بلینکن نسبت به سوء‌استفاده مزدوران روسی «واگنر» از بی‌ثباتی‌ها در نیجر هشدار داد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نسبت به سوء استفاده گروه مزدوران واگنر روسیه از بی‌ثباتی در نیجر هشدار داد.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با بخش انگلیسی بی‌بی‌سی که روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد منتشر شد، در خصوص نقش احتمالی گروه مزدوران واگنر در طراحی کودتای نظامی در نیجریه توسط ارتش ابراز تردید کرد.

نیروهای گارد ریاست‌جمهوری به رهبری ژنرال عبدالرحمن چیانی روز چهارم مرداد با بازداشت محمد بازوم، رئیس‌جمهور نیجر، در کاخ ریاست‌جمهوری در این کشور دست به کودتا زدند.

آقای بلینکن گفت که فکر نمی‌کند روسیه یا گروه واگنر در تحریک به آنچه در نیجر روی داده، نقش داشته باشند. با این حال او اضافه کرد: «اما آنها تا جایی که بتوانند سعی می‌کنند از وضعیت سوء استفاده کنند.»

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: «هر جایی که گروه واگنر رفته، مرگ، ویرانی و استثمار به دنبال آن بوده است. ناامنی بالا رفته و پایین نیامده است.»

او گفت: «ما شاهد تکرار اتفاقاتی هستیم که در کشورهای دیگر رخ داده است، جایی که آنها (نیروهای گروه واگنر) وارد می‌شوند چیزی جز رویدادهای بد به دنبال خود نداشته‌اند. این اتفاق خوبی نخواهد بود.»

آمریکا و فرانسه پایگاه‌های نظامی در کشور نیجر دارند. این پایگاه‌ها به عنوان بخشی از عملیات کشورها برای مقابله با گروه‌های اسلامگرای افراطی است. شماری از کشورهای منطقه ساحل که اکثرا دچار مشکلات اقتصادی شدید هستند، در سالیان پیشین به محل برآمدن گروه‌های جهادگر مسلمان مبدل شده‌اند.

پیشتر گزارش‌هایی در خصوص درخواست کمک نظامیان نیجر از گروه مزدوران روسی واگنر در رسانه‌های منتشر شده بود.

مالی یکی از کشورهای همسایه نیجر‌ است که در آن نظامیان از طریق کودتا قدرت را در اختیار گرفته‌اند. هنگامی که نظامیان روسی عضو واگنر در پایان سال ۲۰۲۱ وارد مالی شدند، ارتش فرانسه پس از سال‌ها همکاری، ناگزیر شد که آن‌جا را ترک کند.
این در حالی است که ویکتوریا نولاند، معاون وزارت خارجه آمریکا، روز گذشته با رهبران کودتای نظامی نیجر برای پایان دادن به حکومت نظامیان در این کشور گفت‌وگوهایی رودررو انجام داد.

خانم نولاند قبل از خروج از نیجر مذاکرات خود را با رهبران کودتا «بسیار صریح و در مواقعی بسیار دشوار» توصیف کرد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *