حملات خونین روسیه به یک مرکز خرید، هم‌زمان با سفر بلینکن به اوکراین

هم‌زمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به اوکراین، حملات موشکی روسیه به یک مرکز خرید در شهر کوستیانتینیفکا، در منطقه دونتسک، دست‌کم ۱۷ کشته و بیش از ۳۰ زخمی برجای گذاشت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه ۱۵ شهریور با محکوم کردن حمله به شهری که رویارویی نظامی در آن جریان ندارد، از هدف قرار گرفتن غیرنظامیان توسط ارتش روسیه خبر داد.

اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین نیز این حمله را «ظالمانه و وحشتناک» توصیف نموده و اعلام کرد حمله به هر بخشی از کشور، حمله به کل کشور است: «ما باید قوی باشیم و در مقابل مشکلات بایستیم».

حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید و کشته شدن شهروندان غیرنظامی اوکراینی، از جمله یک کودک، هم‌زمان با سفر مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به کی‌یف برای ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به این کشور انجام شده است.

ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی ریختن مردم اطراف به خیابان و تلاش برای نجات دادن افراد داخل مرکز خرید را نشان می‌دهد.

وزیر کشور اوکراین از کشته شدن دست کم ۱۷ نفر و زخمی شدن ۳۲ تن دیگر خبر داده است.

حمله موشکی روسیه بعد از دیدار بلینکن با مقامات ارشد اوکراین برای حمایت از ضدحملات این کشور علیه نیروهای روسی در درازمدت انجام شده است.

آقای زلنسکی روز جاری همچنین بعد از دیدار با نخست‌وزیر دانمارک، از کمک‌های نظامی این کشور، خصوصاً جنگنده‌هایی که در اختیار کی‌یف قرار داده، تشکر کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سفر آقای بلینکن در راستای نشان دادن تعهد تزلزل‌ناپذیر آمریکا برای حمایت از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و دموکراسی اوکراین در مقابل تهاجم روسیه است.

مقامات آمریکایی که نخواسته‌اند نامی از آنها برده شود، به خبرنگاران گفته‌اند که سفر آقای بلینکن در راستای اعلام یک بسته کمکی نظامی جدید به ارزش ۱۷۵ تا ۲۰۰ میلیون دلار است و یک بسته کمکی نظامی دیگر نیز انتظار می‌رود اواخر هفته جاری رونمایی شود.

وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته است آنتونی بلینکن در این سفر با نخست‌وزیر دانمارک نیز دیدار کرده و از کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین، به‌ویژه تحویل جنگنده‌های «اف ۱۶» قدردانی کرده است.

خانم فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک، طی سخنرانی در پارلمان اوکراین اعلام کرد «جهان وامدار استقامت باورنکردنی و اراده تسلیم‌ناپذیر» اوکراینی‌ها در مقابل تهاجم همه‌جانبه روسیه است: «نبرد شما، نبرد ماست».

آقای بلینکن نیز با حضور در گورستان کی‌یف و اهدای تاج گل به مزار سربازان کشته شده این کشور در نبرد با روسیه گفت: «می‌خواهیم مطمئن شویم که اوکراین آنچه را که نیاز دارد، نه تنها برای موفقیت در ضدحملات کنونی، بلکه برای درازمدت در اختیارش باشد.»

او در ادامه تصریح کرد: «مصمم به ادامه همکاری با شرکای خود در بازسازی یک اقتصاد و دموکراسی قوی در اوکراین هستیم.»

این چهارمین سفر بلینکن به اوکراین از زمان تهاجم نظامی روسیه به این کشور در فوریه ۲۰۲۲ است.

اوکراین از سه ماه گذشته ضدحملات گسترده‌ای علیه نیروهای اشغالگر روسی در شرق و جنوب شرق کشور آغاز کرده، اما سرعت پیش‌روی نیروهای اوکراینی کمتر از انتظار بوده است.

روسیه نیز طی روزهای گذشته حملات هوایی به کی‌یف و دیگر نقاط اوکراین را شدت بخشیده، اما با تقویت سامانه‌های ضدهوایی اوکراین، اغلب این حملات نافرجام بوده است.

با استفاده از گزارش‌های الجزیره، رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ د.‌خ / پ.پ

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *