تشدید فضای امنیتی در شهرها؛ «استقرار گسترده نیرو» در سقز، سنندج، کرمانشاه، مهاباد در سالگرد مهسا امینی

گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر ه در شب‌های اجتماعی حاکی فضای بسیاری از شهرهای ایران همزمان با «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» ت امنیتی ه و نیروهای یگان ویژه و نیروهای امنیتی و انتظامی در سطح بسیاری از خیابان‌ها و میادین شهرهای بزرگ ویژه تهران و کرج مستقر ه‌اند.

همزمان گزارش‌های متعدد حاکی از اعزام و قرار گسترده نیرو در شهرهای ان ستان ویژه شهر سقز، زادگاه و محل آرامگاه مهسا (ژینا) امینی .

شب حقوق بشر ستان گزارش داد در آستانه «سالگرد مهسا امینی و اعتراضات زن زندگی آزادی» و دنبال «اعزام گسترده نیروی یگان ویژه فراجا و سپاه پاسداران شهرهای ارومیه، بوکان، مهاباد، سقز، دیواندره، سنندج،‌ مریوان، کامیاران، جوانرود، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، ایلام و آبدانان»، فضای شهرها ت نظامی‌امنیتی ه .

ویدیوهای منتشر ه حاکی از فضای ت امنیتی در شهر سقز، زادگاه و محل آرامگاه مهسا (ژینا) امینی . در یکی از ویدیوها ده‌ها نیروی موتوری یگان ویژه مشاهده می‌شوند در میدان زندان منتهی آرامستان آیچی، محل آرامگاه مهسا امینی و شماری از معترضان کشته ه سقز، مستقر هستند.

گزارش‌ها و ویدیوهایی منتشر ه حاکی «نیروهای یگان ویژه و سپاه پاسداران» در سطح شهر سقز و در مناطقی چون میدان آزادی،میدان هّلو، محله قوَخ و شهرک دانشگاه و دیگر مناطق شهر مستقر ه‌اند.

ویدیوی دیگر از شهر سقز نیز قرار ده‌ها نیروی یگان ویژه همراه خودروهای ضد شورش و یگان‌های موتوری را در میدان قدس شهر طی روز پنج‌شن نشان می‌دهد..

در همین حال سایت حقوق بشری هه‌نگاو ویدیویی از سقز منتشر در آن قرار یک «تانک» در شهر سقز تصویر کشیده ه . سایت حقوق بشری افزود: «روز پنج‌شن ٢٣ شهریور، یک تانک نظامی نیروهای سپاه پاسداران داخل محوطه آرامستان آیچی سقز»، محل آرامگاه مهسا (ژینا)، وارد ه و بر تپەهای اطراف آرامستان مستقر ه .

شهر سنندج مرکز ان ستان نیز از روز سه‌شن شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی و ویدیوهایی منتشر ه در روز پنج‌شن تصاویرری از قرار ده‌ها نیروی یگان ویژه همراه با خودروهای ضد شورش و یگان‌های موتوری را در میدان آزادی شهر نشان می‌دهد.

فضای شهر بیجار نیز روز پنج‌شن بیش از پیش امنیتی و تصاویر و ویدیوهایی منتشر ه نشان می‌دهد نیروهای انتظامی و بسیج در شهر ان ستان اقدام سنگربندی در برخی مناطق ه و برخی خیابان‌ها نیز برای راه‌اندازی ایست و بازرسی از موانع بتونی فاده ه‌اند.

شهرهای مریوان و بانه و دیگر شهرهای ان ستان نیز در روز پنج‌شن شاهد فضای امنیتی، قرار گسترده نیروهای انتظامی و یگان ویژه در معابر، خیابان‌ها و میادین اصلی شهر هستند.

مناطق مختلف شهر کرمانشاه مرکز ان کرمانشاه نیز از روز پنج‌شن شاهد قرار گسترده نیروهای امنیتی و یگان‌‎های ویژه در مناطق مختلف شهر .
تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد تمرکز نیروها ویژه در میدان آزادی شهر کرمانشاه ه و شمار قابل توجهی خودروهای ضد شورش و نیروهای موتورسوار در میدان مستقر ه‌اند.

خیابان‌ها و میادین شهرهای جوانرود و اسلام‌آباد غرب در ان کرمانشاه نیز از روز چهارشن شاهد قرار و گشت‌زنی نیروهای امنیتی و انتظامی .

در ان ایلام، علاوه بر قرار نیروهای انتظامی و یگان ویژه در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر ایلام، طبق گزارش سایت حقوق بشری هه‌نگاو تعداد قابل توجهی از نیروهای یگان ویژه نیز شهرهای آبدانان و شهر سرابله مرکز شهرستان چرداول اعزام ه‌اند.

بنابر گزارش، یک کاروان نیروی مسلح از مرکز فرماندهی انتظامی ایلام شهر سرابله انتقال یافته و در مناطق مختلف شهر آبدانان، شهری در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی صحنه تظاهرات گسترده ، نیز نیروهای یگان ویژه مستقر ه‌اند.

همچنین ویدیوهای منتشر ه از شهرهای مهاباد، میاندوآب، و بوکان در آذربایجان غربی و همچنین شهر ارومیه مرکز ان نیز حاکی طی روزهای چهارشن و پنج‌شن شهرها نیز شاهد تید فضای امنیتی ه‌اند.

در بسیاری از مناطق شهر مهاباد نیروهای یگان ویژه مستقر ه و نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران نیز در چندین خیابان شهر اقدام راه‌اندازی ایست و بازرسی ه‌اند.

ویدیوهای منتشر ه از شهر بوکان در روز پنج‌شن نیز حاکی از «انتقال نیروها با هلیکوپتر پایگاه سپاه پاسداران در تپه ارکان» شهر .

همچنین طی شبانه روز گذشته ویدیوهایی نیز از انتقال نیرو و تجهیزات نظامی سنگین و نیمه سنگین سپاه پاسداران از تبریز ارومیه و دیگر مناطق ان آذربایجان غربی منتشر ه .

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون توضیحی درباره نقل و انتقال گسترده نیرو و از جمله تجهیزات نظامی سنگین و نیمه سنگین» ارائه نه‌اند.

در همین حال شب حقوق بشر ستان، گزارش داد ستاد خبری اداره اطلاعات در شهرهای مختلف صورت تلفنی خانواده‌های معترضان کشته ه در اعتراضات زن، زندگی، آزادی را «تهدید ه‌اند هیچ شیوه‌ای حق برگزاری مراسم یاد عزیزانشان را ندارند و تعدادی از اعضای خانواده‌ها را مرگ تهدید ه‌اند.»

سایت حقوق بشری هه‌نگاو نیز گزارش داد شهرها «شاهد فضایی از ارعاب و تحمیل وضعیت جنگی» و « اقدامات همزمان با باز ده‌ها شهروند انجام گرفته بسیاری از آن‌ها سرنوشتشان نامعلوم .»

مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا (ژینا) امینی روز ۱۷ شهریور ماه با انتشار متنی اعلام ند در «سالیاد شهادت» فرزندشان، بر آرامگاه او در آرامستان آیچی سقز «مراسم سنتی و مذهبی سالگرد ژینا» را برگزار می‌کنند.

آنها در ادامه تأکید ند «ضمن گرامی هم‌دردی‌ها و دغدغه‌های ارزشمند همشهریان عزیز، همگان را پرهیز از هرگونه کنش خشونت‌ آمیز و واکنش در برابر آن دعوت می‌کنیم.»

بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی در رده‌های مختلف از مقام‌های سیاسی تا امنیتی و انتظامی، در هفته‌های اخیر صراحت از احتمال اوج‌گیری اعتراضات در «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» ابراز نگرانی ه‌اند.

شماری از مقام‌های حکومتی از جمله احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان، صراحت معترضان را «سرکوب» و «له ن» در صورت اوج‌گیری دوباره اعتراضات خیابانی تهدید ه‌اند.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی اقدامات گسترده‌ای را در چند ماه اخیر در چارچوب آنچه حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، «پیشگیری» از اوج‌گیری دوباره اعتراضات خواند، اجرا گذاشته‌اند.

علاوه بر قرار گسترده نیروهای یگان ویژه در سطح شهرهای مختلف ویژه شهرهای ان ستان طی چند روز اخیر، موارد متعددی از باز معترضانی سابقه دستگیری در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» دارند، باز کنشگران حقوق زنان، باز گسترده خانواده‌های معترضان کشته ه، نیز گزارش‌ ه .

با فاده از شب های اجتماعی؛ ش.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *