توافق شرکت‌های فناوری دیجیتال با مقررات دولت آمریکا در مورد ایمنی هوش مصنوعی

کاخ سفید روز جمعه ۳۰ تیر اعلام کرد که توانسته است توافق داوطلبانه شرکت­‌های بزرگ فناوری دیجیتال از جمله گوگل، آمازون، متا و مایکروسافت را با ضوابط ایمنی پیشنهاد شده از سوی دولت جلب کند.

اين شرکت‌­ها پذیرفته­‌اند که قبل از عرضه محصولات هوش مصنوعی از ایمنی کامل آن اطمینان حاصل کنند.

اجرای بخشی از این ضوابط مستلزم نظارت نهادهای ثالث بر کاربرد تمامی محصولات تجاری است که با هوش مصنوعی کار می‌کنند.

با وجود این، در توافق یادشده هنوز جزئیات روش­‌های نظارتی و چگونگی پاسخگو کردن شرکت­‌های دیجیتال هنوز مشخص نشده است.

افزایش ناگهانی سرمایه­‌گذاری در فناوری هوش مصنوعی که می‌تواند به تقلید از انسان مضامین نوشتاری، تصویری و صوتی خلق کند، از یک سو موجب کنجکاوی افکار عمومی شده و از سوی دیگر نگرانی در مورد پیامدهای خطرناک آن مثل انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده، نقض قوانین مالکیت معنوی و تعرض به حریم خصوصی و اطلاعات شخصی مصرف‌کنندگان را افزایش داده است.

کاخ سفید در بیانیهٔ خود گفته است که علاوه بر چهار شرکت بزرگ فناوری دیجیتال، شرکت «اوپن ای‌آی» خالق «چت جی‌پی‌تی» و دو شرکت دیگر به نام‌های «انتروپیک» و «اینفلکشن» با هدف حفاظت در برابر خطرهای جدی نظیر امنیت سایبری و امنیت بیولوژیک، «پذیرفته­‌اند که کارشناسان مستقل در مورد محصولات آن‌ها تست ایمنی انجام دهند».

علاوه بر این، شرکت‌های یادشده متعهد شده‌اند که برای کمک به تمایز تصاویر واقعی از تصاویر موسوم به «دیپ فِیک» که با هوش مصنوعی خلق می‌شوند، سیستمی برای گزارش­‌دهی از نقاط ضعف محصولات خود راه‌اندازی کنند.

کاخ سفید افزود که بخش دیگری از تعهد این شرکت­‌ها گزارش شفاف و علنی از ریسک­‌های فناوری، از جمله تأثیر منفی آن بر بی‌­طرفی و رعایت انصاف در توليد و انتشار مضامين است.

توافق بین دولت آمریکا و شرکت­‌های بزرگ دیجیتال راهکاری سریع و موقت برای مهار خطرات هوش مصنوعی قبل از تنظیم قوانین مربوطه در کنگرهٔ آمریکا است.

برخی از طرفداران کنترل بیشتر بر هوش مصنوعی معتقدند که اقدام دولت آمریکا گام مثبت و کوچکی است و برای پاسخگو کردن شرکت­‌های دیجیتال در قبال خطرات احتمالی محصولات آن‌ها باید اقدامات بیشتری انجام شود.

آن‌ها یادآوری می‌کنند که تاریخ ثابت کرده است که این شرکت­‌ها تعهدهای داوطلبانه را اجرا نکرده و با تنظیم و اجرای قوانین ناظر بر فعالیت خود مخالفند.

چاک شومر، رئیس فراکسیون اکثریت دمکرات در مجلس سنا، در هفته­‌های اخیر اعلام کرد که کنگره به زودی بررسی قوانین در این زمینه را در دستور کار قرار خواهد داد. به نظر می‌رسد که تنظیم قانون در مورد هوش مصنوعی از حمایت هر دو حزب در کنگره آمريکا برخوردار است.

در ماه­‌های اخیر برخی از متخصصان ارشد و مدیران شرکت­‌های دیجیتال خواستار تصویب قوانین مشخص شدند و در ماه مه با جو بایدن، رئیس‌جمهور، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و شماری از مقامات ارشد کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کردند.

اما برخی دیگر از متخصصان و شرکت­‌های تازه‌­تاسیس نگران هستند که مقررات پیشنهاد­شده به نفع غول­‌های صنعت دیجیتال نظیر گوگل، آمازون، متا و مایکروسافت خواهد بود و شرکت­‌های کوچک را در این رقابت تضعیف خواهد کرد.

تعدادی از کشورهای جهان روند تنظیم مقررات ناظر بر فناوری هوش مصنوعی را آغاز کرده‌اند و پارلمان و کمیسیون اروپا نیز در حال مذاکره برای تنظیم و تصویب مقرراتی هستند، که کارشناسان آن را جامع‌ترین مورد می‌دانند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، اخیرا گفت که این نهاد «بهترین مجمع و مرجع» برای تعیین استانداردهای بین‌المللی است. او برای بررسی این موضوع یک هیئت کارشناسی تشکیل داده که قرار است قبل از پایان سال جاری میلادی گزارش خود را ارائه دهد.

دبیرکل سازمان ملل علاوه بر این، از پیشنهاد برخی از کشورها برای تشکیل یک نهاد جدید برای نظارت بر هوش مصنوعی در ساختار سازمان ملل نظیر آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی و یا هیئت بین­‌ دولتی تغییرات اقلیمی استقبال کرده است.

کاخ سفید روز جمعه افزود که در مورد ضوابط ایمنی داوطلبانه ناظر بر فناوری هوش مصنوعی با چند کشور دیگر رایزنی کرده است.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ش.ر/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *