جنگ در نوار غزه؛ از شیوع بیماری تا اشغال خانه‌های شهروندان

ملی مذهبی _ کمبود آب سالم و اختلال در ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی در پی بمباران‌های سهمگین غزه و حملات دامنه‌دار ارتش اسرائیل به این بخش محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی، خطر شیوع بیماری های عفونی را افزایش داده است.

سازمان‌های متولی بهداشت و سلامت نسبت به یک بحران قریب‌الوقوع بهداشتی در نوار غزه هشدار می دهند، جایی که اختلال در سیستم‌های سلامت و پزشکی و نیز کمبود آب سالم به خطر شیوع انواع بیماری‌های عفونی دامن می‌زند.

کمیته بین‌المللی نجات که مقر آن در نیویورک است روز پنجشنبه نسبت به شیوع اجتناب ناپذیر بیماری‌هایی همچون وبا و حصبه در غزه که منشا آن استفاده از آب‌های آلوده و نبود خدمات مناسب بهداشتی است، هشدار داد.

به موجب هشدار مسئولان این سازمان، در حال حاضر به دلیل بمباران‌های مرگبار اسرائیل ۹۵ درصد از جمعیت غزه به آب سالم و بهداشتی دسترسی ندارند.
این در حالی است که بنا به همین گزارش، ۶۴ درصد از تأسیسات و مراکز ارائه دهنده خدمات اولیه بهداشتی و پزشکی در غزه از فعالیت بازمانده و تعطیل شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه هشدار داد که کمبود سوخت روند جمع‌آوری زباله‌ها را مختل کرده و باعث تعطیلی کارخانه‌های تصفیه و نمک‌زدایی از آب شده است؛ مسئله‌ای که زمینه گسترش قابل توجه بیماری‌های ناشی از عفونت‌های باکتریایی مانند اسهال را فراهم کرده است به نحوی که از اواسط اکتبر تاکنون بیش از ۳۳هزار نفر در غزه به این بیماری مبتلا شده‌اند.

به گفته کارشناسان سازمان متولی بهداشت در جهان، با آوارگی نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر در سراسر غزه، ازدحام و شلوغی بیش از حد در مراکز بهداشتی و پناهگاه‌ها خطر انتقال بیماری‌های عفونی را افزایش داده است.

باب کیچن، معاون بخش فوریت‌های کمیته بین‌المللی نجات، می‌گوید: «شرایط برای گسترش بیماری‌های واگیردار و قابل انتقال از طریق آب (در غزه) مهیا است؛ این بیماری‌ها بر کودکان تأثیر منفی می‌گذارند و منجر به مرگ‌های قابل پیشگیری می‌شوند.»
سازمان جهانی بهداشت همچنین هشدار داد: اختلال در روند معمول واکسیناسیون و همچنین کمبود دارو برای درمان بیماری‌های واگیر، به افزایش خطر گسترش سریع بیماری در غزه دامن زده است.

کمیته بین‌المللی نجات و سازمان بهداشت جهانی، هر دو بار دیگر خواستار برقراری آتش‌بس بشردوستانه در غزه برای تسهیل در کمک‌رسانی به غیرنظامیان شده‌اند.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید نظامیان کشورش به شکلی «استثنایی» در عملیات تهاجمی خود علیه گروه حماس در نوار غزه پیشروی کرده است. 

او پنجشنبه شب در مصاحبه با شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» گفت: «ما به دنبال حکمرانی بر غزه نیستیم. دنبال اینکه آنجا را اشغال کنیم هم نیستیم بلکه می‌خواهیم برای غزه و خودمان آینده بهتری رقم بزنیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که کشورش «بدون آزادی گروگان‌ها» با برقراری آتش‌بس موافقت نخواهد کرد. بنیامین نتانیاهو برنامه اسرائیل برای نوار غزه را «پاکسازی نظامی، پاکسازی از عناصر رادیکال و بازسازی» عنوان کرد. 

ارتش اسرائیل می‌گوید در جریان عملیات گسترده در کرانه باختری «۴۱ فلسطینی» دیگر را بازداشت کرده است

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که در جریان عملیاتی گسترده در کرانه باختری رود اردن «۴۱ فلسطینی» را بازداشت کرده است.

به گفته مقام‌های اسرائیل از زمان آغاز جنگ با گروه حماس تاکنون «۱۵۴۰ فلسطینی» در کرانه باختری بازداشت شده‌اند. اسرائیل «۹۳۰ نفر» از بازداشت‌شدگان را مرتبط با حماس توصیف کرده است. 

نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق درباره حملات اسرائیل به مناطق پرجمعیت غزه شد

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه خواستار تحقیق درباره حملات اسرائیل به مناطق پرجمعیت نوار غزه شد.

او که به امان، پایتخت اردن سفر کرده است از «بمباران و گلوله‌باران بدون تفاوت قائل شدن» در مناطق پرجمعیت نوار غزه سخن گفت. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که اسرائیل باید «فورا» به این روش خاتمه دهد و در مورد آنچه روی داده است تحقیق صورت گیرد. 

فولکر تورک به «نگرانی جدی» بابت «حملات نامتناسب» و «ناقض مقررات بین‌المللی» اشاره کرد. 

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

حزب‌الله لبنان از کشته‌شدن «۷ نفر» از جنگجویان عضو این گروه در حملات اسرائیل خبر داد

حزب‌الله لبنان روز جمعه اعلام کرد که «هفت نفر» از جنگجویان عضو این گروه در حملات اسرائیل کشته شدند. 

گروه حزب‌الله لبنان اشاره‌ای به زمان و مکان کشته شدن جنگجویان خود نکرده است. این گروه هویت کشته‌شدگان را نیز اعلام نکرده است. 

به گفته مسئولان حزب‌الله لبنان از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و گروه حماس تاکنون «۶۸ نفر» از اعضای حزب‌الله کشته شده‌اند. 

حملات اسرائیل به جنوب لبنان

رئیس آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خواستار پایان «کشتار» در نوار غزه شد

فیلیپه لاتزارینی، رئیس آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی روز جمعه خواستار پایان «کشتار» در نوار غزه شد.

او همچنین از اسرائیل خواست تا به محاصره این باریکه پایان دهد. رئیس آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی اظهار داشت: «با خاک یکسان کردن کامل محله‌ها پاسخ به جنایات هولناک حماس نیست. برعکس این کار نسل جدیدی از فلسطینی‌های آسیب‌دیده پدید می‌آورد. کسانی که ممکن است به چرخه خشونت ادامه دهند. کشتار باید متوقف شود.»

رئیس آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی

11/10/2023 02:40 AM

تظاهرات فعالان کارگری در بریتانیا علیه شرکت صنایع جنگ‌افزاری؛ «سلاح‌هایی که اینجا تولید می‌شود جان مردم را در غزه می‌گیرد»

ده‌ها نفر از فعالان کارگری روز جمعه مسیر منتهی به یکی از کارخانه‌های شرکت صنایع جنگ‌افزاری «بی‌ای‌ئی سیستمز» در بریتانیا را مسدود کردند.

تظاهرکنندگان که پرچم‌های فلسطین را در دست داشتند این شرکت صنایع نظامی را به تولید سلاح برای اسرائیل متهم کردند. آنها که با شعار «کارگران برای فلسطین آزاد» گردهم آمده بودند دست‌نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «سلاح‌هایی که اینجا تولید می‌شود جان مردم را در غزه می‌گیرد.»

شرکت‌کنندگان در این تجمع از دولت بریتانیا خواستند به «همدستی» در «جنایات جنگی در فلسطین» پایان دهد و از «آتش‌بس فوری» بین اسرائیل و حماس حمایت کند. 

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *