حماس از حزب‌الله انتظار حمایت بیشتری را

در میانه جنگ حماس و اسرائیل از آغاز آن، حزب‌الله نیز در لبنان درگیر تحرکات مرزی علیه اسرائیل ه، یک مقام ار حماس فاش سازمان او حمایت بیشتری از حزب‌الله را انتظار می‌کشید.

غازی حمد، از سران دفتر سیاسی حماس و از مسئولان امور انرژی در باری غزه فعلا در بیروت، پایتخت لبنان سر می‌برد، روز پنج‌شن، چهارم آبان، در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت با توجه حملات هوایی اسرائیل و شمار زیاد کشته‌ها در غزه، «ما (حمایت) بیشتر» از متحدان، از جمله حزب‌الله لبنان مورد حمایت ایران ، نیاز داریم.

غازی حمد گفت: «حزب‌الله اکنون علیه اشغالگری اقدام می‌کند. ما بسیار قدردان هستیم. اما توقف تجاوز در غزه، کارهای بیشتری نیاز … انتظار ما بیشتر .»

او گفت دیدگاه ما همه جه‌ها را باز کنیم. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم در مقاومت در برابر اشغالگری شرکت کنند، ما می‌خواهیم همه مرزها را روی همه (کسانی جنگ اسرائیل بروند) باز کنیم، زیرا فکر می‌کنم منطقی نیست (تنها) مردم غزه ‌گونه باشند بجنگند و هدف قرار بگیرند و کشته شوند.

غازی حمد ادامه داد: آن ‌چه در طرف لبنانی رخ می‎‌دهد، بخشی از مبارزه با اشغالگری … اما باید بیشتر با… اگر بتوانند در رویارویی شرکت کنند، بید و کاری را می‌توانند انجام دهند، درها باز . می‌خواهیم بید و شرکت کنند.

نوشته آسوشیتدپرس، بیان انتظار در خصوص مداخله قوی‌تر حزب‌الله در جنگ حماس با اسرائیل، یک درخو آشکارا کم‌سابقه از سوی متحدانش محسوب می‌شود.

غازی حمد اشاره ن حماس مشخصا چه انتظاراتی از حزب‌الله یا سایر متحدان خود ه برآورده نه یا کمتر از سطح توقع سران حماس ه .

حماس و حزب‌الله دو نیروی نیابتی مهم در «محور مقاومت» و از متحدان اصلی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند.

از یک روز بعد از حمله حماس اسرائیل در روز ۱۵ مهر اعلان جنگ اسرائیل علیه آن سازمان در غزه را درپی آورد، نیروهای حزب‌الله و ش‌نظامیان سازمان‌های مسلح فلسطینی در جنوب لبنان، حملات متعدد و روزانه علیه مرز شمالی اسرائیل انجام دادند.

حزب‌الله هر روز مرگ شماری از نیروهای خود در واکنش متقابل اسرائیل را تأیید ه و آن‌ها را «شهدای راه قدس» نامیده .

اسرائیل شمار کشته‌های حزب‌الله در رویدادها را دست‌کم ۵۰ تن اعلام و تأیید ه هشت اسرائیلی شامل یک غیرنظامی و هفت نظامی‌ در سلسله حملات در مرزهای شمال اسرائیل با جنوب لبنان کشته ه‌اند.

ارتش اسرائیل همچنین با تخلیه شهرک مرزی کریات شمونا و ۱۸ شهرک دیگر در مرز شمالی خود، ده‌ها هزار نیرو در مناطق مستقر ه .

نخست ‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل حزب‌الله و لبنان هار داده‌اند باز ن جه جنگ دیگری برای اسرائیل، در حالی کشور مشغول جنگ در جه جنوبی (غزه) ، مفهوم «نای لبنان» خواهد .

نجیب میقاتی، نخست ‌وزیر و ژنرال جوزف عون، فرمانده ارتش لبنان روز چهارشن از جنوب لبنان بازدید ند. آقای میقاتی تأکید ه کشورش نباید از جنگ آسیب ببیند.

بخشی از افکار عمومی لبنان ‌ت از احتمال تکرار ویرانی‌ها و بار آمدن تلفات سنگین درعملیات احتمالی اسرائیل در واکنش حزب‌الله بیمناک و از طریق رسانه‌های نزدیک نیروهای سیاسی مخالف حزب‌الله در لبنان نگرانی را بیان می‌کند.

با حال، شب المنار، متعلق حزب‌الله، روز چهارشن هفته تصویری از دیدار حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله با صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد نخاله، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین را زیر قاب عکس بنیانگذار و رهبر کنونی جمهوری اسلامی ایران، منتشر و اعلام آن‌ سه در خصوص همبستگی نیروهای مقاومت رایزنی ه‌اند.

صالح العاروری روز چهارشن شب المنار گفت سازمان او از روز نخست جنگ با حزب‌الله و رهبری آن در رایزنی ه .

سران حماس در گذشته از برخوردار ن از همکاری حزب‌الله در ارتقای سطح آموزش ش‌نظامیان حماس در غزه سخن گفته ند.

در پاسخ گمانه‌زنی‎‌ها مبنی بر نقش احتمالی پشت‌پرده ایران و حزب‌الله در حمله روز ۱۵ مهرماه توسط حماس اسرائیل، غازی حمد در گفت‌وگوی خود با آسوشیتدپرس، گفت تصمیم حمله « صورت مستقل» گرفته ه و حماس «مسئولیت آن را برعهده می‌گیرد».

حمله حماس خاک اسرائیل بیش از ۱۴۰۰ کشته از میان اسرائیلی‌ها جا گذاشت، چند شهرک در جنوب اسرائیل را طعمه‌آتش و جا‌جایی دست‌کم ۲۵۰ هزار اسرائیلی منجر .

در طرف مقابل، ویرانی گسترده در باری غزه، از شهر غزه در بخش میانی باری گرفته تا شمالی‌ترین نقطه آن، و تلفات سنگین از غیرنظامیان منطقه ده هزار نفر نزدیک می‌شود، همراه با آوارگی بیش از ۷۰۰ هزار تن، حاصل سه هفته نخست جنگ برای فلسطینیان ه .

منابع: آسوشیتدپرس، هاآرتص، یورونیوز عربی، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *