حضور نیروهای امنیتی در اطراف مسجد مکی تحریک‌آمیز

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، روحانی اهل سنت، در واکنش اقدام نیروهای امنیتی در باز گسترده نمازگزاران و مردم زاهدان در روز جمعه، «حضور نیروهای نظامی و امنیتی در اطراف مصلی و مسجد جامع مکی زاهدان» را «تحریک‌آمیز» خواند.

وی همچنین تاکید با گذشت بیش از یک سال هنوز «هیچ قدم مناسبی در رای التیام دردهای» خانواده‌های کشته‌گان «جمعه خونین زاهدان» بره نه .

سخنان مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی واکنشی اقدام نیروهای انتظامی و امنیتی در ایجاد «فضای امنیتی» در محدوده مسجد و مصلای مکی زاهدان و «باز همراه با خشونت ید شمار زیادی از شهروندان» پس از نماز جمعه اهل سنت و در جریان اعتراض هفتگی مردم شهر.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی سخنان او روز یکشن در سایت رسمی امام جمعه اهل سنت زاهدان منتشر ، درباره اتفاقات بعد از نماز جمعه ۲۸ مهر ماه در زاهدان، گفت: «مردم زاهدان در سالگرد فاجعۀ جمعه خونین زاهدان تظاهراتی برگزار ند و حرف خودشان را زدند.»

روحانی بلندپایه اهل سنت افزود: «بیشترین درد و ناراحتی مردم اعضای خانواده‌های آنها در جمعه خونین زاهدان در روز ۸ مهر ۱۴۰۱ شهادت ند، متاسفانه هنوز نسبت موضوع گی نه و هیچ قدم مناسبی در رای التیام دردهای آنان بره نه .»

امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود نظرش «مردم بعد از نماز جمعه با سکوت و ذکر پروردگار منازل‌شان بروند و مردم هم رعایت ه‌اند، اما حضور گستردۀ نیروها در خیابان‌های اطراف مسجد و مصلا سبب تحریک بیشتر مردم می‌شود.»

مولوی عبدالحمید اساعیل‌زهی اضافه «جوانان وقتی می‌بینند ماموران با گستردگی آمده‌اند، احساساتی می‌شوند» اما «اگر مأموران نباشند هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.»

روحانی بلندپایه اهل سنت در بخشی از سخنانش گفت «دلیل در جمعه گذشته (۲۸ مهر) حساسیت‌هایی ایجاد اولا ماموران ‌صورت بسیار وسیع و گسترده حضور پیدا ه ند» و «ثانیا نمازخانه اهل سنت در پونک تصرف ه .»

مولوی عبدالحمید در بخشی از سخنان خود همچنین گفت: «عوامل نفوذی در بین مردم حضور» پیدا می‌کنند و «مشاهده ه شعارها را هم معمولا همین عوامل نفوذی می‌دهند و مردم را تحریک می‌کنند»، همین طور «در سال ۱۳۷۲ مردم زاهدان تخریب مسجد اهل سنت شیخ فیض در مشهد اعتراض ند، نیز عوامل نفوذی اقدام شکستن شیشۀ چند مغازه ند و دنبال آن نیروها سمت مردم و مسجد مکی تیراندازی ند.»

امام‌جمعه زاهدان تاکید «اگر ماموران در محدوده مسجد و مصلای مکی حضور پیدا نکنند و نظم و امنیت را خودِ مردم بسپارند دغدغه‌های طرفین برطرف ه و خود‌خود آرامش برقرار می‌شود».

در همین حال رسانه حقوق بشری حال‌وش روز یکشن ۳۰ مهر ماه از احراز «هویت ۱۰۵ تن از دستکم ۵۰۰ بازی روز جمعه» گزارش داد.

در گزارش همچنین تاکید ه «دست‌کم ۳۲ تن از باز‌گان احراز هویت ه» از «کودکان زیر هجده سال» هستند روز جمعه توسط «نیروهای امنیتی و نظامی با خشونت» در زاهدان باز ه‌اند.

در همین زمینه فضل‌الرحمان کوهی، امام‌جمعه روستای پشامگ شهرستان سرباز سیستان و بلوچستان و شماری از همراهانش روز یکشن ۳۰ مهر ماه بعد از دیدار با مولوی عبدالحمید اسماهیل‌زهی در زاهدان دست نیروهای امنیتی باز .

روحانی اهل سنت بعد از مدت‌ها باز و زندان تازگی آزاد ه ، پیش از باز در واکنش سرکوب روز جمعه معترضان در زاهدان گفته «حمله نیروهای نظامی مردم نمازگزار زاهدان کمتر از ظلم اسرائیل مردم فلسطین نیست.»

دادسرای ویژه روحانیت مشهد در اطلاعیه‌ای باز دوباره مولوی کوهی را تایید و افزود روحانی اهل سنت پس از آزادی رافت نظام شامل حالش ه کم توجهی ه» و «باز هم بر مواضع هنجارشکن و وحدت‌ستیز خود همنوا و همرا با جریانات معاند و برانداز» تاکید ه .

ان سیستان و بلوچستان از ان‌هایی در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ شاهد بیشترین اعتراضات و بیشترین تعداد کشته‌گان را نیز ه . در جریان «جمعه خونین زاهدان» در روز ۸ مهر پارسال نزدیک یکصد تن از مردم و از جمله کودکان دست نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی کشته ند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *