توافقی که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را عقب نراند، بی‌ارزش است

نخست‎‌وزیر اسرائیل در رشته گفت‌وگوهای تازه با رسانه‌های آمریکا اظهار کرد هرگونه توافقی میان واشینگتن و تهران که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را عقب نراند، ارزشی ندارد.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه نهم مرداد به شبکهٔ نیوزمکس گفت: «موضع من دربارهٔ هر معامله و توافقی با ایران، چه برجام قبلی و چه سایر توافق‌هایی با ابعاد کوچک‌تر، از دیرباز این بوده که هر توافقی که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را عقب نراند، از اساس بی‌ارزش است و هیچ معنایی ندارد.»

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «ایرانی‌ها اساساً آن‌چه را که به آن‌ها (در توافق) می‌دهید، می‎‌گیرند، اما (عملاً از برنامهٔ هسته‌ای) عقب‌ نمی‌نشینند و ظرفیت تولید سلاح‌های هسته‌ای یا اجزای سلاح‌های هسته‌ای را عقب نمی‌اندازند.»

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز ۲۳ تیر ادعا کرده بود که دولت جو بایدن به پیش‌نویس توافقی آزمایشی با ایران دست یافته که براساس آن ایران اورانیوم را بالاتر از سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی نمی‌کند تا اطمینان دهد که اورانیوم ۹۰ درصدی را که تنها برای سلاح هسته‌ای کاربرد دارد، تولید نمی‌کند.

هاآرتص افزوده بود، دولت واشینگتن در این «توافق آزمایشی» پذیرفته که با آزادسازی اموال بلوکه‌شدهٔ ایران نزد چند کشور، که ارزش کلی آن حدود ۲۰ میلیارد دلار است، مخالفت نکند.

نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگوی روز دوشنبهٔ خود با رسانه‌های آمریکا، با بیان این‌که نمی‌تواند بگوید «چنین معامله‌ای شدنی است یا نه»، تأکید کرد «چه پیش‌ رفته باشد چه نه، دیدگاه من یکسان است».

وزارت خارجه آمریکا قریب‌الوقوع بودن اجرای چنین توافق موقتی بین واشینگتن و تهران را رد کرده است.

با این حال، بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با شبکه نیوزمکس ناخشنودی خود را از ادامهٔ کوشش دولت واشینگتن برای احیای برجام تکرار و تأکید کرد که این تلاش واشینگتن مانع از راهبرد اسرائیل در برخورد با جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد.

آقای نتانیاهو گفت: «چه بدون توافق یا تفاهم، چه یک توافق حداکثری یا یک توافق خُرد، اسرائیل آن‌چه را که لازم است برای دفاع از خود در برابر تهدید ایران به نابودی با سلاح هسته‌ای انجام دهد، انجام خواهد داد».

ارتش اسرائیل در سال گذشته که گزارش‌های مربوط به مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای احیای برجام در جریان بود، بر ادامهٔ آمادگی برای حمله به ایران تأکید داشت و در این راستا بودجه‌ها و توانمندی‌های جدیدی نیز، شامل بمب‌افکن‌های بیشتر اف-۳۵ آمریکایی، دریافت کرد.

بنیامین نتانیاهو که منتقد سرسخت توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ میان ایران و شش قدرت جهانی بود و دولت دموکرات باراک اوباما را به‌خاطر این توافق نکوهش کرد، سه سال پس از آن، زمانی که دونالد ترامپ در قدرت بود، خود را از مشوقان عمدهٔ دولت وقت واشینگتن در خروج از برجام معرفی کرد.

دولت‌های نفتالی بنت و یائیر لاپید، دو نخست‌وزیری که زمانی کوتاه هم‌زمان با دولت دموکرات جو بایدن در قدرت بودند، پس از مدتی ابراز ناخشنودی پشت پرده از کوشش واشینگتن برای احیای برجام، مخالفت خود را آشکار کردند.

بنیامین نتانیاهو نیز که پس از یک سال و نیم دوری از قدرت از دی سال گذشته به مسند نخست‌وزیری بازگشت، با تأکید بر مخالفت با هرگونه توافق آمریکا با ایران، گفته است که دولت او به آن متعهد نخواهد بود.

«اسرائیل و آمریکا بهترین متحدان یکدیگرند»

نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگوهای جدید با رسانه‌های آمریکایی همچنین در اشاره به اختلافات جاری میان دولت او با دولت جو بایدن در خصوص تغییرات دستگاه قضایی در اسرائیل، گفت: «با وجود همهٔ اختلافات، آمریکا و اسرائیل بهترین متحدین یکدیگر هستند».

جو بایدن ماه گذشته گفت که دولت راستگرای کنونی اسرائیل افراطی‌ترین ائتلافی است که او در حدود ۵۵ سال فعالیت سیاسی خود دیده است.

دولت واشینگتن با ابراز «تأسف» از تصویب نخستین قانون از سلسله قوانینی که دولت نتانیاهو در لایحهٔ تغییرات قضایی تنظیم کرده، خواهان گفت‌وگو با اپوزیسیون برای دستیابی به حداکثر اجماع داخلی برسر این تغییرات شده است.

نخست‌وزیران پیشین، فرماندهان نظامی و رؤسای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل به بنیامین نتانیاهو هشدار داده‌اند که اصرار دولت او به تغییرات قضایی بر اتحاد نیروهای نظامی و امنیتی تأثیر گذاشته و ممکن است در درازمدت توان ارتش را، ازجمله در مقابله با ایران، کاهش دهد.

با این حال، بنیامین نتانیاهو به مکس‌نیوز گفت که دولت او از اختیارات کافی برای این تغییرات برخوردار بوده و در آخرین انتخابات در پاییز گذشته از رأی‎‌دهندگان برای انجام این تغییرات اختیار گرفت، اما در نهایت این دولت نیز به احکام قوه قضائیه عمل خواهد کرد و نظرات دادگاه عالی را محترم خواهد شمرد.

هم‌زمان، شماری از رسانه‌های اسرائیل از این‌که بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته با شمار زیادی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا گفت‌وگو کرده و مسائل داخلی اسرائیل را، به جای توضیح به ساکنان اسرائیل، برای بینندگان آمریکایی توضیح داده، از او انتقاد کرده‌اند.

آقای نتانیاهو معمولاً کمتر با رسانه‌های داخلی اسرائیل گفت‌وگو می‌کند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *