تایید رسمی تخلیه زندان رجایی‌شهر؛ «مقدمات تعطیلی زندان در حال انجام است»

به دنبال انتشار ویدئوهایی غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی که خبر از تخلیه زندان رجایی‌شهر کرج می‌دادند، قوه قضاییه جمهوری اسلامی خارج کردن زندانیان از این زندان به طور کامل را تایید کرد.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ۱۲ مرداد، نوشت: «مقدمات تعطیلی زندان رجایی‌شهر در حال انجام است» و «زندانیان این زندان در حال انتقال به زندانی دیگر هستند».

این رسانه حکومتی تخلیه زندان رجایی‌شهر را بر اساس «مصوبات سفر استانی رئیس قوه قضاییه به استان البرز در تاریخ ۱۸ فروردین» اعلام کرد. میزان با این حال به ویدئوهای شبکه‌های اجتماعی هیچ اشاره‌ای نکرده است.

میزان نام زندانی را که زندانیان رجایی‌شهر به آنجا منتقل می‌شوند ذکر نکرد.

خبرگزاری رسمی قوه قضاییه همچنین بدون ارائه جزئیاتی از سرنوشت محل کنونی زندان رجایی‌شهر تاکید کرد که این زندان «در یکی از بهترین نقاط کرج قرار دارد».

پیشتر رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که به رئیس سازمان زندان‌ها دستور داده است تا «در اسرع وقت» تمهیدات و مقدمات لازم برای تعطیلی زندان رجایی‌شهر فراهم شود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در فروردین‌ماه سال جاری از «اقدامات متعاقب بعدی» پس از تخلیه زندان رجایی‌شهر خبر داده بود، اما مشخص نکرد که این اقدامات دقیقا چه خواهد بود.

زندان رجایی‌شهر با نام قبلی «زندان گوهردشت» در شمال شهر کرج مرکز استان البرز قرار دارد.

نام این زندان با کشتار زندانیان سیاسی سال ۶۷ گره خورده است. با آغاز این کشتارها در ابتدای مرداد سال ۱۳۶۷ بسیاری از فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی که در زندان رجایی‌شهر محبوس بودند، دوباره محاکمه و اعدام شدند.

نام این زندان در سال‌های اخیر بار دیگر با انتقال زندانیان سیاسی اعتراضات سال ۸۸ به آن بر سر زبان‌ها افتاد.

طی دهه‌های اخیر بسیاری از زندانیان سیاسی دوران محکومیت خود را در این زندان سپری کرده‌ و حکم اعدام برخی از آن‌ها نیز در این محل اجرا شده است.

زندان رجایی‌شهر در سال‌های اخیر صحنه اعتراض گروهی از شهروندان به احتمال اعدام برخی از زندانیان سیاسی بوده است.

پیشتر سازمان‌های حقوق بشری، از جمله عفو بین‌الملل بارها نسبت به شرایط نگهداری زندانیان، به‌ویژه زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان رجایی‌شهر، اعتراض کرده و آن را «غیرانسانی» توصیف کرده بودند.

چند سال پیش، عفو بین‌الملل از دسترسی محدود زندانیان به آب آشامیدنی، وضعیت عذا و تخت‌‌خواب‌ها، در زندان رجایی‌شهر انتقاد کرده و خبر داده بود که از ملاقات زندانیان سیاسی با اعضای خانواده‌شان و نیز تماس تلفنی که به‌طور معمول در بخش‌های دیگر زندان در دسترس است جلوگیری می‌شود.

پیشتر مقام‌های قوه قضاییه از قصد خود برای انتقال زندان اوین به خارج از تهران نیز سخن گفته‌اند؛ این زندان نیز یکی از زندان‌های مخوف جمهوری اسلامی و بدنام در دنیا و محل نگهداری و اعدام زندانیان سیاسی است.

ساخت زندان اوین تهران در زمینی به مساحت ۴۳ هکتار در اواخر دهه ۴۰ شمسی آغاز و این زندان در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد.

زندان قصر هم یکی دیگر از زندان‌های معروف تهران بود که در سال ۱۳۸۳ تعطیل و توسط شهرداری در سال ۱۳۹۱ به باغ موزه تبدیل شد.

منابع: میزان، عفو بین‌الملل، رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *