توماس جفرسون و تاثیرپذیری از کوروش کبیر شاهزاده رضا پهلوی، فعال سیاسی و ولیعهد …

📝 توماس جفرسون و تاثیرپذیری از کوروش کبیر

🔹 شاهزاده رضا پهلوی، فعال سیاسی و ولیعهد سابق ایران می‌گوید توماس جفرسون از بنیانگذاران ایالات متحده، برای قوانین مملکتی از لوح کوروش الهام گرفته است.

🔹 منشور، یا همان لوح کوروش یک قرن بعد از نگارش اعلامیه استقلال ایالات متحده توسط پدران بنیان‌گذار و ۸۰ سال پس از مرگ جفرسون کشف شده و نمی‌توانسته منبع الهام او باشد.

🔹 با وجود این جفرسون با کوروش و شیوه حکمرانی او از طریق کتاب «کوروش‌نامه» گزنفون یونانی آشنا بوده، نسخه‌هایی از آن را در کتابخانه خود داشته و خواندن آن را به دیگران توصیه می‌کرده است.

🔹 به گفته بعضی از کارشناسان و مورخان از جمله ریچارد فرای، جفرسون تحت تاثیر شیوه مملکت‌داری کوروش و به طور مشخص رواداری مذهبی و جدایی نهاد دین از سیاست بوده است. این دو اصل از ارکان اصلی نظام سیاسی آمریکا است.

🔹 البته در میان تاریخ‌دانان بر سر اینکه لوح منشور کوروش، منشور حقوق بشر، باشد اختلاف وجود دارد. برخی نیز کوروش‌نامه را هم نه تاریخ‌نگاری مستند که «رمان تاریخی» می‌دانند.

🔹 از این رو فکت‌نامه به این گفته رضا پهلوی که «توماس جفرسون برای قوانین مملکتی آمریکا از لوح کوروش الهام گرفته است» نشان نیمه‌درست می‌دهد.

🔹 با اینکه جفرسون به لحاظ تاریخی نمی‌توانسته از لوح منشور کوروش با خبر باشد اما اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد نوع مملکت‌داری شاه هخامنشی به ویژه به لحاظ کثرت‌گرایی و رواداری مذهبی مورد توجه او بوده است.

👈 در فکت‌نامه بخوانید

👈 در تلگرام بخوانید

@Factnameh

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *