جایزه «شجاعت و مقاومت» ایتالیا به شیوا امینی، ورزشکار ایرانی، اهدا شد

مقام‌های نظامی آمریکا و بریتانیا روز شنبه ۲۵ آذر به شکل جداگانه اعلام کردند که ناوهای نظامی‌شان در منطقه خاورمیانه، در مجموع ۱۵ پهپاد تهاجمی حوثی‌های یمن در دریای سرخ را رهگیری و منهدم کرده‌اند.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سِنتکام) اعلام کرد که ناو رزمی «یو‌اس‌اس کارنی» این کشور در این روز با موفقیت ۱۴ پهپاد پرتاب شده از سوی یمن در دریای سرخ را سرنگون کرده است.

سنتکام گفته است در حملات روز جاری گروه حوثی‌ها، که مورد حمایت ایران است، هیچ شناوری در دریای سرخ آسیبی ندید.

هم‌زمان یک ناو سلطنتی ارتش بریتانیا اعلام کرد که یک پهپاد حوثی‌ها را روی هوا منهدم کرده است. این برای اولین بار از سال ۱۹۹۱ است که یک ناو بریتانیایی در خلیج فارس به هدفی شلیک می‌کند.

شبه‌نظامیان حوثی که بخش مهمی از یمن را در کنترل خود دارند، می‌گویند برای حمایت‌ از فلسطینی‌ها در غزه دست به این حملات می‌زنند و تا زمانی که اسرائیل دست از تهاجم به نوار غزه برندارد، به حملات‌ خود ادامه خواهند داد.

ارتش مصر نیز روز شنبه از هدف قرار دادن یک «شیء ناشناس» توسط سامانه‌های دفاع هوایی خود در آب‌های این کشور خبر داد.

شورشیان حوثی روز جاری ادعا کردند که «رگباری از پهپادها» را به سمت شهر بندری ایلات در جنوب اسرائیل شلیک کردند.

آنها پیشتر نیز حملات ناموفق پهپادی و موشکی به خاک اسرائیل داشتند.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، اعلام کرد حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ تهدیدی مستقیم علیه امنیت دریانوردی و تجارت بین‌المللی است.

او در ادامه با اشاره به شلیک ناو «اچ‌ام‌اس دایموند» این کشور و ساقط کردن پهپاد حوثی‌ها گفت که بریتانیا متعهد به دفع این حملات برای حفاظت از «جریان آزاد تجارت جهانی» است.

این ناو بریتانیایی دو هفته پیش به دریای سرخ اعزام و به دیگر ناوهای نظامی مستقر در منطقه، از جمله ناوهای آمریکا و فرانسه ملحق شد.

در پی حملات مدام حوثی‌ها به کشتی‌ها، دو شرکت بزرگ کشتیرانی دانمارکی مولر‌مرسک و شرکت آلمانی هاپاگ‌لوید روز جمعه اعلام کردند که فعالیت‌های خود را در این منطقه به حالت تعلیق موقت درآوردند.

از سوی دیگر دو شرکت عمده کشتیرانی دیگر، ازجمله کمپانی «ام‌اس‌سی»، مستقر در سوئیس، که بزرگ‌ترین خط حمل کالای دریایی جهان را در اختیار دارد، روز شنبه اعلام کردند از حرکت در کانال سوئز و دریای سرخ خودداری می‌کنند.

شرکت کشتیرانی فرانسوی «سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام» نیز در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر کرد، با اشاره به بدتر شدن وضعیت و افزایش نگرانی‌های امنیتی گفت شناورهایش وارد دریای سرخ نخواهند شد.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا. د.خ/ ع.م

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *