تاریخ کشمیر [History of Kashmir conflict – English subtitle]



تاریخ هند:

جدایی هند و پاکستان:

زبان‌های رایج هند:

به نظرتون منطقه کشمیر مال هندوستانه یا پاکستان؟ یا اینکه باید مستقل باشه؟ ما توی این ویدیو می خوایم داستان بحران کشمیرو تعریف کنیم.
منطقه کشمیر در قلب آسیای مرکزی، شمال غرب هندوستان و شمال شرقی پاکستان یکی از معضلات و مشکلات مهم و حل نشده بین هند و پاکستان، و البته چینِ که سالهاست باعث درگیری و خونریزی های زیادی شده.
هند و پاکستان بعد از جدایی از هم، تا حالا سه تا جنگ بر سر این منطقه داشتند و الان هم در حالت نه جنگ و صلح هستند.
سر همین قضیه و بخاطر مشکلاتی که با هم دارن، الان هردوتاشون سلاح هسته‌ای دارند و کلی خرج ارتش و تسلیحات نظامی می‌کنند که توی جنگ بعدی، که امیدوارم هیچ وقت اتفاق نیافته، بتوانند پیروز بشن. چون توی جنگ‌های قبلی، هیچ کدام نتوانستند به طور کامل به حریفشون پیروز بشن و این جنگ‌ها همچنان ادامه‌داره.
اهمیت کشمیر
سرزمین کشمیر رو یکی از زیباترین سرزمین‌ها می دونند [تصاویر زیبا از دره کشمیر]، سرزمینی در دامنه کوه‌های هیمالیا با دره‌ها و چمنزارهای سرسبز و جنگل های انبوه. علاوه بر اینها، دریاچه های آروم و شفاف و رودخانه‌های خروشان، لقب بهشت روی زمین را برای کشمیر به همراه داشته. به خاطر همین زیبایی‌ها، یکی از پادشاهان مغول هند درباره کشمیر میگه:
اگر فردوس بر روی زمین است، همین است و همین است و همین است …

ولی به جز این که زیبایی ها سرزمین کشمیر از نظر جغرافیایی، منابع، و مسائل راهبردی آنقدر اهمیت داره که هیچ کدام از طرفین حاضر نمی‌شود آن را از دست بدهند و هر دو کشور ثبات سیاسی خودشان را وابسته به کشمیر میدونند.

شمال کشمیر بیشتر مناطق کوهستانی و صعب‌العبورِ اما هرچه به سمت جنوب می آیم، زمین‌ها هموارتر میشن و کم‌کم به جلگه های سرسبز می‌رسیم و این یعنی تسلط به کوه‌های شمالی کشمیر، برای هند حیاتیه، چون این کوه‌ها میتونه مثل یه دیوار دفاعی طبیعی واسش عمل کنه.
بذارید اینجوری بگم، عملاً هر قدرتی که بتونه این مناطق را تحت کنترل داشته باشه، میتونه به راحتی با ارتشی مجهز به تانک و خودروهای سنگین در جلگه های هموار حرکت کنه و مقاومت توی سرزمین وسیعی، در مقابل چنین ارتشی، کار سختی میشه.
یه جورایی میشه این منطقه را، دروازه ورود به هند دونست.
البته این مسائل برای امنیت پاکستان هم صدق میکنه و نیروی مسلط به این ارتفاعات، میتونه شهرهای بزرگ و مهم پاکستان رو به راحتی تهدید کنه و پاکستان هم از این بابت آسیب پذیره.
اما علاوه بر این مسئله ۵ رود مهم و پر آب سند، جِهلُم، چِناب، راوی و سَتلُج، یا از کوههای کشمیر سرچشمه می گیرند و یا اینکه از این منطقه می گذرند.
پاکستان شدیداً به این منابع آبی احتیاج داره و حدود ۸۰ درصد منابع آبی پاکستان، به این آبها وابسته است و می دونید که در آینده جنگ بر سر آب شیرین یکی دیگر از معضلات بشر میشه. البته منظورم آینده خیلی دور نیست، چون همین حالا هم توی بخش‌هایی از کشور خودمون هم این مسئله را شاهد بودیم.

مسئله بعدی که این منطقه رو واسطه پاکستان و هند مهم میکنه، راه زمینی مشهور به قره‌قروم است که پاکستان را به چین، رقیب تجاری هند مرتبط میکنه و این مسیر میتونه یک تهدید و همچنین فرصت اقتصادی برای هند و پاکستان باشه.
نکته بعدی اینه که مسئله کشمیر الان دیگه یه جورایی تبدیل به یک مسئله حیثیتی واسه هند شده و از دست دادن کشمیر، چند نظر سیاسی و چه از نظر نظامی، برای هند خیلی گرون تموم میشه. کشمیری که رهبران هند اونو تاج سر هند میگن، حالا اگه این تاج سر از هند جدا بشه، چه جزو پاکستان بشه، یا یک کشور جدا بشه، بقیه مناطق هند هم که تفاوت‌های قومی، نژادی، مذهبی و زبانی دارند، ممکنه احساس خودمختاری و استقلال کنند و این راه رو برای تجزیه هند هموار می‌کنه.
از اون سمت هم، پاکستان به خاطر مسلمان بودن جمعیت بیشتر کشمیر، نمی خواد این منطقه را از دست بده و مسئله قومیت و مذهب رو مهمترین عامل نگهداشتن کشمیر میدونه.
به جز این موارد کشمیر از نظر منابع طبیعی هم سرزمین غنی محسوب میشه و معادن سنگ آهن، زغال سنگ، مس، سنگ مرمر و طلا کمک زیادی به رشد اقتصادی حاکم بر این منطقه می کنه.

0:00​ – تاریخ کشمیر
01:20 – اهمیت کشمیر
05:18​ – تاریخ معاصر کشمیر
13:07​ – جنگ اول هند و پاکستان 1947-1948
23:00 -​ جنگ دوم هند و پاکستان 1965
28:05 – جنگ سوم هند و پاکستان و تجزیه پاکستان 1971
31:03 – تاثیر قرارداد سیملا بر کشمیر
33:59 – ارزیابی نهایی وضعیت کشمیر

منابع:
بحران کشمیر – سید جواد رضوی
کشمیر؛ گذشته، حال، آینده، حمیدرضا سید ناصری
#کشمیر #تاریخ_کشمیر #بحران_کشمیر #مناقشه_کشمیر
#دروازه_تاریخ #تاریخ #کانال_تاریخ
آدرس اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hamid.mahbubeh/
آدرس وبسایت:

صفحه اصلی


آدرس فیس بوک:
https://www.facebook.com/hamid.mahbubeh/

We try to use copyright free images at all times. However if we have used any of your artwork or maps then please don’t hesitate to contact me and we’ll be more than happy to give the appropriate credit.

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *