حکم یک سال زندان مریم سادات یحیوی، فعال اجتماعی و سیاسی، اجرایی شد

مجلس در اسلام‌آباد روز یکشنبه ۱۳ اسفند شهباز شریف را به عنوان نخست‌وزیر جمهوری اسلامی پاکستان انتخاب کرد.

آقای شریف که یک سیاستمدار شناخته شده و رهبر حزب مسلم لیگ، شاخه نواز است، برای دومین بار به این مقام بازمی‌گردد.

او نامزد حزب خود و نیز سیاستمدار مورد توافق از سوی حزب مردم و شمار دیگری از احزاب در مجلس برای احراز پست نخست‌وزیری بود.

در رأی‌گیری داخلی مجلس، آقای شریف از حمایت ۲۰۱ نفر از نمایندگان برخوردار شد در حالی که رقیبش، عمر ایوب، ۹۲ رأی کسب کرد. انتخاب نخست‌وزیر به رأی ۱۶۹ تن از ۳۶۶ کرسی نمایندگان نیاز داشت.

عمر ایوب از سوی عمران خان، دولتمرد زندانی، برای پست نخست‌وزیری پیشنهاد شده بود.

حامیان عمران خان در حزب «تحریک انصاف» در نشست مجلس شعارهایی با اتهام «تقلب» سر دادند. «تحریک انصاف» از مذاکره با احزاب رقیب برای تشکیل یک ائتلاف خودداری کرده است.

دور کنونی مجلس پس از انتخابات سه هفته پیش که در فضای بازداشت‌ها، قطع تلفن همراه، اختلال اینترنت و اتهاماتی در خصوص تقلب در رأی‌گیری همراه بود، برپا شده است. کمیسیون انتخابات اتهامات را رد کرده بود.

شهباز شریف در سخنرانی در مجلس گفت خود او و حامیانش «در دوره‌های گذشته هدف انتقام‌گیری سیاسی قرار گرفتند اما وقتی به قدرت رسیدند، انتقامی نگرفتند.»

او بدون بردن نام عِمران خان افزود رقیبان سیاسی اما از جمله او و متحدش، آصف علی زرداری (شوهر بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر ترور شده) را به زندان انداختند.

آقای شریف حامیان عمران خان را به حمله به تأسیسات نظامی متهم کرد و گفت اکنون باید دید که مجلس و دادگاه‌ها مهاجمان را عفو خواهند کرد یا نه.

شهباز شریف، ۷۲ ساله، برادر کوچک‌تر نواز شریف است که او نیز در مقام رهبری حزب مسلم لیگ، شاخه نواز، سه دوره نخست‌وزیری کشورش را در دست داشت.

شهباز شریف در دور پیشین در مسند نخست‌وزیری توانست با صندوق بین‌المللی پول در واشینگتن توافق کند تا با دریافت وام، اقتصاد پاکستان را از گرفتاری‌های عمیق نجات دهد اما این توافق ماه آینده به پایان می‌رسد.

دولت جدید باید مذاکره با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت کمک مالی جدید را از سربگیرد و با نارضایتی فزاینده مردم از فقر نیز که در سال‌های گذشته حادتر شده، مقابله کند.

ارزیابی شده که شهباز شریف در این دوره باید با چالش‌های سیاسی ناشی از هواداران عمران خان، زیرساخت‌های در حال فروپاشی دست و پنجه نرم کند و برای بهبود رابطه کشورش با همسایگان به‌ویژه افغانستان که زیر کنترل طالبان است، تدابیر تازه‌ای بیندیشد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *