ترامپ سکه ها و لامپ های باستانی را به آژانس آثار باستانی اسرائیل بازگرداند

دونالد جی. ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مجموعه ای از سکه های باستانی و لامپ های نفتی سرامیکی را به دولت اسرائیل پس از گزارش های هفته گذشته مبنی بر اینکه مقامات اسرائیلی برای بازیابی آنها فشار می آوردند، بازگرداند.

اقلام توسط آقای ترامپ از کاخ سفید خارج نشد، مانند اسناد طبقه بندی شده که منجر به کیفرخواست او شد در مورد اتهامات جاسوسی فدرال آنها مانند هدایای رسمی رهبران خارجی بی خبر نبودند در اوایل سال جاری برجسته شد توسط دموکرات‌های کمیته نظارت و مسئولیت‌پذیری مجلس نمایندگان، که روش‌هایی را که کاخ سفید ترامپ در نحوه رسیدگی به هدایا از قانون پیروی نکرده است، توضیح داد.

در واقع، این آثار هرگز به کاخ سفید نرسیدند.

در عوض، آنها از دسامبر 2021 در Mar-a-Lago، خانه و باشگاه خصوصی آقای ترامپ در پالم بیچ، فلوریدا بوده اند. این زمانی بود که ساول فاکس، یک کمک کننده ثروتمند به اسرائیل و حزب جمهوری خواه، این اقلام را در طول جشن حنوکا به او داد و آنها را نشان دهنده قدردانی اسرائیل از آقای ترامپ خواند.

آقای فاکس، که یک شرکت سهامی خاص را اداره می کند، درخواست های مکرر برای اظهار نظر را پاسخ نداد. او گفت روزنامه وال استریت او امیدوار بود که این اقلام را در سال 2019 در یک مهمانی حنوکا در کاخ سفید به آقای ترامپ ارائه کند و اسرائیل هاسون، رئیس اداره آثار باستانی اسرائیل در آن زمان، مجوز این کار را دریافت کرد، اما وزارت خارجه اصرار داشت که ابتدا آنها را بازرسی کند.

او به ژورنال گفت که تأخیر آقای فاکس را مجبور کرد تا یک پیک برای بازیابی اشیاء باستانی بفرستد و سپس بیماری همه گیر امید او را برای دادن آنها به آقای ترامپ از بین برد. بنابراین او آنها را در خانه خود در کالیفرنیا نگه داشت.

او سرانجام لامپ‌ها و سکه‌ها را در جشن هانوکا در مارآلاگو در سال 2021 به آقای ترامپ تحویل داد. قبل از آن دیدار، آقای فاکس در ایمیلی که توسط روزنامه تایمز بررسی شده بود، نوشت که آقای هاسون گفت که مدیر جدید اداره آثار باستانی، الی اسکوزیدو، «با تمام وجود تأیید کرده است. آقای اسکوزیدو به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

این لامپ ها در مار-آ-لاگو در جعبه ای با یک پلاک برنجی که نشان اداره آثار باستانی اسرائیل را نشان می داد به نمایش گذاشته شد.

با این حال، یک سال و نیم بعد، روزنامه اسرائیلی چپگرای هاآرتص در 18 ژوئیه گزارش داد که لامپ ها و سکه ها گیر افتادن در املاک ترامپ در فلوریدا و اینکه “مقامات ارشد اسرائیلی تلاش ناموفقی برای بازگرداندن آنها به اسرائیل داشته اند.”

استیون چونگ، سخنگوی ترامپ، در بیانیه‌ای گفت: این آثار به دستور اداره آثار باستانی اسرائیل «برای ارج نهادن به میراث یهودی-آمریکایی» و دوستی نزدیک آقای ترامپ با اسرائیل «به‌عنوان امانت برای نمایشگاه دائمی» قرار گرفته‌اند.

آقای چونگ گفت: «از آنجایی که اقلام همانطور که در ابتدا در نظر گرفته شده بود نمایش داده شدند، دفتر بازگشت آنها را به نماینده سازمان تسریع خواهد کرد.

سازمان آثار باستانی به نوبه خود در بیانیه ای اعلام کرد که “هیچ ادعایی علیه آقای دونالد ترامپ” ندارد و مقامات اسرائیلی و آمریکایی “با هم کار می کنند تا اشیا را به خانه خود بازگردانند.”

گبی سوبلمن گزارش کمک کرد

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *