بیانیه اتحادیه اروپا در سالگرد اعتراضات ایران؛ ۱۰ مقام و نهاد جمهوری اسلامی تحریم ند

اتحادیه اروپا مناسبت سالگرد جان‌باختن مهسا امینی و آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران، روز جمعه ۲۴ شهریور در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خو «تبعیض نهادینه علیه زنان و دختران» پایان دهد و تحریم‌های جدیدی علیه چند مقام و نهاد ایران وضع .

اتحادیه اروپا خبر داده چهار فرد و شش نهاد «مسئول نقض ید حقوق بشر» در ایران، در دور جدید تحریم‌ها هدف قرار گرفته‌­اند.

یک فرمانده ار سپاه پاسداران، دو فرمانده نیروی انتظامی، رئیس زندان کچوئی و خود زندان فهرست تحریم‌­های اتحادیه افزوده ه‌اند.

اتحادیه اروپا می‌گوید دارایی­‌های افراد و نهادها در تمامی کشورهای عضو اتحادیه مسدود می‌شود و آنها اجازه سفر کشورهای عضو نخواهند .

همچنین در بیانیه اتحادیه با اشاره سرکوب اعتراض‌ها توسط حکومت ایران باعث کشته ن «صدها نفر» و باز و آسیب دیدن «هزاران تن» ، یادآوری ه «آزادی عقیده و بیان و سایر آزادی­‌های مدنی بیش از گذشته محدود ه و وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان وخیم .»

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن شکل «یکپارچه و متحد» از جمهوری اسلامی خوه‌اند از اصول و معیارهای مندرج در کنوانسیون بین­‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، ایران از امضا کنندگان آن ، تبعیت کند و همچنین «تمامی اشکال تبعیض نهادینه و سیستماتیک علیه زنان و دختران در زندگی اجتماعی و خصوصی را ریشه کن کند.»

کشورهای اروپایی انزجار خود را از «کاربرد مجازات­‌های ید و خشن، از جمله اجرای حکم اعدام علیه معترضان» اعلام ه و بر مخالفت بنیادی خود با مجازات مرگ «در هر زمان، هر مکان و هر شرایطی» تاکید ه‌اند.

در بیانیه همچنین با یادآوری «افزایش نگران‌کننده اعدام‌­ها طی یک سال گذشته در ایران» از جمهوری اسلامی خوه ه از اعدام‌­های بیشتر پرهیز ه، برخورداری تمامی متهمان از دادرسی قانونی و عادلانه را تضمین ه و سی ثابت قدمی در رای لغو کامل مجازات مرگ را در دستور کار قرار دهد.

اتحادیه اروپا درعین حال یادآوری ه طبق قوانین و موازین بین­‌المللی شکنجه «مطلقا ممنوع» و هیچ دلیل، شرایط و یا ثنایی کارگیری شکنجه را توجیه نمی‌کند.

بیانیه از جمهوری اسلامی خوه گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران بدون هیچ مانع و محدودیتی اجازه دهد ایران سفر کند و با کارشناسان مستقل و بین‌المللی کمیته‌­های حقیقت یاب شورای حقوق بشر همکاری کامل کند.

اتحادیه اروپا بر ادامه پیگرد و مجازات «عاملان خشونت و نقض حقوق بشر» در ایران تاکید ه و از جمهوری اسلامی درخو ه روند غیرقانونی «باز خودسرانه» از جمله در مورد شهروندان اتحادیه اروپا و ایرانیان دو تابعیتی را متوقف ه و تمامی زندانیان را شکل دستگیر ه‌­اند فوراً آزاد کند.

روز جمعه بریتانیا و آمریکا نیز ده‌ها فرد و نهاد جمهوری اسلامی را فهرست تحریم‌های خود افزودند، هرچند بریتانیا اعلام کماکان از قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اجتناب می‌کند.

در حالی سرکوب معترضان در ایران در هفته‌های اخیر ت گرفته و فعالان سیاسی و مدنی و اعضای خانواده‌های قربانیان اعتراض‌های ۱۴۰۱ شکل گسترده در سراسر ایران احضار یا باز ه‌اند.

اما مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا (ژینا) امینی روز ۱۷ شهریورماه با انتشار متنی اعلام ند در «سالیاد شهادت» فرزندشان، بر آرامگاه او در آرامستان آیچی سقز «مراسم سنتی و مذهبی سالگرد ژینا» را برگزار می‌کنند.

با فاده از بیانیه اتحادیه اروپا و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ش.ر/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *