تغییرات مدیریتی در VODها؛ میدان رقابت فیلم و سریال در زمین آنل کجا خواهد رفت؟

مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در گزارش سالانه خود اعلام پرمخاطب‌ترین سریال صداوسیما تنها ۲۲ درصد بیننده . آمار تقریباً از مرگ برنامه‌های تلویزیونی خبر می‌دهد و با نگاهی ساخت سریال‌های پرمخاطب در VODها طی سالیان گذشته، می‌توان ادعا میدان رقابت محتوای تصویری قرار تغییر کند. حتی صداوسیما حالا پرستاره‌ترین سریال تلویزیونی خود، یعنی «سرزمین مادری» را ‌طور اختصاصی از تلوبیون پخش می‌کند و نه از تلویزیون. در جشن سینمایی حافظ هم دیروز برگزار ، هیچ کاندیدی از تولیدات تلویزیونی در بخش رقابت سریال‌های تلویزیونی دیده نمی‌ و محصولات VODها جوایز را درو ند. حال باید پ بازیگران VOD الان در چه جایگاهی هستند و چه اتفاقاتی در پشت‌پرده صنعت VOD درحال رخ‌دادن ؟

تا چندی پیش، مهم‌ترین بازیگران VOD کشور فقط فیلیمو و نماوا ند و سایر پلتفرم‌ها سهم ناچیزی از بازار ند. فیلیمو و نماوا آن‌قدر بزرگ ند در بدو شروع فعالیت انجمن صنفی VODها، خودشان را از انجمن جدا و اعلام قلال ند. شاید همین عدم اتحاد بازیگران اصلی حوزه درنهایت کاری تا «ساترا» با وجود همه انتقادات فراوانی پشت‌سر خود ، بتواند راه خود را پیش بگیرد و کار را تا جایی پیش ببرد انجمن «رصتا» را تقریباً موازی با انجمن صنفی VODها تأسیس کند. آن‌طور اعلام ه ، بعد از سال‌ها کشمکش، درنهایت ساترا با دستور ری‌جمهوری ناظر نهایی بر پلتفرم‌ها ه . اتفاقات درحالی رخ می‌دهد مرکز ملی رقابت هم بر تصمیم اشکالاتی وارد دانسته ؛ اما ‌نظر می‌رسد میدان VODها پوست انداخته و حالا با یک ناظر جدید حکم قانونی‌اش را هم در دست و با بازیگران و مدیران عامل جدید، یک میدان رقابت تازه را آفریده .

تغییرات در فیلیمو و نماوا

مدیرعامل فیلیمو و نماوا دو بازیگر اصلی و مطرح حوزه ‌حساب می‌آیند، طی دو ماه گذشته تغییر ند. می‌توان گفت دو پلتفرم بزرگ حالا ‌طور تیمی جلو می‌روند و شخص مدیرعاملی روی تک‌تک کارها نظارت ه با، فعلاً در آن‌ها وجود ن. «احسان عمرانی» پس از فعالیت ده‌ساله‌ای با گروه صباایده ، شرکت را ترک ه و پست لینکدینی درباره جدایی نوشته ، حکایت از جدایی او از مجموعه فیلیمو، جدایی پُرسروصدا و احتمالاً همراه با مشکلاتی ه . درحال‌حاضر «محمدجواد شکوری» خودش مدیریت فیلیمو را بر عهده .

از آنسو، «حسن شانه‌ساززاده»‌، مدیرعامل نماوا هم از مدیریت پلتفرم کناره‌گیری ه و حالا براساس شنیده‌ها، نماوا هم تقریباً بدون وجود هدایت یک مدیرعامل واحد کار خود ادامه می‌دهد. گفته می‌شود «علی سلیمی» درحال‌حاضر مدیریت مجموعه را بر عهده و البته تمرکز او در بخش مارکتینگ پلتفرم . نماوا متعلق گروه شاتل ، چندی پیش یکی دیگر از مدیران خود، یعنی «احمدرضا نخجوانی» را هم از دست داد؛ هرچند باید تأکید شانه‌ساززاده مجموعه را ترک نه ، اما ‌نظر می‌رسد دیگر قصد ن ‌عنوان مدیرعامل نماوا فعالیت کند.

بازیگران تازه‌نفس

پلتفرم فیلم‌نت نیز برخلاف فیلیمو و نماوا، با پشتوانه سینمایی روی کار آمد و با هدایت «علی سرتیپی»، از مهم‌ترین تهیه‌کنندگان سینمایی کشور، کار خود را ادامه داده . فیلم‌نت تا امروز توانسته برنامه‌های اختصاصی خوبی تولید کند و همین دیروز، جوایز سینمایی حافظ را هم درو .

تماشاخونه نیز با تغییرات مدیریتی در اواخر سال گذشته و با محتواهایی امسال ‌صورت پی‌درپی پخش ه، از بازیگران جدیدی حرف‌های زیادی برای گفتن . «امیرحسین حیدری» پیش‌تر سابقه مدیریتی در حوزه سینما ه، سکاندار تماشاخونه ه و با سی‌های جدید خود، اولین VOD رایگان ایرانی را عرضه ه . حیدری ارتباط خوبی با ساترا و برخلاف پلتفرمی مانند فیلیمو علی‌الظاهر با نهاد رگولاتوری مشکلات زیادی ، توانسته تعامل خوبی با رگولاتور برقرار کند. او از اعضای اصلی شورای راهبری مجمع رصتا (متعلق ساترا) ه و پیش‌تر در مؤسسه پخش نمایش‌گستران نیز حضور ه .

بازیگران جدیدتر

در میان برخی پلتفرم‌ها مانند گپ‌فیلم نیز حضور دارند تمرکز خود را ‌جای ارائه محتوای اختصاصی، بیشتر بر ارائه محتواهای جدید خارجی با دوبله‌ها و زیرنویس‌های اختصاصی معطوف ه‌اند. در میان بازیگران VOD جدید نباید از نام «زینما» هم غافل همانند فیلم‌نت، یک پشتوانه سینمایی در پسِ خود .

زینما اکنون با مدیریت احسان عمرانی در فیلیمو فعالیت ه ، قصد ورود بازار را . با توجه «علی طلوعی» سرمایه‌گذار اصلی پروژه و نیز نفوذ خوبی در بین سینماگران ، بعید نیست در آینده نزدیک، نام زینما بیشتر شنیده شود. ناگفته نماند درحال‌حاضر ‌جز پخش یک برنامه تاک‌شو با اجرای «فریدون جیرانی»، خبر از هیچ برنامه اختصاصی دیگری در پلتفرم نیست.

یک رقابت داخلی

رقابت در میدان فیلم و سریال سازی میدان فضای مجازی ه و حالا شب‌های خصوصی کمی بیشتر معنا پیدا ه‌اند؛ هرچند همچنان با مفهوم شب خصوصی در دنیا رایج ، زمین تا آسمان فاصله داریم. ‌نظر می‌رسد پلتفرم‌های VOD حالا ساترا را ‌عنوان رگولاتور جامع خود قبول ه‌اند و حکمرانی صدا‌وسیما در فضای مجازی آرزوی دیرینه نهاد ه، با ساترا تقریباً رنگ واقعیت خود گرفته . باید بدانیم با وجود یک رگولاتور از سوی صداوسیما مفهوم شب خصوصی چندان معنا ن. حتی مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد می‌کند تنبیه‌ها و جرایم سنگینی را برای متخلفین در VODها درنظر بگیرد. درنهایت اما ‌نظر می‌رسد بازار رقابت تازه می‌تواند پیکر تقریباً بی‌جان سریال‌سازی در ایران روحی تازه بدمد و فضای مجازی، اگر بیش‌از دچار اختلال و قطعی نشود، همچنان بستر شماره یک سرگرمی مردم در زمینه با. البته نباید فراموش رقابت درحالی رقم می‌خورد رقبای بین‌المللی مانند نت‌فلیکس و دیزنی پلاس و… در میدان حضور ندارند و قطعاً اگر زمین بازی یک زمین بین‌المللی ، بازار رقابت جذاب‌تر و دست کاربران هم پُرتر.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *