حجاب اجباری؛ شهرداری تهران ۴۰۰ «حجاب‌بان» با حقوق ۱۲ میلیون تومانی در مترو مستقر می‌کند

در ادامه فشارها بر زنان برای رعایت حجاب اجباری، یک روزنامه اینترنتی در ایران گزارش داد که شهرداری تهران با استخدام «۴۰۰ نیروی یگان حفاظت» آنها را به عنوان «حجاب‌بان» با حقوق ماهیانه «۱۲ میلیون تومان» در مترو به کار خواهد گرفت.

به گزارش روزنامه اینترنتی «فراز» در روز یک‌شنبه ۱۵ مرداد، این نیروها «آموزش‌دیده» هستند و توسط شرکت «حامیان شهر شهرداری تهران» استخدام شده‌اند.

منبع آگاه به «فراز» گفته که این ۴۰۰ «حجاب‌بان» قرار است در قبال جلوگیری از ورود زنانی فاقد حجاب اجباری به واگن‌های مترو و همچنین تحویل دادن آنها به نیروی انتظامی مبلغ ماهانه ۱۲ میلیون تومان حقوق بگیرند و «مزایای سختی کار هم به آنها تعلق خواهد گرفت.»

حقوق ۱۲ میلیون تومانی به ماموران اعمال حجاب اجباری در حالی است که بنا بر مصوبه شورای عالی کار برای سال ۱۴۰۲، حداقل دستمزد ماهانه کارگران کمتر از پنج میلیون و ۳۱۰ هزار تومان است. این رقم برای کارگران مشمول قانون کار، متاهل و دارای فرزند حدود ۸ میلیون تومان است.

این در شرایطی است که دستمزد پرداختی به کارگران و سایر مزدبگیرانی که مشمول قانون کار نیستند، کمتر از مصوبه شورای عالی کار است.

بر اساس این گزارش، نیروهای «حجاب‌بان» فقط می‌توانند «تذکر لسانی» بدهند و از ورود ناقضان حجاب اجباری به مترو جلوگیری کنند و «در صورت مقاومت» زنان را به نیروی انتظامی معرفی کنند.

در این گزارش آمده، نیروهای «حجاب‌بان» در صورتی که با شهروندان درگیر شوند، «از خدمت معلق خواهند شد.»

پیش از این نیز، چهارم مرداد رئیس کل دادگستری استان اصفهان اعلام کرده بود که «دوره آموزش ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفره» برای «آمران به معروف و ناهیان از منکر» از سوی «معاونت پیشگیری دادگستری استان» و «با همکاری سایر سازمان‌ها» برگزار می‌شود.

  • اجبار مانتو و مقنعه برای کارکنان زن اغذیه‌فروشی‌ها در مشهد

رئیس اتحادیه فروشندگان فراورده‌های گوشتی، اغذیه، پیتزا، و غذاهای فانتزی در مشهد گفت پوشش مانتو و مقنعه برای کارکنان زن کسبه این اتحادیه از یک‌شنبه ۱۵ مرداد اجباری شده است.

به گفته حمید اموری سرابی، به واحدهای صنفی این اتحادیه در مشهد گفته شده که «استفاده از پوشش متحدالشکل مانتو و مقنعه برای بانوان شاغل در واحدهای صنفی» الزامی است.

مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه اعلام کرد شماری از نمایندگان پیشنهاد داده‌اند که لایحه «عفاف و حجاب» در یک کمیسیون مشترک تصویب شود و بدون رأی‌گیری در صحن، به طور مستقیم به شورای نگهبان برود.

بنا بر گزارش‌ها، ایت تصمیم در نشست غیرعلنی «فراکسیون انقلاب» گرفته شده است.

شهلا شفیق، جامعه‌شناس، در روزهای پیشین به صدای آمریکا گفته است که قوانین جمهوری اسلامی در زمینه حجاب اجباری در اراده مردم تأثیری ندارد و مردان نیز می‌توانند در کنار زنان با آن مقابله کنند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *