حملات پهپادی، پرواز در دو فرودگاه اصلی مسکو را مختل کرد

حملات پهپادی منتسب به اوکراین علیه روسیه در بامداد یک‌شنبه ۲۹ مرداد عملیات پروازی در دو فرودگاه اصلی مسکو را برای مدتی متوقف کرد و به ساختمان مرکزی یک ایستگاه بزرگ قطار در یک شهر دیگر روسیه آسیب زد.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، در کانال تلگرام نوشت که پدافند هوایی روسیه پهپاد رخنه‌کرده به آسمان مسکو را متوقف کرد.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده بود که پهپاد را با ابزار جنگ الکترونیک از کار انداخت و قطعات آن در نقطه‌ای پرت در استوپنسکی در حومه مسکو سقوط کرد.

با این حال، پروازها در دو فرودگاه «ونوکُوو» و «دومودِدوو» برای مدتی کوتاه متوقف شد. هفته‌های گذشته نیز فرودگاه «ونوکوو» چند بار کار خود را متوقف کرده بود.

هفته گذشته کار چهار فرودگاه در اطراف مسکو در حالی که اصابت یک پهپاد به مجتمع نمایشگاهی مرکز تجاری مسکو خساراتی به آن وارد کرد، متوقف شده بود.

هم‌زمان، رومان استاروویوت، فرماندار استان کورسک روسیه، روز یک‌شنبه در کانال تلگرامی خود خبر داد که اصابت یک فروند «پهپاد اوکراینی» به سقف شیشه‌ای ایستگاه راه‌آهن، پنج تن را زخمی کرده و سبب آتش‌سوزی شد.

کورسک که مرکز منطقه‌ای در مرز غربی روسیه با اوکراین، روز یک‌شنبه شاهد حملات پهپادی دیگر نیز بود. شهردار شهر راستوف در پیامی نوشت که دو پهپاد انتحاری در قلمرو یگان نظامی کامنسک سقوط کرد و یک پهپاد نیز در بخش شمالی منطقه نوشاختینسک فرود آمد و آسیب جانی یا مالی در پی نداشت.

ادعاهای حملات پهپادی منتسب به اوکراین به‌طور مستقل قابل راستی‌آزمایی نبوده است.

در یک ماه اخیر توان پهپادی در ضربه زدن به اهدافی در عمق روسیه، از جمله در مسکو، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. ماه گذشته پهپادی که ظاهراً با هدف اصابت به ساختمان وزارت دفاع در مسکو وارد فضای شهر شده بود، در یک بزرگراه سرنگون شد و فرود قطعات آن رفت‌وآمد را مختل کرد.

اوکراین با فاصله گرفتن از پذیرش مسئولیت این حملات، با رضایت از آن سخن می‌گوید.

در مقابل، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز یک‌شنبه اعلام کرد که در حملات روسیه در شبانه‌روز اخیر شماری غیرنظامی کشته و زخمی شده، ساختمان‌های مسکونی آسیب دیده و زیرساخت‌های غیرنظامی ویران شد.

بامداد شنبه نیز وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده بود که ۱۵ فروند از ۱۷ فروند «پهپاد ایرانی» را که روسیه در حمله به بخش‌های شمالی اوکراین به پرواز درآورد، سرنگون کرده است.

حمله موشکی روسیه در شامگاه جمعه به شهر چرنیهیف ۷ غیرنظامی را کشت و دست‌کم ۱۴۸ تن دیگر را زخمی کرد. عزای عمومی سه روزه‌ای که در پی حمله به این شهر برقرار شده، تا روز ۳۰ مرداد ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به حملات روسیه به چرنیهیف به دنیا هشدار داد که باید در برابر روسیه بایستد.

ولودیمیر زلنسکی که از روز شنبه برای دیدار از سوئد در استکهلم به‌سر می‌برد، با نخست‌وزیر و همچنین با پادشاه و ملکه این کشور دیدار و از درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو برای مقابله با خطر احتمالی یورش روسیه، «حمایت کامل» کرده است.

منابع: رادیو اروپای آزاد، رویترز، دیلی میرور و گزارش‌های رادیو فردا؛ ف.ر / پ.پ/م.ا.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *