بشار اسد ترکیه را مسئول افزايش خشونت در سوریه دانست

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، روز چهارشنبه ۱۸ مرداد حکومت ترکیه را مسئول افزایش خشونت در سوریه معرفی کرد و خواستار خروج ارتش ترکیه از نواحی اشغالی در شمال سوریه شد.

بشار اسد در مصاحبه‌ای با بخش عربی شبکه خبری «اسکای نیوز» که چکیده‌ای از آن منتشر شده و مشروح آن قرار است چهارشنبه شب به وقت محلی پخش شود، گفت:«ترکیه تروریسم را در سوریه بوجود آورد.»

او گمانه زنی در مورد احتمال دیدارش با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، را تکذیب کرد.

تکذیب احتمال این دیدار در حالی است که وزرای دفاع و خارجه سوریه و ترکیه در ماه‌های اخیر با میانجی گری مقامات روس و ایرانی و با هدف ترمیم روابط دمشق و آنکارا دیدار کرده‌اند.

بشار اسد در بخش دیگری از اين مصاحبه گفت:«هدف اردوغان از ملاقات با من مشروعیت بخشیدن به اشغال بخشی از خاک سوریه توسط ارتش ترکیه است. چرا من و اردوغان باید دیدار کنیم؟ برای نوشیدن یک نوشیدنی؟»

حکومت ترکیه از آغاز جنگ داخلی در سوریه یکی از حامیان اصلی شورشیان بوده است و ارتش این کشور در سال‌های اخیر در چند مرحله بخش هايی از نواحی شمالی سوریه را تصرف کرده است. آنکارا هنوز هم به حمایت از برخی از گروه‌های شورشی مخالف رژیم بشار اسد ادامه می‌دهد.

حکومت سوریه با حمایت روسیه و ایران در سال‌های اخیر توانسته است بخش گسترده‌ای از قلمرو این کشور را از شورشیان بازپس بگیرد. در حال حاضر فقط منطقه کوچکی در شمال غربی سوریه در تصرف شورشیان است و درگیری‌های نظامی در این مناطق هنوز ادامه دارد.

از سوی دیگر، حکومت سوریه در یک سال اخیر مناسبات خود را با بسیاری از کشورهای عربی منطقه را که در سا‌لهای اول جنگ داخلی حامی شورشیان بودند ترمیم کرده است.

در راستای بهبود مناسبات با همسایگان عرب خود بشار اسد برای اولین بار پس از حدود ۱۲ سال در اجلاس اتحادیه عرب که در ماه مه در عربستان سعودی برگزار شد شرکت کرد. اما آمریکا و برخی از متحدان غربی آن با سیاست عادی سازی مناسبات با رژیم بشار اسد مخالفند.

یکی از معضلات مهم در بهبود مناسبات دمشق و کشورهای عربی منطقه قاچاق مواد مخدر از سوریه به اردن و عراق و از آنجا به سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

بشار اسد در بخش دیگری از مصاحبه با بخش عربی «اسکای نیوز» گفت:«کشورهایی که در سوریه آشوب به پا کردند مسئول قاچاق مواد مخدر هستند.»

رئیس جمهور سوریه خاطر نشان کرد که مذاکرات پشت پرده با واشنگتن که از سالها پیش آغاز شد و به شکل نامنظمی ادامه یافت به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. او ادعا کرد که حکومت سوریه «به روش‌های گوناگون» توانسته است بر تحریم‌های آمریکا فائق آید.

یکی از محورهای مذاکرات دمشق و واشینگتن در سال‌های گذشته سرنوشت شهروندان آمریکایی است که در سوریه ناپدید شده‌اند، از جمله آستین تایس٬ خبرنگار آمریکایی٬ که در سال ۲۰۱۲ مفقود شد.

دو مقام آمریکایی از جمله راجر کارستنز، مذاکره کننده ارشد در امور گروگان‌ها، برای بدست آوردن اطلاعات در مورد شهروندان آمریکایی مفقود شده مخفیانه به دمشق سفر کردند. این سفر عالی‌ترین سطح تماس بین واشینگتن و دمشق بود ولی مقامات سوری هیچ اطلاعاتی در مورد آمریکایی‌های مفقود شده در اختیار هیئت اعزامی به دمشق قرار ندادند.

در جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر کشته، حدود یک میلیون نفر مجروح و میلیون‌ها نفر آواره و یا مجبور به فرار از کشور شده‌اند.

بشار اسد در بخش دیگری از مصاحبه با بخش عربی «اسکای نیوز» گفت:«ما از ابتدا می‌دانستیم که جنگ طولانی خواهد بود.»

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *