بریتانیا هشت فرد و نهاد ایرانی را به‌دلیل تأمین پهپادی روسیه در جنگ علیه اوکراین تحریم کرد

بریتانیا روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد اعلام کرد که بستۀ تحریمی جدیدی را علیه یک شرکت پهپادسازی ایرانی و هفت عضو هیئت مدیرۀ آن، همراه با طیف گسترده‌ای از شرکت‌های خارجی به اتهام تأمین تسلیحاتی ارتش روسیه و پشتیبانی از مسکو در تهاجم نظامی به اوکراین به تصویب رسانده است.

شرکت پهپادسازی ایرانی «پرآور پارس» و هفت عضو سپاهی آن که پیشتر در ماه فوریه هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند، اکنون به فهرست سیاه دولت بریتانیا افزوده شده‌اند.

در بیانیۀ دولت بریتانیا آمده است که ایران و بلاروس به‌دلیل پشتیبانی از «ماشین جنگی» روسیه هدف تحریم‌های تازه قرار گرفته‌اند.

این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران را مسئول تأمین تسلیحاتی روسیه با «پهپادهای تهاجمی» معرفی کرده است که در بمباران اوکراین به‌کار گرفته شده‌اند.

این بیانیه در ادامه، بر تحریم افراد و نهادهایی که در زمینۀ پژوهش، توسعه و تولید پهپادها با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری دارند، تأکید کرده است.

بریتانیا یادآور شده که اقدام تازۀ دولت این کشور در قبال حکومت ایران در شرایطی صورت می‌گیرد ‌که جمهوری اسلامی پیشتر نیز به‌خاطر «نقش بی‌ثبات‌کننده‌ای که در صحنۀ امنیت جهانی ایفا می‌کند» هدف اقدامات تنبیهی مشابه قرار گرفته بود.

تحریم‌های تازۀ دولت بریتانیا شامل ۲۵ فرد و نهاد در ایران، ترکیه، بلاروس، اسلوواکی، سوئیس و امارات متحده و همچنین روسیه است. این تحریم‌ها شامل مسدودسازی دارایی افراد و نهادهای یاد شده خواهد بود.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، تحریم‌های روز سه‌شنبه را «تاریخی» خواند و آن را اقدامی در راستای «تضعیف زرادخانه روسیه» و «مسدودسازی شبکه تأمین تسیحاتی» ارتش مسکو عنوان کرد.

دو شرکت ترکیه‌ای «آزو اینترنشنال» و «ترکیک یونیون» هم به‌دلیل ارسال قطعات موسوم به میکروالکترونیک که در تقویت نظامی ارتش روسیه اهمیت حیاتی دارند، از سوی بریتانیا تحریم شده‌اند.

دولت بریتانیا از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بیش از هزار و ۶۰۰ فرد و نهاد را به فهرست سیاه خود افزوده است که دور اخیر این تحریم‌ها، «سخت‌ترین» اقدام تنبیهی لندن تا کنون علیه تأمین‌کنندگان تسلیحاتی در کشورهای در حال توسعه عنوان شده است.

بریتانیا می‌گوید از طریق اعمال این تحریم‌های تازه همچنین در صدد تشدید اقدامات خود برای مقابله با کشورهایی همچون ایران، بلاروس و کره شمالی است که «به‌طور فعالانه در پیشتیبانی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و تأمین تسلیحاتی و پیشتیبانی ارتش مسکو نقش دارند».

بریتانیا، آمریکا و اتحادیه اروپا از فوریه گذشته، طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها را با هدف «تنبیه» روسیه به‌دلیل تهاجم نظامی به اوکراین وضع کرده‌اند. کرملین از لفظ «عملیات ویژه نظامی» در توصیف این تهاجم استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، این تحریم‌ها یک روز پس از آن اعلام می‌شود که دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرد حکومت ایران برای این کشور و متحدانش «یک تهدید جدی» و برای مخالفان و دگراندیشان ایرانی ساکن بریتانیا «یک خطر مستقیم» است.

رسانه‌های بریتانیایی چند روز پیش نیز گزارش داده بودند که سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای تحت فرمان آن را «بزرگ‌ترین تهدید» برای امنیت ملی بریتانیا می‌داند.

با استفاده از وب‌سایت دولت بریتانیا، خبرگزاری رویترز و رادیوفردا/آ.ت/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *