بریتانیا سپاه را «بزرگ‌ترین تهدید» علیه امنیت خود می‌داند

روزنامه ساندی‌تایمز در گزارشی نوشته است به باور سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت ملی بریتانیا است.

به باور براورمن، سپاه پاسداران فعالیت‌هایش را افزایش داده است. ساندی‌تایمز نوشته است او نسبت به گزارش‌ها درباره تلاش جاسوسان ایرانی به منظور جذب اعضای باندهای تبهکار برای حمله به مخالفان جمهوری اسلامی نگران است.

یک منبع نزدیک به وزیر کشور بریتانیا گفت: «تهدید ایران، بیش از همه [تهدیدها] ما را نگران می‌کند.» او افزود: «این مساله بزرگی است زیرا جمهوری اسلامی بسیار تهاجمی‌تر شده و اشتهایش [برای خشونت] در حال افزایش است.‌»

سرویس اطلاعاتی بریتانیا، ام‌آی۵، سال گذشته گزارش داد جمهوری اسلامی عامل ۱۰ طرح قتل و آدم‌ربایی بوده است. پلیس لندن نیز فوریه سال جاری از افزایش این عدد به ۱۵ خبر داد.

فعالیت‌های جمهوری اسلامی در بریتانیا

روزنامه ساندی‌تایمز روز یکشنبه در گزارشی جزئیات روابط نزدیک جمهوری اسلامی با انجمن اسلامی دانشجویان بریتانیا را افشا کرده است. انجمن مذکور در سال‌های اخیر اقدام به برگزاری نشست‌هایی با حضور روحانیون تندرو و مقامات ارشد سپاه پاسداران کرده و نمایندگان علی خامنه‌ای، رهبر ایران، بر انتخابات داخلی آن نظارت می‌کنند.

به نوشته ساندی‌تایمز محمد حسین عطایی، رئیس پیشین این انجمن و دانشجوی دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه برادفورد، ژانویه سال جاری به تهران سفر و با خامنه‌ای ملاقات و از او چفیه دریافت کرد.

محمد حسین عطایی، رئیس پیشین انجمن اسلامی دانشجویان بریتانیا

محمد حسین عطایی، رئیس پیشین انجمن اسلامی دانشجویان بریتانیا

کانال تلگرامی این نهاد تحت نظارت جمهوری اسلامی نیز در پست‌هایی با تمجید از قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده از آنها به عنوان «شهید» یاد کرده است.

از فعالیت‌های یهودستیزانه این انجمن می‌توان به برگزاری نشست‌هایی با هدف زیر سوال بردن هولوکاست و همچنین انتشار نظریات توطئه درباره «صهیونیسم جهانی» اشاره کرد.

در روزهای گذشته نیز نشریه «جویش کرونیکل» در گزارشی اعلام کرد هشت تن از رهبران سپاه را شناسایی کرده که از اوایل سال ۲۰۲۰ برای دانشجویان در «مرکز توحید» که خانه «انجمن دانشجویان علوم اسلامی» بریتانیا است، سخنرانی کرده‌اند.

اهمیت تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران

جیسون برادسکی، مدیر سیاست‌گذاری در سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، در همین رابطه روز جمعه به بخش فارسی صدای آمریکا گفت افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی بریتانیا و اتحادیه اروپا موجب ممنوع‌شدن عضویت در این سازمان می‌شود.

او با اشاره به «گزارش‌های نگران‌کننده» از رادیکالیزه‌شدن حامیان جمهوری اسلامی در بریتانیا توسط فرماندهان سپاه پاسداران گفت تروریستی اعلام کردن سپاه در ساختار تحریم‌های موجود اروپا می‌تواند تاثیری به‌سزایی در جلوگیری از گسترش دیدگاه‌های یهودستیزانه و تئوری‌های توطئه توسط جمهوری اسلامی داشته باشد.

برادسکی همچنین در ارتباط با سوءاستفاده مبلغان جمهوری اسلامی در غرب گفت: «کشورهای غربی باید اقدام به سرکوب عملیات‌های نفوذ جمهوری اسلامی بکنند.»

به گفته او، جمهوری اسلامی «سابقه‌ای طولانی در بهره‌برداری از موسسات خیریه و مذهبی برای استخدام، رادیکالیزه‌کردن، و ایجاد شبکه‌هایی در خدمت تروریسم در خارج [از ایران] دارد.» این کارشناس در ادامه با اشاره به فعالیت‌های جامعه المصطفی به عنوان یک نمونه در این ارتباط افزود: «[اندازه] این دانشگاه به عنوان یک مرکز استخدام و جاسوسی برای نیروی قدس سپاس دوبرابر شده است» و به همین دلیل تحت تحریم‌های ضدتروریستی ایالات متحده قرار دارد.

به‌رغم درخواست‌های پرشمار برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت امور خارجه بریتانیا از بیم آسیب‌های دائمی چنین اقدامی به روابط دیپلماتیک دوجانبه لندن و تهران، تا کنون از پذیرش آن سر باز زده است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *