بهره‌کشی از دانش‌آموزان برای مونتاژ پهپادهای ایرانی در خاک روسیه

بر اساس گزارش تحقیقی رادیو آزاد اروپا، روسیه برای مونتاژ پهپادهای انتحاری ایرانی از نوجوانان بهره‌کشی می‌کند.

یک سال و نیم پس از تهاجم روسیه به اوکراین و در پی گسترش همکاری نظامی جمهوری اسلامی ایران با مسکو، تحقیقات رادیو اروپای آزاد نشان می‌دهد که روسیه در یک کارخانه خود که آن را به مونتاژ پهپادهای انتحاری ایرانی اختصاص داده است، از نوجوانان بهره‌برداری می‌کند.

گزارش منتشرشده از سوی رادیو اروپای آزاد در روز شنبه ۲۱ مرداد درباره مدرسه پلی‌تکنیک «آلابوگا» در منطقه تاتارستان روسیه، جایی که روسیه بر اساس قرارداد با ایران ساخت مجتمع مونتاژ پهپادهای انتحاری «شاهد» را آغاز کرده، حاکی است که صدها تن از دانش‌آموزان این مدرسه به کار در این مجتمع کشانده شده‌اند و زیر فشار روحی و روانی هستند.

این گزارش حاکی است که این نوجوانان در شرایط «طاقت‌فرسای کاری» «مجبور به همکاری» در طرح ساخت پهپادهایی شده‌اند که روسیه از آن‌ها برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراین استفاده می‌کند.

حدود هزار نوجوان ۱۵ تا ۱۷ ساله در این مدرسه که آوازه‌ای به عنوان یک مؤسسه فنی پیشرو در روسیه دارد، مشغول به «تحصیل» هستند که به گزارش رادیو اروپای آزاد، «صدها تن از آن‌ها» اکنون در طرح مونتاژ پهپادهای ایرانی مورد استثمار قرار گرفته‌اند.

افشاگری درباره بهره‌برداری روسیه از دانش‌آموزان مدرسه پلی‌تکنیک آلابوگا برای سرعت بخشیدن به طرح مونتاژ پهپادهای انتحاری طراحی‌شده از سوی ایران، از ماه گذشته از سوی دو رسانه‌ تحقیقی «پروتوکل» و «رازوروت» آغاز شد.

رادیو اروپای آزاد در ادامه مطالب این دو سایت، با والدین ده‌ها نفر از دانش‌آموزان مدرسه آلابوگا گفت‌وگو کرده است. آن‌ها گفتند فرزندان‌شان در ساعات طولانی در روز در مجتمع پهپادی به کار گرفته و در شرایطی که از استراحت و حتی غذای مناسب محروم شده‌اند، سلامت روان‌شان در خطر است.

ژانا، مادر یکی از این نوجوانان گفته است که پسرش دو ماه و نیم بعد از ثبت نام در این مدرسه، تلفنی از من خواست بروم و او را از آن‌جا خارج کنم زیرا از فرط کار و شرایط نامناسب خود را در آستانه مرگ می‌دانست.

مارینا، مادری که او نیز دخترش را از این مدرسه خارج کرده است، گفت: «مسئولان به دانش‌آموزان دستور داده بودند که درباره مونتاژ پهپادها رازدار باشند و آن را حتی برای والدین خود فاش نکنند.»

مدرسه آلابوگا با ترکیب آموزش نظری با تجربه کاری، به دانش‌آموزان وعده کار با درآمد ماهانه معادل حدود ۷۰۰ دلار آمریکایی و فرصت ارتقای شغلی داده بود اما سرگئی پودسیتنیک، گزارشگر تحقیقی «پروتوکل»، به رادیو اروپای آزادی گفته است که دانش‌آموزان برای تولید و سوار کردن قطعات پهپاد به کار گرفته شده‌اند و کار آن‌ها بر آموزش‌شان برتری داده شده است.

این گزارش تأکید کرده است که دانش‌آموزان خسته و فرسوده از کاری که گاه تا ۱۵ ساعت در روز طول می‌کشد، زمان کافی برای خواب ندارند و حتی پولی را که به آن‌ها وعده داده شده است، در صورت عدم رضایت مسئولان از کارشان، دریافت نمی‌کنند.

شماری از دانش‌آموزان کنونی و پیشین این مدرسه به رادیو اروپای آزاد گفته‌اند با وجود تحسین از سوی مسئولان مدرسه، بسیاری از آن‌ها به دلیل کار زیادی که بردوش‌شان گذاشته شد، از استخدام دوباره خودداری کرده‌اند اما مسئولان با این ادعا که آن‌ها به حد کافی میهن‌پرست نیستند، این دسته را شرمنده و حتی دانش‌آموزان دیگر را به قلدری در برابر گروه اول تشویق کرده‌اند.

تحقیقات «پروتوکل» و «رازوروت» پیشتر بیان کرده بود که مسئولان این مدرسه فنی به‌تازگی به جذب کارآموزان خارجی، از جمله از آفریقا و جمهوری آذربایجان اقدام کرده‌اند، اما شماری از آن‌ها که مهارت زیادی از خود نشان نداده‌اند، به کارهای خرده‌پا در محوطه مدرسه مشغول شده‌اند‌ و پول وعده داده‌شده را دریافت نمی‌کنند.

رادیو اروپای آزاد به کلیپی دسترسی یافته است که در آن یکی از مدیران ارشد مدرسه برای برانگیختن حس میهن‌پرستی دانش‌آموزان می‌گوید که کار سخت و طولانی آن‌ها در مجتمع مونتاژ پهپادها، بخشی از مبارزه علیه غرب است و تقویت عشق به میهن، پاداش آن است.

با این حال، مدرسه آلابوگا درخواست‌های رادیو اروپای آزاد برای واکنش و پاسخ‌گویی در خصوص تحقیقات صورت‌گرفته را مسکوت گذاشت.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت جورنال» اواخر آذر پارسال گزارش داد که یک هیئت نظامی جمهوری اسلامی ایران در بحبوحه جنگ روسیه با اوکراین، از آلابوگای تاتارستان، که یک منطقه ویژه اقتصادی در فاصله ۹۰۰ کیلومتری از مسکو است، بازدید کرد.

مقامات آمریکایی نیز اوایل بهار امسال تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کردند که حاکی از ساخت یک کارخانه در دست تکمیل در آلابوگا بود. شبکه «سی ‌ان ‌ان» سوم مرداد اعلام کرد که مجتمع یادشده برای تولید شمار بیشتری از پهپادهای مدل ایرانی، تا چند ماه دیگر تکمیل خواهد شد.

به گفته غرب، روسیه برای تأمین نیازهای تسلیحاتی خود در جنگ در اوکراین تا حد زیادی به پهپادهای انتحاری ساخت ایران متکی است. این در حالی است که تهران کماکان مدعی است که پهپادی به روسیه برای کاربرد در جنگ علیه اوکراین نداده است.

کارشناسان نظامی گفته‌اند در حالی که پهپادهای «شاهد-۱۳۶» حاوی مقدار نسبتا کمی از مواد منفجره است، روسیه با تکمیل خط تولید داخلی خود، قادر خواهد بود توان تخریبی این پهپادها را به میزان چشم‌گیری افزایش دهد.

اوکراین شراکت جمهوری اسلامی ایران در جنگ روسیه علیه خود را «جنایت جنگی» دانسته است و رئیس‌جمهور این کشور ماه گذشته از ایران پرسید که از این کار چه حاصلی عاید خود می‌کند.

با استفاده از گزارش تحقیقی «رادیو اروپای آزاد» و رادیوفردا؛ ف.ر./ م.ا.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *