تنبیه دو مقام ارشد نیروی دریایی‌ مخالف اصلاحات قضایی اسرائیل بابت امتناع از خدمت

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه ۲۶ مرداد در اقدامی کم‌سابقه، به‌طور علنی اعلام کرد، دو سرتیپ نیروی دریایی‌ خود را به دلیل مخالفت‌شان با اصلاحات قضایی مناقشه‌برانگیز در این کشور و امتناع از خدمت، تنبیه می‌کند.

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت، این دو مقام نیروی دریایی پیش‌تر گفته بودند که به‌دلیل مخالفت‌شان با اصلاحات قضایی، مایل به ادامه خدمت نیستند.

یکی از این افسران پس از گفت‌وگویی که با دریابان دیوید سار سلما داشته، از خدمت تعلیق شده است و دیگری نیز قرار است در روزهای آینده نظیر همین گفت‌وگو را با این دریابان داشته باشد.

طرح اصلاحات قضایی در اسرائیل که دولت راست افراطی بنیامین نتانیاهو دنبال می‌کند و بخش‌هایی از آن نیز طی هفته‌های گذشته در پارلمان اسرائیل تصویب شد، بحران بی‌سابقه‌ای را در این کشور به وجود آورده و به یک شکاف عمیق اجتماعی منجر شده است.

طرح دولت نتانیاهو با اعتراض بسیاری از نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل مواجه شده که معتقدند دموکراسی در این کشور به خطر افتاده است. این نیروها تهدید کرده‌اند که از ارائه خدمات داوطلبانه در ارتش خودداری خواهند کرد.

در عین حال ارتش اسرائیل هشدار داده که سرپیچی نیروهای ذخیره از خدمت نظامی برای مدتی طولانی، به آمادگی رزمی ارتش آسیب خواهد زد و جبران عواقب آن ممکن است مدت زمان زیادی به طول بیانجامد.

در بیانیه کوتاه ارتش اسرائیل، مشخص نشده که آیا علنی کردن تنبیه این دو افسر، ناشی از فشارهایی است که از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و متحدانش، در این زمینه اعمال می‌شود یا خیر.

نتانیاهو و تیم متحدش، پیش‌تر خواهان برخورد شدید با افسرانی شده بودند که از ارائه خدمت در نیروی ذخیره دفاعی اسرائیل سر باز می‌زنند.

اما سخنگوی ارتش اسرائیل، ساعاتی پس از انتشار این بیانیه، در گفت‌وگو با نشریه جروزالم پست اعلام کرده است که تصمیم‌ در رابطه با تنبیه یکی از این افسران که هم‌اکنون از خدمت تعلیق شده، در اواسط هفته گذشته و پیش از آن‌که اختلافات اخیر با نتانیاهو در جمعه گذشته علنی شود، گرفته شده بود.

با وجودی که تعداد افسران اسرائیلی که پیش از این بابت امتناع از ارائه خدمت تنبیه شده‌اند، کم نبوده است، نیروی دفاعی اسرائیل، تنبیه شدن اغلب آنها را علنی نکرده بود.

یک مورد استثنایی مربوط به تعلیق از کار یک افسر ارشد نیروی هوایی اسرائیل در بهار امسال بود که اندکی بعد، با اعلام این‌که هر دو طرف دچار سوتفاهم شده بودند، در سمت خود ابقا شد.

با استفاده از گزارش جروسالم پست و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *