تداوم اعتراض شهروندان اراکی به مازوت‌سوزی نیروگاه شازند

ارتش اسرائیل بامداد چهارشنبه ۲۷ دی اعلام کرد نیروهایی از گروه افراطی حماس را در بخش شمالی نوار غزه «منهدم» کرده که یک روز پیش از آن با بیش از ۵۰ راکت به شهر جنوبی اسرائیلی نتیووت حمله کرده بودند.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

به گزارش ارتش اسرائیل، نیروهای این کشور پرتابگرهایی را یافتند که هر یک از آن‌ها قادر به پرتاب ۱۰ راکت همزمان بود و هنگام کشف نیز حامل راکت‌های بیشتری برای پرتاب بود.

اسرائیل اعلام کرد پرتابگرها و سایت محل شلیک راکت را «منهدم» کرده است.

در حمله راکتی به شهر نتیووت خساراتی به شماری از مغازه‌ها در مرکز شهر وارد شد و ساکنین که بسیاری از آن‌ها به تازگی پس از سه ماه آوارگی در اقامتگاه‌های موقت به شهر خود بازگشته بودند، در گفت‎‌وگو با رسانه‌های اسرائیل از نبود امنیت و عدم تحقق اهداف ارتش از جنگ با حماس شکایت کردند.

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند که حملات راکتی از شمال غزه و تنها ساعاتی پس از اعلامیه ارتش در مورد خروج بخش عمده نظامیان از این بخش از باریکه غزه رخ داد.

به گزارش شبکه کان، ده‌ها هزار تن از اسرائیلی‌های ساکن سایر شهرهای جنوبی اسرائیل، مانند سدروت، که هنوز در اقامتگاه‌های موقت اسکان دارند، در پی حمله راکتی به شهر نتیووت، از سران دولت خود خواستند بازگشت آن‌ها به شهرهای تخلیه شده را به تعویق انداخته و دست‌کم شش ماه دیگر هزینه اقامت آن‌ها در اماکن موقت را تقبل کند.

ارتش اسرائیل در آغاز هفته اعلام کرده بود حماس را تا حد زیادی در بخش شمالی غزه متلاشی کرده و با کاهش عملیات خود، عمده نیروهایش را از این بخش بیرون خواهد برد.

اسرائیل تأیید کرده که عملیات خود را اکنون بر مناطق مرکزی و جنوبی غزه متمرکز کرده است. شبکه الجزیره از حملات سنگین هوایی اسرائیل در روز چهارشنبه در شهر خان یونس در بخش جنوبی این باریکه خبر می‌دهد.

همچنین به گزارش آسوشیتدپرس، در پی میانجی‌گری مشترک قطر و فرانسه، کار انتقال دارو برای شماری از اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه که اسیر حماس هستند، روز چهارشنبه به جریان افتاد.
داروها از طریق مصر به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تحویل می‌شود تا آن‌ها را به حماس در باریکه غزه برساند.

به گفته وزارت خارجه قطر، اسرائیل در این توافق پذیرفت تا دارو و کمک‌های بشردوستانه بیشتری برای فلسطینیان به غزه ارسال شود.

فرانسه اعلام کرده دستیابی به توافق و سازماندهی حمل و نقل داروها برای گروگان‌های اسرائیلی «ماه‌ها» در پشت پرده در جریان بوده است.

براساس گزارش‌ رسانه‌های اسرائیل، داروها برای ۴۵ تن از گروگان‌هایی که بیماری‌های مزمن دارند، از جمله شماری از مردان سالخورده، از میان ۱۳۶ گروگان باقی‌مانده ارسال می‌شود.

اسرائیل روز سه‌شنبه تأیید کرد که دو مرد دیگر از گروگان‌هایش در دست حماس کشته شده‌اند. حماس در آغاز این هفته فیلمی از یک دختر ۲۶ ساله گروگان به نام نوعا آرگامانی پخش کرد که او گفت دو گروگان مردی که در کنار او بودند، به نام‌های ایتای سابیرسکی و یوسی شارعابی «بر اثر بمباران‌های اسرائیلی کشته شدند».

ارتش اسرائیل کشته شدن دو گروگان در نتیجه حملات اسرائیلی را رد کرد اما مرگ آن‌ها را به خانواده‌های‌شان اطلاع داد.

حماس اعلام کرده تا زمانی که آتش‌بس پایدار برقرار نشود، گروگان دیگری را آزاد نخواهد کرد.

با این حال آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد برت مک‌‎گورک، نمایده ویژه واشینگتن در امور خاورمیانه، با هدف کوشش جهت دستیابی به توافقی تازه برای آزادی ربوده‌شدگان به قطر رفته است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، کوشش‌های جاری در قطر را «بسیار جدی و فشرده» نامید.

این در حالی است که رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که دولت جو بایدن در تلاش است تا موجب آزادی شش تن از ربوده‌شدگانی شود که دارای شهروندی آمریکا نیز هستند. رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در صدمین روز به گروگان رفتن این افراد گفت دولت او کوشش برای بازگشت آن‌ها به آغوش خانواده خود را رها نکرده است.

دولت جو بایدن همچنین از اقدام اسرائیل در کاهش نیروهایش از شمال غزه و آغاز اجرای توافق انتقال دارو برای اسرائیلی‌های ربوده شده در غزه استقبال کرده است.

آقای بایدن خود روز چهارشنبه با اعضای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه دیدار می‌کند تا بودجه حمایتی آمریکا از اسرائیل و همچنین از اوکراین را که تصویب آن در کنگره به تعویق افتاده، بررسی کند.

در این میان، تنش میان اسرائیل و فلسطینیان در کرانه غربی ادامه دارد. نیروهای امنیتی اسرائیل روز چهارشنبه از «نابودی یکی از سران اصلی باندهای تروریستی مرتبط با ایران» خبر دادند.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، ارتش و اعضای سازمان امنیت داخلی اسرائیل بامداد چهارشنبه در عملیات در اردوگاه بلاطه در نزدیکی شهر نابلس، «باندی را که با بودجه و آموزش آن علیه اسرائیل فعالیت می‌کرد»، هدف قرار دادند.

منابع فلسطینی گفتند اسرائیل در عملیات خود در اردوگاه بلاطه از پهپاد تهاجمی نیز استفاده کرده و سه مرد فلسطینی را که دو تن از آن‌ها برادر بودند، از پای درآورده است.

از روز ۱۵ مهر شمار تلفات فلسطینیان در کرانه باختری، که اسرائیل آن‌ها را عوامل مرتبط با باندهای مسلح فلسطینی می‌نامد، به بیش از ۳۰۰ تن رسیده است.

شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، نیز روز سه‌شنبه فیلمی را در اختیار رسانه‌های این کشور گذاشت که در آن یک فلسطینی دستگیر شده در غزه خود را از فرماندهان شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطین در این باریکه معرفی و جزییاتی از «سفر از غزه به ایران از راه سوریه» و سپس «آموزش نظامی ۱۵ روزه از سوی نیروهای ایرانی» در خاک ایران را بیان کرد. تأیید درستی اظهارات فرد یادشده از سوی منابع مستقل امکان‌پذیر نبوده است.

جنگ اسرائیل و حماس که تا حال بیش از ۲۴ هزار کشته و ویرانی وسیع در غزه باقی گذاشته، در حالی روز یکصد و سوم خود را سپری می‌کند که این هفته تنش در خاورمیانه و فراتر از آن گسترش یافت.

از آغاز این هفته در کنار گسترش درگیری‌های مرزی اسرائیل با حزب‌الله در لبنان و خط و نشان کشیدن‌های سران اسرائیل و دبیرکل حزب‌الله برای یکدیگر، حوثی‌ها در یمن نیز با وجود تشکیل ائتلافی به رهبری آمریکا، حمله به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ را دنبال کرده و همزمان برای نخستین بار از آغاز بحران منطقه، جمهوری اسلامی با موشک‌های دوربرد به نقاطی در عراق، سوریه و پاکستان که آن را «پایگاه‌های دشمنان» خود نامید، حمله کرد.

با استفاده از آسوشیتدپرس، شبکه کان، یدیعوت آحرونوت، هاآرتص، الجزیره؛ ف.ر./ب.ب.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *