جنگنده روسیه با «منور» به پهپاد ام کیو ـ ۹ نیروی هوایی آمریکا حمله‌ور شد

نیروی هوایی آمریکا روز سه‌شنبه خبر داد که یک جنگنده روسی به فاصله چند متری پهپاد ام کیو ـ ۹ ارتش آمریکا بر فراز سوریه نزدیک شد و با شلیک منور به سوی پهپاد ام کیو ـ ۹ به این هواپیمای بدون سر‌نشین آسیب جدی وارد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پنتاگون رهگیری و نزدیک شدن بدون رعایت فاصله ایمنی و شلیک منور به سوی پهپاد ام کیو ـ ۹ را دور جدیدی از رفتارهای غیرحرفه‌ای و ناایمن نیروهای روسیه خواند و گفت که این حادثه نشانه دیگری از «راهبرد تهاجمی» روسیه در منطقه است.

یکی از فرماندهان بلندپایه نیروی هوایی آمریکا گفت که این اقدام تلاشی است از سوی روس‌ها برای سرنگونی پهپاد ام کیو ـ ۹ و این حمله بار دیگر یک هفته پس از آن انجام می‌شود که یک جنگنده روسی به طور خطرناکی در چند متری یک هواپیمای جاسوسی ایالات متحده در منطقه پرواز کرد و جان چهار آمریکایی سرنشین آن را به خطر انداخت.

همزمان ژنرال الکس گرینکویچ، فرمانده مرکزی نیروی هوایی ایالات متحده، در بیانیه‌ای در تشریح آخرین درگیری نزدیک گفت: «یکی از منور پرتاب شده به پهپاد ام کیو ـ ۹ ایالات متحده اصابت کرد و به ملخ پهپاد آسیب جدی وارد کرد. ما از نیروهای روسیه در سوریه می‌خواهیم که فورا به این رفتار بی‌ملاحظه، بی‌دلیل و غیرحرفه‌ای پایان دهند.»

در فرهنگ هوانوردی، منور گونه‌ای از ابزار دفاعی هواپیما در برابر موشک‌ هدایت شونده است که عموما از انتهای هواپیما پرتاب می‌شود تا موشک هدایت شونده را گمراه کند و به اشتباه آن منورها را هدف قرار دهد.

رهبران ایالات متحده در مورد دلیل افزایش چنین برخوردهایی نامطمئن هستند و برخی گمانه‌زنی می‌کنند که ممکن است این رفتار‌ها به «هماهنگی فزاینده» بین روسیه، سوریه و ایران مرتبط باشد که هدف آن «تحت فشار قرار دادن آمریکا» برای خروج از سوریه است.

چندی پیش، مقامات ایالات متحده از نیروهای روسیه در سوریه خواسته‌اند که این رفتار ‌بی‌ملاحظه را پایان دهد و به استانداردهای رفتاری مورد انتظار برای یک نیروی هوایی حرفه‌ای پایبند باشند.

پیش‌تر نیز صدای آمریکا خبر داده بود که در یک حرکت ایذایی مشابه در دریای سیاه، سوخو-۲۷ روسی در حالی‌که از پشت به پهپاد « ام کیو ـ ۹ » آمریکا نزدیک می‌شود، از بالای آن عبور می‌کند و روی پهپاد سوخت تخلیه می‌کند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در این‌باره به خبرنگاران گفت که تلفنی با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، صحبت کرده است.

او افزود: «آمریکا به پرواز و عملیات در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، ادامه خواهد داد و روسیه موظف است که هواپیماهای نظامی خود را به شیوه‌ای ایمن و حرفه‌ای اداره کند.»

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *