توافق آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای توسعه همکاری‌های نظامی و اقتصادی

جو بایدن، آمریکا و رهبران کره جنوبی و ژاپن روز جمعه ۲۷ مرداد بر سر توسعه روابط نظامی و اقتصادی بین سه کشور به توافق رسیدند و به طور مشترک «رفتار خطرناک و تهاجمی» چین در دریای چین جنوبی را محکوم کردند.

به گزارش رویترز، نشست آقای بایدن در کمپ دیوید در ایالت مریلند با یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، دو متحد اصلی آمریکا در آسیا تلاشی در راستای ایجاد یک جبهه واحد برای جلوگیری از نفوذ فزاینده چین و مقابله با تهدیدهای هسته‌ای کره شمالی است.

رهبران آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در بیانیه مشترکی پس از این نشست متعهد شدند که در زمان بحران‌ها به سرعت با یکدیگر مشورت کنند و هماهنگی‌های لازم را برای پاسخ به چالش‌ها، تحریکات و تهدیدهایِ منطقه‌ایِ موثر بر منافع مشترک انجام دهند.

سه کشور همچنین توافق کردند که تمرین‌های نظامی سالانه انجام دهند و تا پایان سال ۲۰۲۳ اطلاعات درباره پرتاب موشک‌های کره شمالی را به اشتراک بگذارند. سه کشور همچنین قرار است که نشست‌های سالانه سه جانبه برگزار کنند.

جو بایدن در کنفرانس خبری بعد از این نشست تاکید کرد که این اجلاس سرآغاز «دوران جدیدی» برای سه کشور است.

رویترز می‌گوید به رغم این که تعهدات سیاسی در نشست کمپ دیوید با یک ائتلاف سه جانبه رسمی فاصله دارد، اما تعهدات در این نشست برای سئول و توکیو پراهمیت است چرا که موضوع تسلط استعمار ژاپن بر کره بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ باعث روابط پرتنشی بین دو کشور شده بود.

طبق این گزارش، نشست سران سه کشور در کمپ دیوید اولین نشست مستقل بین آمریکا، ژاپن و کره جنوبی بود . رویکرد جدید یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی در قبال ژاپن و همچنین نگرانی‌های مشترک از تهدیدات چین و کره شمالی و حمله روسیه به اوکراین زمینه ساز اصلی برگزاری این نشست بوده است.

این گزارش می‌افزاید، لحن سران آمریکا، ژاپن و کره جنوبی علیه چین تندتر از حد انتظار بود. انتظار می‌رود این رویکرد واکنش پکن را در پی داشته باشد که از شرکای تجاری اصلی سئول و توکیو محسوب می‌شود.

در بیانیه سه کشور آمده است: «با توجه به رفتارهای خطرناک و تهاجمی که اخیراً از جمهوری خلق چین در دریای چین جنوبی در حمایت از ادعاهای غیرقانونی دریایی شاهد بوده‌ایم٬ ما مخالفت شدید خود را با هر گونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت فعلی آب‌های اقیانوس هند و اقیانوس آرام اعلام می‌کنیم.»

علی‌رغم حکم دادگاه بین‌المللی مبنی بر اینکه ادعای ارضی چین بر این جزایر و آب‌های پیرامون آنها مبنای قانونی ندارد، چین مدعی حاکمیت بر تقریباً کل دریای چین جنوبی، از جمله آب‌های جزایر پاراسل است.

چین در سال‌های اخیر برای پیش بردن ادعای ارضی خود، در این دریا، جزایر مصنوعی متعددی با امکانات نظامی ساخته و در کنار آن، کشورهای منطقه کشتی‌های چینی را به آزار و اذیت قایق‌های ماهیگیری خود متهم کرده‌اند.

دریای چین جنوبی یک آبراه راهبردی است که سالانه تریلیون‌ها دلار تجارت از طریق آن انجام می‌شود. فیلیپین، ویتنام، مالزی و برونئی همگی ادعاهای ارضی در این دریا دارند.

ایالات متحده به منظور تضمین آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی، همواره ناوهایی را عازم دریای چین جنوبی می‌کند.

با استفاده از رویترز و رادیوفردا

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *