بودجه صدا و سیما دقیقا چند برابر شده است؟ کمیسیون تلفیق مجلس تصویب کرده در سال …

📊 بودجه صدا و سیما دقیقا چند برابر شده است؟

📣 کمیسیون تلفیق مجلس تصویب کرده در سال آینده اعتبارات صدا و سیما به ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

🔹 برخی رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از ایران با مقایسه این عدد با ردیف بودجه ۸ هزار میلیارد تومانی صدا و سیما خبرهایی با عنوان افزایش سه برابری بودجه صدا و سیما منتشر کرده‌اند.

🔹 در عین حال سازمان برنامه بودجه هم می‌گوید میزان افزایش بودجه صدا و سیما به اضافه یک نهاد دیگر ۵۸ درصد است. خود سازمان صدا و سیما هم می‌گوید در مصوبه کمیسیون تلفیق فقط ۳۱ درصد افزایش دیده شده است.

🔹 ساختار اختصاص اعتبارات و منابع مالی به صدا و سیما در قوانین بودجه بسیار پیچیده است. در قانون بودجه علاوه بر ردیف اصلی ۸ هزار میلیارد تومانی دو منبع دیگر در بخش متفرقه بودجه عمومی پیش‌بینی شده که سهم دریافتی سازمان صدا و سیما از منابع بودجه را به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌رساند. به جز این در قانون بودجه ۶۴۰۰ هزار میلیارد تومان هم درآمدهای اختصاصی در نظر گرفته شده که با احتساب آن مجموع اعتبارات و منابع مالی بودجه‌ای صدا و سیما در سال جاری به حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

🔹 مشخص نیست، مصوبه نمایندگان مجلس درباره بودجه سال آینده سازمان صداوسیما، کدامیک از این عددها ست و منظور آنها از تعیین بودجه ۲۴ هزار میلیارد تومانی صداوسیما در سال آینده، تغییر کدام بخش از بودجه سازمان است. اگر فقط ردیف اصلی باشد به معنی افزایش سه برابری است، اگر فقط سهم از منابع بودجه عمومی باشد به معنی افزایش ۵۷ درصدی است و اگر کل منابع مالی باشد به معنی افزایش ۱۱ درصدی است.

🔹 بنابراین باید منتظر ماند و دید پس از انتشار کامل اسناد بودجه ۱۴۰۲، میزان افزایش صدا و سیما چقدر است. تا آن زمان این گزاره که «بودجه صدا و سیما سه برابر شده» غیر‌قابل‌اثبات است.

👈 در فکت‌نامه بخوانید

👈 در تلگرام بخوانید
@Factnameh

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *