تشدید تلاش‌های دولت آمریکا برای کاهش تنش بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان

منابع مطلع آمریکایی و اسرائیلی روز سه‌شنبه به وبسایت اکسیوس گفته‌اند، دولت جو بایدن تلاش‌های خود را برای کاهش تنش‌ها بین اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان و جهت جلوگیری از بروز درگیری‌ بین آنها در منطقه مرزی اسرائیل و لبنان تشدید کرده است.

این منابع گفته‌اند٬ آموس هوچستاین، مشاور ارشد جو بایدن در امور انرژی و زیرساخت‌ها، قرار است روز چهارشنبه برای مذاکره با مقامات لبنانی وارد بیروت شود.

تنش بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در ماه‌های اخیر تشدید شده است. گروه حزب‌الله در چند ماه پیش یک پست دیده‌بانی در ۱۰۰ فوتی مرز با اسرائیل ایجاد کرده است. اکسیوس می‌گوید سازمان ملل این منطقه را بخشی از قلمرو اسرائیل می‌داند.

این در حالی است که دولت لبنان این منطقه مرزی را بخشی از خاک خود می‌داند.

یکی از منابع مطلع آمریکایی به اکسیوس گفت که آموس هوچستاین روی کاهش تنش‌ها در مرز کار خواهد کرد.

در همین حال، برت مک‌گورک، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه و باربارا لیف، دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، روز سه‌شنبه با ژنرال یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در نیویورک دیدار و درباره تنش‌ها در مرز بین اسرائیل و لبنان گفت‌وگو کردند.

اکسیوس می‌گوید، آمریکا طی ماه‌های اخیر دولت و ارتش لبنان را تحت فشار قرار داده است تا اقداماتی را برای برچیدن این پست دیده‌بانی حزب الله انجام دهند.

طبق این گزارش از آن زمان تاکنون بخشی از این پست دیده‌بانی برچیده شده است، اما همزمان جنگ لفظی بین مقامات اسرائیلی و حزب الله لبنان افزایش یافته است. پس از آن‌که اسرائیل اعلام کرد که در صورت وقوع هر جنگی با حزب‌الله، لبنان به «عصر حجر بازخواهد گشت»، دبیرکل حزب‌الله نیز هشدار مشابهی را در مورد اسرائیل بیان کرد.

در همین حال٬ وزیر دفاع اسرائیل که در نیویورک بسر می‌برد٬ روز گذشته در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد از آنتونیو گوترش خواست تا علیه ایران و حزب‌الله به دلیل «ظرفیت بالقوه وخامت اوضاع امنیتی در مرز اسرائیل و لبنان» اقدام کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال یوآو گالانت در دیداری در سازمان ملل که گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در این سازمان، نیز در آن حضور داشت، گفت ایران حزب‌الله را به اقدام علیه اسرائیل تشویق می‌کند و تنش در حال افزایش است.

او افزود که اقدامات حزب‌الله حاکمیت اسرائیل را نقض می‌کند و مداخله فوری سازمان ملل برای کاهش تنش، یک نیاز فوری است.

به گفته ژنرال گالانت، سازمان ملل باید «مراقب باشد» و توان عملیاتی مستقل نیروهای حافظ صلح آن در جنوب لبنان باید حفظ شود.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که وزیر دفاع این کشور موضوع «تأمین مالی و تسلیحاتی حزب‌الله، حماس و سایر سازمان‌های تروریستی» توسط ایران را با آقای گوترش در میان گذاشت و آن را بخشی از تهدیدات علیه ثبات در خاورمیانه نامید.

با استفاده از اکسیوس و رادیو فردا

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *