تخمین جمعیت شرکت‌کننده در راهپیمایی ۱۳ آبان ۱۴۰۱پس از برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان …

تخمین جمعیت شرکت‌کننده در راهپیمایی ۱۳ آبان ۱۴۰۱

🔹پس از برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان ۱۴۰۱‌، روزنامه ایران در توییتر مدعی شد که تعداد شرکت کنندگان در این راهپیمایی حکومتی ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر بوده‌است.

🔹۲۰ میلیون در مقیاس جمعیت ایران عدد بسیار بزرگی، معادل یک چهارم جمعیت کل کشور است. مشخص نیست این روزنامه چگونه به چنین عددی رسیده، اما ما تلاش کردیم با محاسبه ظرف جمعیتی محل راهپیمایی در ۱۰ شهر پرجمعیت، عدد اعلام شده از سوی روزنامه ایران را با واقعیت بسنجیم.

🔹محاسبات نشان می‌دهد، در محدوده‌ تعیین شده برای راهپیمایی در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، کرج، اهواز، قم، کرمانشاه و ارومیه، در متراکم‌ترین حالت ممکن، کمتر از ۱/۳ میلیون نفر جا می‌شوند.

🔹اگر همین نسبت در سایر شهرها هم برقرار باشد، ظرف جمعیتی این مراسم حدود ۴ میلیون نفر است. این به معنی تایید حضور ۴ میلیون نفر در این راهپیمایی نیست، بلکه این رقم گنجایش ظرف جمعیتی مسیر و محل اجتماع راهپیمایی و محل اجتماع ۱۳ آبان است.

🔹با توجه به محدودیت منابع و تصاویر گزینشی که از این راهپیمایی منتشر شده، امکان تخمین دقیق جمعیت شرکت‌کنندگان در این مراسم را نداریم، اما تصاویر رسانه‌های هوادار حکومت نشان از حضور جمعیت پراکنده و غیر متراکم در این راهپیمایی دارد.

🔹با این اوصاف می‌توان با اطمینان گفت ادعای روزنامه ایران مبنی بر حضور ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر، آشکارا اغراق شده و خلاف واقعیت است. به همین دلیل فکت‌نامه به آن نشان شاخ‌دار می‌دهد.

👈 در فکت‌نامه بخوانید

👈 در تلگرام بخوانید

@Factnameh

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *