جنگ میان لابی‌های اسلحه و حامیان کنترل سلاح در کانادا

خبرگزاری میزان – کانادایی‌ها در حالی به موضوع طولانی‌ترین مرز بی دفاع جهان افتخار می‌کنند که همسایه آن سوی مرز مذکور، آمریکاست؛ کشوری با بالاترین نرخ تیراندازی جمعی و خشونت‌های مسلحانه.

در عین حال،به نظر می‌رسد به موازات فرسوده شدن قانون‌های مربوط به کنترل اسلحه در کانادا در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶، مرز مورد افتخار این کشور در حال فروریختن است؛ چراکه بحث خشونت تسلیحاتی و متعاقب آن کنترل اسلحه در کانادا به بحث‌های مشابه در آمریکا تبدیل شده است و مانند آن چه در کشور همسایه می‌گذرد، پیامد‌های جدی برجای می‌گذارد.

دلیل این که بحث در مورد کنترل سلاح و خشونت با سلاح در کانادا به بحث در این موارد در آمریکا شبیه می‌شود، این است که کانادا به شدت تحت تاثیر قاچاق اسلحه از آمریکا قرار دارد.

ناتوانی ترودو از حل‌وفصل بحران خشونت تسلیحاتی

در حالی که نرخ خشونت‌های تسلیحاتی در کانادا به شکل فزاینده‌ای در حال رسد، دولت «جاستین ترودو»، نخست وزیر این کشور به کاهش این روند از طریق اقدام‌ها و قانون‌های جدید برای کنترل سلاح گرم امیدوار است.

باید توجه داشت که موضوع کنترل اسلحه در کانادا روی کاغذ، اقدامی آسان و پیروزی بزرگی برای دولت است، اما موانع مهمی در این زمینه وجود دارند که مهم‌ترین آن تاثیرپذیری بسیار بالای کانادایی‌ها از آمریکا در همه زمینه‌ها از جمله خشونت تسلیحاتی است.

کانادایی‌ها به اخبار آمریکا گوش می‌دهند و رسانه‌های کانادایی از دریچه نگاه آمریکایی‌ها گزارش می‌دهند؛ پس جای تعجب نیست که آن‌ها در مورد قانون کنترل اسلحه نیز نظری مشابه آمریکایی‌ها داشته باشند.

یک استاد دانشگاه کانادایی می‌گوید که کانادایی‌ها اخبار آمریکا را بیش از کانادا دنبال می‌کنند و یکی از این اخبار، رویداد‌ها و حوادث مربوط به اسلحه و قانون‌های مربوط به آن است.

یکی دیگر از موانع مهم پیش‌روی دولت کانادا برای مقابله با خشونت تسلیحاتی قاچاق اسلحه از آمریکا به این کشور است؛ اکثر قریب به اتفاق اسلحه‌های مورد استفاده در جنایت در کانادا از آمریکا به این کشور منتقل شده اند.

رشد خشونت تسلیحاتی در کانادا

خشونت تسلیحاتی در کانادا از دهه ۲۰۱۰ افزایش یافته و همچنان در مسیر رشد قرار دارد و همین امر نگرانی‌های جدی را در این کشور رقم زده است.

جرایم مرتبط با استفاده از سلاح گرم در کانادا در سال ۲۰۲۲ برای هشتمین سال متوالی رشد یافته است؛ جرایم تسلیحاتی در کانادا در سال ۲۰۲۲ حدود ۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ و حدود ۶۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۳ بود.

در عین حال، تیراندازی و ارتکاب جنایت با نشان دادن سلاح گرم نیز از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ در کانادا رشدی ۱۰۱ درصدی داشته است.

براساس آخرین نظرسنجی Small Arms Survey، کانادا پنجمین نرخ مالکیت اسلحه در جهان را دارد؛ در عین حال، دسترسی به اسلحه در خانه همواره به عنوان یک عامل خطر برای جراحت و مرگ با سلاح گرم نشان داده شده است.

در حال حاضر کانادا پس از آمریکا و شیلی سومین میزان قتل با سلاح گرم را در میان کشور‌های پردرآمد پرجمعیت دارد.

این کشور نهمین نرخ استاندارد شده سنی خودکشی با سلاح گرم در میان مردان را در جهان دارد که با ۲.۸۷ در هر ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است.

در دهه گذشته، این کشور ۱۵ رویداد تیراندازی جمعی را تجربه کرده است.

جدال لابی‌های اسلحه با حامیان قانون کنترل سلاح در کانادا

مداخلات لابی اسلحه در سیاست کانادا چیز جدیدی نیست، اما در سال‌های اخیر لفاظی‌ها و تاکتیک‌های آن‌ها بیشتر منعکس‌کننده لابی اسلحه آمریکا بوده است؛ روندی که همچنان در حال رشد است.

اکنون لابی‌های اسلحه در کانادا جبهه متحدی در برابر پزشکان کانادایی موافق قانون سختگیرانه کنترل سلاح تشکیل داده اند و کارزار‌های هدفمند به دنبال بی اعتبار کردن قربانیان اسلحه گرم و خانواده‌های آن‌ها، پزشکان و کارشناسان بهداشت عمومی هستند که در مورد آسیب‌های سلاح گرم صحبت کرده اند.

انتهای پیام/

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *