حاکمان نظامی نیجر از محاکمه رئیس‌جمهور مخلوع به اتهام «خیانت بزرگ» خبر دادند

سخنگوی حکومت نظامی نیجر یکشنبه شب ۲۲ مرداد اعلام کرد که محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع، به‌دلیل «خیانت بزرگ» تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرهنگ آمادو عبدالرحمن افزود که «همدستان داخلی و خارجی» محمد بازوم نیز به اتهام مشابه و همچنین «تضعیف امنیت داخلی و خارجی کشور» تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

او افزود حکومت نظامی نیجر «اسناد و مدارک کافی» برای طرح چنین اتهاماتی گردآوری کرده است.

محمد بازوم از زمان برکناری توسط گارد ریاست‌جمهوری در روز ۱۱ مرداد، همراه با همسر و پسرش در اقامتگاه ریاست‌جمهوری در شهر نیامی، پایتخت، در حصر قرار دارد اما ظاهرا او کماکان می‌تواند با دنیای بیرون تماس داشته باشد.

شورای نظامیان نیجر مدعی است ارتباطات محمد بازوم با شهروندان و سران کشورهای خارجی و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی در دوره اخیر «مستندات» اتهامات مطرح‌شده علیه اوست.

به نوشته آسوشیتدپرس، طرح اتهام «خیانت» در صورت تأیید از سوی دادگاه نیجر ممکن است مجازات مرگ در پی داشته باشد. با این حال، تاریخی برای محاکمه احتمالی آقای بازوم تعیین نشده است.

افراد نزدیک به خانواده و مهره‌های سیاسی در حزب رئیس‌جمهور محصور به رسانه‌ها گفته‌اند که برق و آب در محل نگاهداری او و خانواده‌‌اش قطع شده و مواد غذایی‌شان رو به اتمام است.

سخنگوی نظامیان نیجر با رد این گزارش‌ها در مورد وضعیت آقای بازوم، رهبران کشورهای غرب آفریقا و کسانی را که «مربیان بین‌المللی آن‌ها» نامید، به دخالت و راه‌اندازی کارزار اطلاعات نادرست برای «بی‌اعتبار کردن» حکومت نظامیان متهم کرد.

سران بلوک ۱۵ کشور غرب آفریقا موسوم به «اکوواس» در پی نشست اضطراری خود در روز هشتم مرداد، با تشکیل یک نیروی ضربت برای دخالت احتمالی در نیجر جهت احیای نظم و قانون اساسی، یک هفته به نظامیان دخیل در کودتای این کشور مهلت دادند تا محمد بازوم را به قدرت برگردانند.

اما با سپری شدن ضرب‌الاجل یادشده، گام مشخصی از سوی کشورهای بلوک غرب آفریقا علیه نظامیان حاکم بر نیامی، غیر از اعلام تحریم علیه افسران ارشد دخیل در کودتا، برداشته نشد.

با این حال، دولت سنگال روز ۲۰ مرداد برای مشارکت نیروهای خود در نیجر دستوری صادر کرد که خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را رؤیت کرده است اما جزئیات این دستور مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا شامل ۵۵ کشور، روز ۲۳ مرداد برای بررسی اوضاع نیجر تشکیل جلسه دادند.

در حالی که کشورهای غربی، نیجر را شریک خود در مبارزه با خشونت‌های فزاینده جهادی مرتبط با القاعده یا داعش می‌دیدند، گزارش‌ها حاکی است که از زمان کودتا، خشونت از سوی نیروهای جهادی در داخل نیجر گسترش یافته است.

به گزارش آسوشیتدپرس شواهد حاکی است که گروه‌های جهادی در حال بهره‌برداری از اتفاقات نیجر برای تثبیت قدرت خود در این کشور اسلامی هستند.

یک کارشناس امور جهادی به این خبرگزاری گفت که توقف همکاری‌ها و مشغول بودن ارتش به تحکیم کودتای خود در نیامی، به گروه‌های جهادی فرصت داده است تا فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

وضعیت جاری در نیجر که پنجمین کودتای نظامیان در این کشور طی شش دهه اخیر و هفتمین کودتا در منطقه آفریقای مرکزی و غربی در سه سال گذشته است، موجب نگرانی از تکرار کودتا در برخی کشورهای دیگر قاره سیاه شده است. نیجر به عنوان یک تولیدکننده بزرگ اورانیوم برای تأمین برق فرانسه اهمیت زیادی دارد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس، رویترز، گاردین، رادیو فردا/ف.ر./ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *