جنگ در غزه؛ کلیدی ترین رویدادها در سومین روز حمله غافلگیرانه حماس

نبردهای مسلحانه بین جنگجویان حماس و نیروهای اسرائیلی در سه منطقه اصلی در جنوب اسرائیل – در کیبوتز در کرمیا، و در شهرهای اشکلون و سدروت ادامه دارد.

یک مقام ارشد حماس گفت که این گروه بیش از ۱۰۰ اسرائیلی را در غزه به اسارت گرفته است.

موسی ابومرزوق، یکی از مسئولان ارشد حماس، این اظهارات را روز یکشنبه به خبرگزاری عربی الغد بیان کرد. او گفت: «افسران ارشد اسرائیلی در میان کسانی قرار دارند که در بازداشت هستند». حماس گروهی از غیرنظامیان را هم به اسارت گرفته است.

ارتش اسرائیل که به دلیل عدم موفقیت در خنثی کردن این حمله با فشار افکار عمومی و انتقادهای فراگیر مواجه شده است، گفت که کنترل بیشتر مناطق مرزی با غزه را دوباره به دست گرفته، صدها نفر را کشته و ده‌ها نفر را اسیر کرده است.

همچنین یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که کشورش ۱۰۰ هزار نیروی ذخیره را در نزدیکی غزه بسیج کرده است.

همزمان در گزارش روز یکشنبه ۸ اکتبر/ ۱۶ مهر وال استریت ژورنال آمده است که ایران به حماس کمک کرده تا حملات غافلگیرکننده خود را برنامه‌ریزی کند، اما نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت که تهران در این حملات دخالتی نداشته است.

هیئت نمایندگی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما قاطعانه در موضعمان مبنی بر حمایت بی‌دریغ از فلسطین ایستاده‌ایم، با این حال، در واکنش فلسطینی‌ها دخالتی نداریم، زیرا این حمله تنها توسط خود فلسطینی‌ها صورت گرفته است.»

در اسرائیل، زمزمه‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی افزایش یافته است. نیر برکات، وزیر اقتصاد و صنعت اسرائیل گفت: «اسرائیل در جنگ است و اکنون زمان تشکیل دولت وحدت ملی است.»

روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از برکات نوشت: «در چنین زمان پیچیده‌ای باید اختلافات خود را کنار بگذاریم و علیه دشمنی که می‌خواهد ما را نابود کند متحد شویم.»

وی گفت: «مبارزان از همه بخش‌های جامعه اسرائیل برای کشور اسرائیل به نبرد می‌روند و ما باید با یک دولت وحدت ملی که نماینده همه مردم باشد از آنها حمایت کنیم. ما باید امروز یک حکومت وحدت ایجاد کنیم و با هم در جنگ پیروز شویم.»

دیپلماسی، نزاع شرق و غرب

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بحبوحه جنگ بین اسرائیل و حماس در یک جلسه اضطراری پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد اما نتوانست به اتفاق آراء لازم برای بیانیه مشترک دست یابد.پس از حمله غافلگیرانه حماس، ایالات متحده  اعلام کرد که چندین کشتی نظامی و هواپیما را به سمت اسرائیل خواهد فرستاد.هیئت دولت فلسطین در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تحولات در خلاء رخ ​​نداده است، قبل از آن (که حماس حمله کند) کشتار صدها فلسطینی در سال جاری رخ داده است.»
روز دوشنبه ۱۷ مهرماه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که تهران خواستار برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در مورد تحولات منطقه است.

تلفات و وضعیت انسانی

در پاسخ به این حمله، اسرائیل روز یکشنبه به مجتمع‌های مسکونی، تونل‌ها، یک مسجد و خانه‌های مقامات حماس در غزه حمله کرد که منجر به کشته شدن بیش از ۴۰۰ نفر از جمله ۲۰ کودک شد. در آخرین به‌روز رسانی از تلفات در غزه، مقام‌های بهداشتی می‌گویند که شمار شهروندان کشته شده در نوار غزه اکنون به ۴۹۳ نفر رسیده است.آن‌ها افزودند که بیش از دو هزار و ۷۵۰ نفر زخمی شدند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، در حمله غافلگیرانه حماس، این گروه مسلح حدود ۷۰۰ اسرائیلی را کشته و ده‌ها نفر را به اسارت گرفته است.

به گفته آژانس امداد بشردوستانه سازمان ملل، حملات هوایی و گلوله باران اسرائیل به منازل و ساختمان‌های مسکونی حدود ۱۲۰ هزار فلسطینی را در غزه آواره کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه تایلند از کشته شدن ۱۲ شهروند تایلندی و زخمی شدن هشت نفر در اسرائیل خبر داد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، چهار آمریکایی در حملات حماس به اسرائیل کشته شدند. روز یکشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که ایالات متحده مشغول راستی‌آزمایی گزارش‌ها است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز یکشنبه گفت که در نتیجه حملات حماس یک شهروند فرانسوی نیز کشته شده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که دو اوکراینی نیز کشته شده‌اند.

آلیسیا بارسنا، وزیر امور خارجه مکزیک روز یکشنبه در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد که گمان می‌رود روز شنبه یک زن و مرد مکزیکی توسط حماس در غزه اسیر شده باشند.

تجارت و اقتصاد، نهاد نا‌آرام بازار

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه آسیا بیش از سه دلار در هر بشکه افزایش یافت زیرا درگیری‌های نظامی بین اسرائیل و حماس نگرانی‌ها را در مورد کاهش عرضه نفت افزایش داد.

سرمایه گذاران و تحلیلگران گفتند که انتظار می‌رود شرکت‌های فناوری فعال در اسرائیل در فعالیت‌هایشان دچار اختلال شوند.به این ترتیب قیمت نفت در سومین روز جنگ حماس و اسرائیل بیش از چهار درصد افزایش یافت. هر گونه افزایش مداوم قیمت نفت به فشارهای تورمی جهانی می‌افزاید.

در همین حال، قیمت طلا بیش از یک درصد افزایش یافت زیرا خطر یک جنگ گسترده‌تر باعث هجوم به سمت سرمایه گذاری‌های امن مانند شمش طلا شده است.

همزمان اقتصاد اسرائیل هم بحران کنونی را حس کرده است. روز دوشنبه شیکل اسرائیل در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود در هشت سال اخیر سقوط کرده است.بانک مرکزی اسرائیل اعلام کرد که در پی نااطمینانی بازار تا سقف ۳۰ میلیارد دلار ارز به فروش خواهد رساند تا پول ملی‌اش را تقویت کند.

این بانک در بیانیه‌ای با اعلام این طرح نوشت: «به منظور تعدیل نوسانات نرخ ارز و تأمین نقدینگی لازم برای ادامه عملکرد صحیح بازارها، طی دوره آتی در بازار مداخله خواهد کرد.»

همچنین اضافه کرد که نقدینگی اضافی تا سقف ۱۵ میلیارد دلار نیز در بازار عرضه می‌کند.

چندین شرکت هواپیمایی در آسیا پروازهای خود به اسرائیل را به دلیل وضعیت امنیتی این کشور لغو کردند.

خطوط هوایی هاینان، تنها شرکت هواپیمایی چینی که بین چین و اسرائیل پرواز می‌کند، پروازهای بین شانگهای و تل آویو را در روز دوشنبه لغو کرد، در حالی که Cathay Pacific نیز پرواز خود بین هنگ کنگ و تل آویو را در روز سه‌شنبه لغو کرد.شرکت هواپیمایی مجارستانی ویز ایر هم روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت که با توجه به وضعیت امنیتی اسرائیل، پروازهایش به تل‌آویو تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *