جنگ غزه در دوراهی «توقف» یا «تعلیق» ؛ خطر وتوی آمریکا باز هم وجود دارد

ملی مذهبی _ به گزارش ارتش دفاعی اسرائیل  (IDF) شبکه تونل‌های زیر “منطقه رهبری” حماس در غزه منهدم شده است. این تاسیسات که در زیر محله ریمال شهر غزه قرار دارد، شامل شبکه‌ای از تونل‌هایی است که “خانه‌های امن” و دفاتر اعضای ارشد حماس را به هم متصل می‌کند. بر اساس این اطلاعات، شبکه یاد شده متشکل از تونل‌هایی است که به صورت استراتژیک به هم متصل شده‌اند و شامل درها و اتاق‌هایی نیز می‌شود که برای پنهان شدن در آنها برای مدت طولانی طراحی شده‌اند. بخش‌هایی از تونل‌ها محل نگهداری مواد غذایی، آب و همچنین زیرساخت‌های تولید برق بود.

ارتش اسرائيل روز چهارشنبه نیز اعلام کرد که پس از عملیاتی در بیمارستان رنتیسی در شمال نوار غزه، کنترل این مکان را به دست گرفته است. در طول این عملیات، سربازان به اطلاعاتی دست یافتند که به ارتش اسرائیل در نابودی تونل‌ها کمک کرد.

افزایش حمایت فلسطینی‌ها از «مبارزه مسلحانه» علیه اسرائیل

براساس نظرسنجی که هفته گذشته توسط یک موسسه تحقیقاتی برجسته فلسطینی منتشر شد، نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از فلسطینیان باریکه غزه و کرانه باختری اشغالی از «مبارزه مسلحانه» به عنوان بهترین راهبرد برای رسیدن به یک کشور مستقل و پایان دادن به اشغال اسرائیل حمایت می‌کنند. این رقم حاکی از رشد ۱۰ درصدی نسبت به سه ماه پیش از آن است. تنها ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از انجام مذاکره و تنها ۱۳ درصد از برگزاری اعتراضات بدون خشونت حمایت کردند. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی اعلام کردند که از کشتن یا ربودن غیرنظامیان اسرائیلی حمایت نمی‌کنند و ۵۶ درصد گفته‌اند که گروگان‌گیری غیرنظامیان را قبول ندارند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که میزان حمایت از حماس در بین فلسطینیان ساکن کرانه باختری بیش از سه برابر شده و از ۱۲ درصد به ۴۴ درصد رسیده است. در همین حال، در باریکه غزه، حمایت از گروه حماس تنها ۴ درصد افزایش داشته و از ۳۸ درصد به ۴۲ درصد رسیده است.

این نظرسنجی و همچنین مصاحبه‌های تلفنی از مردم نشان می‌دهد که با ادامه جنگ در غزه، انزجار و خشم فلسطینی ها از ایالات متحده آمریکا و اروپا نیز افزایش یافته است. این نظرسنجی را «مرکز فلسطینی مطالعات سیاستگذاری و نظرسنجی» مستقر در رام الله بین تاریخ ۲۲ نوامبر تا دوم دسامبر از فلسطینیان ساکن کرانه باختری و فلسطینیان ساکن نوار غزه انجام داده است. در مجموع با ۱۲۳۱ فلسطینی مصاحبه شد که ۷۵۰ نفر در کرانه باختری بودند.بر اساس این نظرسنجی، در حالی که فلسطینی‌ها از حماس و تشکیلات خودگردان فلسطینی به دلیل فساد و از آمریکا به دلیل بی‌تفاوتی انتقادهایی دارند اما معتقدند که دولت اسرائیل را بیش از هر بازیگر دیگری مقصر این وضعیت می‌دانند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل: اگر قطعنامه به شکل فعلی پیشنهاد شود از آن حمایت می‌کنیم

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید کشورش از نسخه کنونی قطعنامه پیشنهادی در مورد وضعیت در نوار غزه حمایت خواهد کرد. این در حالی است که به گفته منابع دیپلماتیک در آخرین نسخه پیشنهادی دیگر اشاره‌ای به لزوم «توقف» یا «تعلیق» درگیری‌ها در نوار غزه نشده است. در پیش‌نویس اولیه قطعنامه پیشنهادی امارات عربی متحده از لزوم «توقف فوری و پایدار» درگیری‌ها سخن گفته شده بود. در پیش‌نویس بعدی که برای جلب رضایت واشنگتن لحنی ملایم‌تر داشت به لزوم «تعلیق فوری» درگیری‌ها اشاره شده بود. 

با این حال سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت پیش‌نویسی که کشورش از آن حمایت می‌کند متنی «تضعیف‌شده» نیست و کشورهای عربی از آن حمایت می‌کنند. این در حالی است که هنوز مشخص نیست که دیگر اعضای شورای امنیت به ویژه روسیه به حمایت از قطعنامه‌ای بدون تاکید بر برقراری «آتش‌بس» راضی خواهند شد یا خیر.  بنا به گزارش‌ها در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آمریکا حاضر به حمایت از آن شده به «تدابیر فوری در راستای دسترسی بشردوستانه و اضطراری به صورت امن و بدون ممانعت» اشاره شده است. در بخش دیگری از این متن از لزوم «ایجاد شرایطی برای دستیابی به توقف پایدار درگیری‌ها» سخن گفته شده است. 

افزایش حمایت فلسطین‌ها از «مبارزه مسلحانه» علیه اسرائیل

براساس نظرسنجی که هفته گذشته توسط یک موسسه تحقیقاتی برجسته فلسطینی منتشر شد، نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از فلسطینیان باریکه غزه و کرانه باختری اشغالی از «مبارزه مسلحانه» به عنوان بهترین راهبرد برای رسیدن به یک کشور مستقل و پایان دادن به اشغال اسرائیل حمایت می‌کنند. این رقم حاکی از رشد ۱۰ درصدی نسبت به سه ماه پیش از آن است. تنها ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از انجام مذاکره و تنها ۱۳ درصد از برگزاری اعتراضات بدون خشونت حمایت کردند. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی اعلام کردند که از کشتن یا ربودن غیرنظامیان اسرائیلی حمایت نمی‌کنند و ۵۶ درصد گفته‌اند که گروگان‌گیری غیرنظامیان را قبول ندارند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که میزان حمایت از حماس در بین فلسطینیان ساکن کرانه باختری بیش از سه برابر شده و از ۱۲ درصد به ۴۴ درصد رسیده است. در همین حال، در باریکه غزه، حمایت از گروه حماس تنها ۴ درصد افزایش داشته و از ۳۸ درصد به ۴۲ درصد رسیده است. این نظرسنجی و همچنین مصاحبه‌های تلفنی از مردم نشان می‌دهد که با ادامه جنگ در غزه، انزجار و خشم فلسطینی ها از ایالات متحده آمریکا و اروپا نیز افزایش یافته است.

این نظرسنجی را «مرکز فلسطینی مطالعات سیاستگذاری و نظرسنجی» مستقر در رام الله بین تاریخ ۲۲ نوامبر تا دوم دسامبر از فلسطینیان ساکن کرانه باختری و فلسطینیان ساکن نوار غزه انجام داده است. در مجموع با ۱۲۳۱ فلسطینی مصاحبه شد که ۷۵۰ نفر در کرانه باختری بودند.

بر اساس این نظرسنجی، در حالی که فلسطینی‌ها از حماس و تشکیلات خودگردان فلسطینی به دلیل فساد و از آمریکا به دلیل بی‌تفاوتی انتقادهایی دارند اما معتقدند که دولت اسرائیل را بیش از هر بازیگر دیگری مقصر این وضعیت می‌دانند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل: اگر قطعنامه به شکل فعلی پیشنهاد شود از آن حمایت می‌کنیم

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید کشورش از نسخه کنونی قطعنامه پیشنهادی در مورد وضعیت در نوار غزه حمایت خواهد کرد. این در حالی است که به گفته منابع دیپلماتیک در آخرین نسخه پیشنهادی دیگر اشاره‌ای به لزوم «توقف» یا «تعلیق» درگیری‌ها در نوار غزه نشده است. در پیش‌نویس اولیه قطعنامه پیشنهادی امارات عربی متحده از لزوم «توقف فوری و پایدار» درگیری‌ها سخن گفته شده بود. در پیش‌نویس بعدی که برای جلب رضایت واشنگتن لحنی ملایم‌تر داشت به لزوم «تعلیق فوری» درگیری‌ها اشاره شده بود. 

با این حال سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت پیش‌نویسی که کشورش از آن حمایت می‌کند متنی «تضعیف‌شده» نیست و کشورهای عربی از آن حمایت می‌کنند.این در حالی است که هنوز مشخص نیست که دیگر اعضای شورای امنیت به ویژه روسیه به حمایت از قطعنامه‌ای بدون تاکید بر برقراری «آتش‌بس» راضی خواهند شد یا خیر. 

بنا به گزارش‌ها در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آمریکا حاضر به حمایت از آن شده به «تدابیر فوری در راستای دسترسی بشردوستانه و اضطراری به صورت امن و بدون ممانعت» اشاره شده است. در بخش دیگری از این متن از لزوم «ایجاد شرایطی برای دستیابی به توقف پایدار درگیری‌ها» سخن گفته شده است. 

بیش از نیم میلیون نفر در نوار غزه در نتیجه جنگ گرسنگی می‌کشند

به گزارش آسوشیتدپرس سازمان ملل متحد هشدار داده است که بیش از ۵۷۰ هزار نفر، یعنی تقریبا یک چهارم ساکنان نوار غزه بر اثر جنگ به شدت گرسنگی می‌کشند، زیرا پس از حمله حماس در هفتم اکتبر به اسرائیل و واکنش شدید ارتش این کشور، مقادیر کافی مواد غذایی به غزه نمی‌رسد.عارف حسین، اقتصاددان ارشد در برنامه جهانی غذای سازمان ملل در این باره گفته است که او “هرگز چیزی در مقیاس و با شتاب آنچه در غزه اتفاق می‌افتد” ندیده است.

به گفته انجمنی که طبقه‌بندی امنیت یکپارچه غذایی (IPC) را پیگیری می‌کند، تامین مواد غذایی برای تمامی مردم غزه در مرحله “بحرانی” طبقه‌بندی شده است. بنا بر گزارشی پیرامون میزان دسترسی به مواد غذایی، کل جمعیت دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفری باریکه غزه در فاصله هشتم دسامبر سال جاری میلادی تا هفتم فوریه سال ‌آینده بر اساس جدول IPC در فاز سوم بحران یا بدتر از آن قرار می‌گیرد.این در تمام مدتی که طبقه‌بندی فاز امنیت یکپارچه غذایی به وجود آمده، یعنی از سال ۲۰۰۴ تاکنون سابقه نداشته است. حداقل یک خانوار از چهار خانوار در غزه حتی در فاز پنجم بحران غذایی یعنی در رده “فاجعه‌بار” طبقه‌بندی شده است. سازمان ملل نیز در انجمن یاد شده سهیم است.https://p.dw.com/p/4aSLYکپی لینک

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *