وحیدی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است. او پیشتر فرماندهی نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران را بر عهده داشت و در سال‌های اخیر نیز سمت‌هایی چون وزیر دفاع و وزیر کشور را بر عهده داشته است.

محمدرضا غلامرضا، معاون برکنار شده وزارت کشور، نیز به نوشته روزنامه ایران پیشتر در سمت‌هایی چون «معاون اطلاعات تهران، معاون وزارت اطلاعات و معاون نیروی قدس در دوره فرماندهی قاسم سلیمانی» فعال بوده است.

او در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» نیز از مقام‌های موثر در سرکوب معترضان به شمار می‌آمد. محمدرضا غلامرضا اواخر خرداد ماه طی یک نشست با مقام‌های استانی هشدار داده بود که مقام‌های استان‌های مختلف ایران باید «میزان خطر را احساس» کنند.

غلامرضا در این نشست گفته بود: وقتی از «نیمه شهریور ماه» آینده عبور کنیم «با بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس در سالگرد اغتشاشات یک دفعه وارد یک معرکه جدیدی می‌شویم» و شاید بار دیگر اعتراضات به «کف خیابان» کشیده شود. معاون وزیر کشور تاکید کرده بود که در صورتی که این‌بار در «ساعت صفر، یکجایی گرفتار‌ شویم، دیر است.»

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *