تیم رباتیک ایران با کمک‌های مردمی مسابقات جهانی سنگاپور خواهد رفت؛ برای همدلی

تیم رباتیک ایران با 30 دانش‌آموز از سراسر کشور، از شش ماه گذشته درحال تلاش و آماده‌سازی برای اعزام مسابقات جهانی رباتیک امسال در کشور سنگاپور برگزار می‌شود، ه‌ ، اما چند روز مانده شروع مسابقات، با مشکل اسپانسر مواجه . آن‌ها با مجموعه‌های بسیاری صحبت ند اما نتوانستند اسپانسر مناسبی پیدا کنند و درنهایت با روش جمع‌سپاری، از مردم ایران خوند آن‌ها را همراهی کنند. تنها در عرض چند روز، مبلغ مورد‌نیاز برای سفر تیم جمع‌آوری و حالا تیم می‌تواند در مسابقات سنگاپور همراه با محبت‌های مردم، شرکت کند.

«محمد کرمی»، مربی تیم رباتیک ایران، در گفت‌وگو با دیجیاتو درباره آیا سراغ نهادهای دولتی برای کمک رفته‌اند یا خیر، گفت: «ما خودمان نخویم سراغ نهادهای حامی دولتی برویم، چرا از زمان شروع تأسیس تیم حدود هفت یا هشت سال پیش بازمی‌گردد، همیشه دوست یم مستقل باشیم. دوست یم از عضوگیری گرفته تا فعالیت‌های خودمان، قلال ه باشیم و در رای قوانین تعریف‌ه در کشور پیش برویم.»

تیم رباتیک ایران

گفته کرمی، اعضای تیم را نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله تشکیل می‌دهند از شهرهای مختلف ایران هستند. تیمی برای مسابقات ۲۰۲۳ سنگاپور اعزام می‌شود، از ۸ ان ایران عضو . پانزده دختر و شانزده پسر در تیم هستند و افراد گروه‌های مختلف در تیم تقسیم ه‌اند و همه‌چیز در تیم ‌صورت گروهی و با کمک بچه‌ها پیش می‌رود. گروه فنی و گروه New Technology Experience Challenge دو گروه اصلی تیم هریک وظایف خاصی . کرمی درباره تیم می‌گوید: «بچه‌های تیم امسال خیلی حاذق هستند و در برخی علوم پیش‌خوانی ه‌اند و با وجود ۱۴ تا ۱۸ ساله هستند، ولی تا مقاطع کارشناسی ار علوم را هم خوانده‌اند. پروژه‌ بچه‌ها در گروه امسال فتوبیورآکتور هوشمند تولید هیدروژن از جبلک‌های سبز-آبی دریای خزر و خلیج فارس پروژه با همکاری دانشگاه آریزونا آمریکا پیش می‌رود و حتی در ثبت اختراع آمریکا یا همان US Pattern هم می‌رسد.»

گفته کرمی، در بین تیم، گروه‌های غیرفنی هم حضور دارند؛ مثل گروه روابط‌عمومی وظیفه برقراری جلسات با کشورهای دیگر را بر عهده تا امروز با ۸۰ کشور جلسه ه . هدف گروه برقراری ارتباط ایران با کشورهای دیگر و سعی می‌کند برای تیم‌های دیگر فرصت‌آفرینی کند. گروه تولید محتوا نیز یکی از تیم‌های دیگر نویسندگی مقالات و ترجمه مقالات مرتبط با علم رباتیک را انجام می‌دهد.

کرمی درباره روش جمع‌سپاری برای تأمین سرمایه سفر تیم‌ها، دیجیاتو گفت: «بچه‌ها با چند‌ ده ارتاپ داخل و خارج ایران صحبت ند و ما هیچ پلنی برای Donation (جمع‌ن) نیم، اما امسال با اسپانسرهای مختلف صحبت یم و تا همین سه هفته پیش همه‌چیز درست ه اما اسپانسر کمی بعد با توجه شرایط تحریم‌ها، اعلام نمی‌تواند کار را انجام دهد. ما یک مربی و سی دانش‌آموز یم و در ده روز باقی‌مانده مسابقه، چند ده هزار دلار سرمایه نیاز یم تا بچه‌ها بتوانند مسابقات بروند. حداقل نیمی از بچه‌های تیم نیز از قشر خانواده‌های کم‌برخوردار هستند و نمی‌توانستیم با هزینه‌های شخصی مشکل را حل کنیم؛ هرچند بسیاری از خانواده‌ها نیز تا حد توان خود کمک ند. با هرکس صحبت یم، نتوانستیم یک اسپانسر جدید پیدا کنیم. درنهایت روند Donation یم یک مسیر رایج برای تیم‌های مستقل و پژوهشی خوشبختانه ایرانیان داخل و خارج ایران توانستند ما کمک کنند.»

ویدئوی درخو همراهی بچه‌های تیم رباتیک از ایران بیش از ۵۵۰ هزار بار در ستاگرام دیده و در فضای ایکس (توییتر) هم تقریباً همین آمار وجود و درنهایت بیش از ۵۳ میلیون تومان ‌صورت ریالی جمع‌سپاری . کرمی درباره کمک‌ها می‌گوید: «حمایت مالی خیلی خوب و حتی یک سرباز ما ۴۰۰ هزار تومان کمک و ما گفته : «دلم می‌خواهد شما تر از ما زندگی .» ما واقعاً حس یک تیم ملی و یک تیم مردمی پیدا ه‌ایم و حالا همه انگیزه مضاعفی دارند. خانم انوشه انصاری نیز هزینه ثبت‌نام ۵ نفر از بچه‌ها و هزینه اقامت اعضا و مربیان را تقبل ه .»

تیم رباتیک ایران

مسابقات در سنگاپور ۱۶ دسته‌بندی مختلف و فقط مختص مسابقات رباتیک نیست. کرمی در رابطه گفت: «جوایز تولیدکنندگان محتوا هم می‌رسد و عنوان مثال، در بخش سوفی آواردز یک فیلم کوتاه از روند کار بچه‌های هر تیم ، همیشه حضور ه‌ایم و امسال هم حضور داریم. یک ربات نیز در بخش بازی ربات‌ها مدت ۴ روز در چندین بازی مسابقه می‌دهند و رت‌بندی می‌روند.»

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *